RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

خانه در تهران متری ۲۷ میلیون تومان گران‌تر از استانبول

۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۶/۱۸کد خبر: 355209
ایستانیوز:هر متر خانه در استانبول ترکیه به طور متوسط ۷۰۳ یورو معادل حدود ۳۸ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ در حالی که این رقم در تهران تا دی‌ماه سال گذشته ۵۵ میلیون تومان و در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون تومان است. در واقع هر متر خانه در پایتخت ایران از دومین شهر گران ترکیه ۲۷ میلیون تومان گران‌‌تر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پس از یک جهش ۵۱ درصدی قیمت در بازار مسکن ترکیه در سال گذشته، آخرین آمار از  کاهش ۳.۸ درصد نرخ خانه در این کشور نسبت به سال گذشته حکایت دارد و هم‌اکنون به ۳۹۹ یورو در هر متر مربع رسیده است. هر متر خانه در شهر موغلا  ۷۴۶ یورو و استانبول ۷۰۳ یورو است. هم‌اکنون برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری در استانبول باید به طور میانگین ۶۳ هزار و ۲۰۵ یورو معادل حدود ۳.۴ میلیارد تومان هزینه کرد که حدود نصف قیمت یک آپارتمان با مساحت مشابه در بسیاری از مناطق جنوبی تهران است و یک پنجم تا یک هفتم قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری در شمال پایتخت ایران را شامل  می‌شود.
 
پس از آن‌که اقتصاد ترکیه تحت تاثیر عواملی همچون کاهش گردشگری ناشی از شیوع کرونا، سیاست‌های پولی اردوغان ـ رییس‌‌جمهور مبنی بر افزایش نرخ بهره و رسیدن به قله‌های تورمی بالای ۸۰ درصد با مشکلات کم‌سابقه‌ای در دو سال گذشته مواجه شد، آمارها گویای آن است که به تدریج تورم مسکن در این کشور تعدیل شده است. با این حال مردم ترکیه از افزایش سنگین قیمت خانه در این کشور طی دو سال گذشته دلخور هستند و انتقادات تندی به سیاست‌های اردوغان وارد می‌کنند.
 
با وجود تورم ۵۱ درصدی بازار مسکن ترکیه در سال ۲۰۲۲ که بیشترین میزان تورم مسکن در بین کشورهای جهان را به خود اختصاص داد هنوز قیمت خانه در گران‌ترین شهر این کشور یعنی موغلا کمتر از تهران است. هر متر خانه در شهر موغلا به طور متوسط ۷۴۶ یورو معادل ۴۰ میلیون تومان و در استانبول ۳۷.۸ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ در حالی که این رقم در تهران تا دی‌ماه سال گذشته و قبل از آن‌که دولت رییسی انتشار آمار قیمت را متوقف کند ۵۵ میلیون تومان بود. برآورد می‌شود هم‌اکنون قیمت هر متر آپارتمان در تهران دست کم به ۶۵ میلیون تومان رسیده باشد. در واقع هر متر خانه در تهران از دو شهر گران قیمت ترکیه به ترتیب ۲۵ و ۲۷ میلیون تومان گران‌‌تر است.
 
سال ۲۰۲۲ رشد قیمت مسکن در ترکیه پس از منطبق شدن با تورم ۵۱ درصد عنوان شد که بالاترین میزان را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد. این میزان رشد، فاصله‌ی معناداری را با تورم ۱۱ درصدی کشوری که در جایگاه دوم قرار داشت به ثبت رساند.
 
شش شهر گران قیمت ترکیه به ترتیب موغلا، استانبول، ازمیر، آیدین، بورسا و آنتالیا هستند. بهای یک ملک ۱۰۰ متری در آنتالیا به عنوان ششمین شهر گران قیمت ترکیه ۳۳ هزار و ۱۹ یورو معادل یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان است. با چنین مبلغی در شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران نیز نمی‌توان یک آپارتمان ۸۷ متری مسکن مهر خریداری کرد.
 
گفته می‌شود بعد از نوسانات قیمت مسکن در ترکیه از حدود سه هفته قبل صدور مجوز اقامت به اتباع خارجی در برخی شهرهای این کشور از جمله استانبول ممنوع شده است. این در حالی است که سال گذشته ایرانی‌ها با خرید ۸۲۲۳ واحد مسکونی در ترکیه عنوان دومین گروه خریداران ملک در این کشور را پس از شهروندان روسی با ۱۶ هزار و ۳۱۲ واحد به خود اختصاص دادند. در رتبه‌ی سوم نیز اتباع عراقی با خرید ۶۲۴۱ واحد مسکونی در ترکیه قرار گرفتند.
 
با وجود رشد قیمت‌ها در دو سال اخیر، همچنان تقاضای خرید ملک در ترکیه از طرف اتباع خارجی، بخصوص شهروندان روسیه، ایران، عراق و اوکراین بالا است. مجموع خانه‌هایی که سال ۲۰۲۲ در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شد ۶۷ هزار و ۴۹۰ واحد بود که معادل ۴.۵ درصد از کل فروش مسکن در این کشور را شامل می‌شود. در این بین استانبول رتبه اول فروش ملک به اتباع خارجی را از آن خود کرد.
 
درخصوص بازار اجاره ترکیه نیز اعداد و ارقام، مبالغی کمتر از تهران را نشان می‌دهد. متوسط اجاره یک واحد ۱۰۰ متری در استانبول که گران‌ترین نرخ‌های اجاره در ترکیه را دارد ۲۶۴ یورو، ازمیر ۲۲۲ یورو، آنکارا ۱۳۵ یورو، بورسا ۱۳۵ یورو و آنتالیا ۱۳۲ یورو است. در واقع اجاره یک آپارتمان ۱۰۰ متری در آنتالیا به طور میانگین ۷ میلیون تومان در ماه است که رقم‌هایی کمتر از مناطق میانی و جنوبی تهران محسوب می‌شود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *