RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

نام وام گیرندگان کلان دولتی منتشر شد

۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۶/۲۵کد خبر: 355295
ایستانیوز: بانک مرکزی اولین گزارش مربوط به وام‌های پرداختی به دستگاه‌های اجرایی کشور را منتشر کرده که مربوط به بهار امسال است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲، بانک مرکزی موظف شد اطلاعات مربوط به تسهیلات یا تعهدات پرداختی به هریک از دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری را منتشر کند که این اولین گزارش در این خصوص در دسترس قرار گرفته است.
 
بر اساس این گزارش، سیستم بانکی کشور طی سه ماهه نخست امسال قریب به ۳۰ همت وام در قالب ۳۲۳ فقره تسهیلات به ۷۳ دستگاه‌ اجرایی کشور پرداخته کرده است.
تامین آذوقه عمومی، هدف اصلی بانک‌ها
 
در میان ۷۳ دستگاه اجرایی کشور بیشترین تسهیلات بانکی به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران پرداخت شده که بیش از ۱۰ همت است.
 
این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که وظیفه اصلی آن حول محور کالاهای اساسی و تامین آذوقه عمومی کشور است و وظایفی همچون خرید تضمینی کالاهای اساسی تولید داخلی و نیز واردات و توزیع کالاهای اساسی و حفظ ذخیره استراتژیک این کالاها را بر عهده دارد.
 
سازمان تامین اجتماعی نیز با دریافت ۸.۷ همت تسهیلات در بهار امسال در جایگاه دومین دستگاه‌ اجرایی قرار دارد که بیشترین وام بانکی را دریافت کرده است.
بحران صندوق بازنشستگی در تیررس بانک‌ها
 
بررسی میزان وام‌های پرداختی به ۷۳ دستگاه اجرایی نشان می‌دهد شرکت‌های مادر تخصصی، صندوق‌های بازنشستگی و شهرداری‌ها بیشترین سهم از تسهیلات بهار امسال را به خود اختصاص داده‌اند.
 
طی دوره مورد اشاره، دو شرکت دولتی و مادر تخصصی بازرگانی و ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در مجموع در بهار امسال ۱۰ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.
 
همچنین سه نهاد بازنشستگی یعنی صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی نیز در بهار امسال حدود یک سوم از تسهیلات بانکی یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده است.
 
وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور همواره مورد هشدار بوده و این صندوق‌ها برای پرداخت حقوق بازنشستگان با کسری‌های هنگفتی مواجه هستند، تا جایی که از بودجه کشور سهم داشته و بخشی از منابع مالی مورد نیاز را از این طریق تامین می‌کنند.
 
نهاد دیگری که بیشترین سهم را از تسهیلات بانکی به خود اختصاص داده، شهرداری است.
 
بر اساس این گزارش طی سه ماهه نخست امسال، شهرداری‌های ۱۸ شهر در مجموع ۳.۱ همت تسهیلات دریافت کرده‌‌اند که شهرداری شیراز و مشهد در صدر بیشترین وام دریافتی قرار دارند.
 
طی این دوره به شهرداری شیراز ۱.۴ هزار میلیارد تومان و به شهرداری مشهد نیز حدود هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است؛ این در حالی است که آستان قدس رضوی نیز در مشهد قریب به ۷۸۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده است.
 
طی این دوره ۱۰ دانشگاه کشور نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده که اکثر آنها مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز از جمله دستگاه‌های اجرایی است که از تسهیلات بهار امسال بی‌نصیب نبوده، به طوری که بنیاد مسکن به همراه ۹ حوزه استانی آن طی دوره مورد اشاره حدود ۲ هزار میلیارد وام بانکی دریافت کرده است.
 
از دیگر نکات جالب این گزارش پرداخت وام ۶۲ میلیارد تومانی بانک‌ها به باشگاه پرسپولیس که بیشتر از میزان وامی است که به اداره تعاون کار ۶ استان پرداخت شده است.
منبع: ecoiran
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *