RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

با تغییر نحوه تامین ارز خودروسازان؛

دولت با قیمت خودرو خداحافظی می‌کند؟

۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۵/۲۵کد خبر: 354845
ایستانیوز:با توجه به تغییر در نحوه تامین ارز خودروسازان،‌ آزادسازی قیمت خودرو بیش از گذشته محتمل شده است. هر چند این اقدام اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد اما آیا دولت و شورای رقابت از قیمت خودرو دست خواهند کشید؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قیمت‌گذاری دستوری اگرچه همواره به زیان تمام صنایع و حتی مصرف‌کنندگان تمام شده است، اما به‌کارگیری این شیوه در ارتباط با قیمت خودرو و صنعت خودرو، به وضوح نشان داده که اصرار دولت بر دخالت در امور بنگاه‌های اقتصادی و همچنین اجبار آنها به اطاعت از سیاست‌های دستوری، چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت.
 
 زیان انباشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور، عدم تطابق تولید با نیاز بازار، مشکل تامین مواد اولیه، عدم سوددهی و نزدیک شدن صنایع به مرز ورشکستگی تنها بخشی از نتایجی است که به‌کارگیری قیمت‌گذاری دستوری به دنبال داشته است.
این در حالی است که در اقدامی تازه از سوی دولت، شاهد حذف چتر حمایت ارزی از سر خودروسازان هستیم، به طوری که وزارت صمت طی نامه‌ای اعلام کرد از این پس باید خودروسازان به فکر تامین ارز خود از مبادی گوناگون به غیر ‌از نیما باشند. بر این اساس می‌توان گفت که هزینه‌های تولید خودرو قرار است هرچه بیشتر افزایش پیدا کند.
 
تحلیلگران در ارتباط با نامه جدید وزارت صمت در مورد تامین ارز خودرو از مسیرهایی به غیر‌از نیما، دیدگاه دیگری دارند که می‌تواند باعث تحول در صنعت خودرو شود. به گفته آنان، این اقدام وزارت صمت، حرکتی چراغ‌خاموش از سوی وزیر جدید صمت است تا شرایط را برای حذف قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بلای جان این صنعت،‌ مهیا کند.
 
 بنابراین می‌توان اینطور برداشت کرد که پایان ارز نیمایی برای واردات قطعات خودرو، وابستگی ارزی صنایع خودرویی را به دولت قطع خواهد کرد و به این ترتیب نیازی به دخالت دولت در امور مربوط به قیمت‌گذاری هم نخواهد بود. از این رو می‌توان اقدام اخیر صمت را به منزله فاز اول آزادسازی قیمت خودرو اعلام کرد.
افزایش قیمت خودرو در کار نیست!
 
با توجه به اظهارنظرهای عباس علی‌آبادی در مورد قیمت‌گذاری دستوری، این دیدگاه بعید به نظر نمی‌رسد، اما مشکل اینجاست که تنها وزارت صمت نیست که در مورد قیمت خودرو تصمیم می‌گیرد، بلکه بسیاری از نهادها، ارگان‌ها و حتی اشخاص سیاسی در کشور نیز در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.
 
در این باره علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت با بیان اینکه مجلس اختیار قیمت‌گذاری و شیوه فروش خودروهای داخلی را به شورای رقابت واگذار کرده است، اعلام کرد: نگاه دولت در بحث قیمت‌گذاری خودرو این است که جبران زیان خودروسازها با افزایش بهره‌وری و افزایش تولید محقق شود نه با افزایش قیمت خودرو.
 
این در حالی است که با توجه به دستورالعمل شورای رقابت، مبنای محاسبه قیمت‌گذاری خودروها، ارز سامانه متشکل ارزی است و اگر ارز از سوی خودروساز تامین شود، عملا این دستورالعمل نمی‌تواند اساس تعیین قیمت‌ خودرو باشد. از این رو برخی از رسانه‌ها از خداحافظی صنعت خودرو با شورای رقابت خبر می‌دهند و اینطور استنباط می‌کنند که نامه وزارت صمت بابت تامین ارز واردات قطعات خودرو از محل صادرات خود و بازاری غیر از نیما و همچنین صدور مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده، عملا زمینه آزادسازی قیمت خودروهای داخلی و حذف شورای رقابت را فراهم کرده است. بنابراین با این روند، خداحافظی با شورای رقابت از همیشه محتمل‌تر به نظر می‌رسد.
دولت از خودرو دل نمی‌کند
 
در این میان اما برخی از تحلیلگران اعلام می‌کنند دولت به این راحتی‌ها از دخالت در امور خودرویی کناره‌گیری نمی‌کند. بنابراین اکنون صرف نظر از اینکه به دنبال این باشیم که شورای رقابت ماندنی است یا رفتنی، باید به فکر اقدامی سریع برای جلوگیری از ورشکستگی خودروسازان باشیم.
 
آن هم با توجه به اینکه اقدامات ۵ ماهه اخیر دولت در حوزه خودرو به اندازه کافی باعث ضربه به صنایع خودرو به خصوص خودروسازان بخش خصوصی شده و تعلل دولت در اعلام قیمت‌های خودروهای مونتاژی، عملا امکان برنامه‌ریزی را از آنها سلب کرد. تامین ارز خودروسازان از مسیری غیر ‌از نیما، از این پس سبب رشد هزینه تولید خواهد شد. ارزی که خودروسازان از سامانه نیما دریافت می‌کنند، تفاوت قیمتی قابل‌توجهی با ارز حاصل از صادرات (که نزدیک به قیمت بازار است) دارد.
 
 بنابراین اگر تامین ارز از نیما محدود شود و خودروسازان مجبور به خرید ارز صادرکنندگان شوند، بسته به میزان ارزبری محصولات، با افزایش قیمت تمام‌شده مواجه خواهند شد. از طرفی، احتمالا تیراژ نیز در کوتاه‌مدت پایین خواهد آمد.
تابستان خودروسازان تلخ می‌شود
 
از این رو اکنون لازم است شورای رقابت با توجه به آنچه در ارتباط با موضوع ارز اتفاق افتاده، در قیمت‌های اعلامی خود تجدیدنظر کند یا اینکه دولت جسارت به خرج دهد و نسبت به آزادسازی قیمت خودرو اقدام کند. در صورتی که هیچ‌یک از این اقدامات در دستور کار قرار نگیرد، به طور حتم زیان خودروسازان بیشتر خواهد شد. این در حالی است که تعلل‌هایی که طی ماه‌های گذشته اتفاق افتاد، تولید شهریور ماه را دچار چالش کرد.
 
موضوعی که به دلیل کمبود عرضه، بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در واقع در صورتی که دولت در این خصوص ساکت بنشیند و به شیوه‌های قبلی عمل کند، قیمت تمام‌شده تولیدات خودرویی لحظه به لحظه بالا خواهد رفت و بازار دچار تنش خواهد شد.
بازار خودرو از انحصار خارج شده است
 
نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد، خارج شدن صنعت خودرو از حالت انحصاری است. امکان واردات خودروهای نو و کارکرده، دیگر بهانه انحصاری بودن بازار برای کارخانه‌های تولیدی را نیز از دولت گرفته و نشان می‌دهد از این پس خودروسازان باید در شرایطی رقابتی فعالیت کنند، اما به این شرط که دولت نیز دست از سر صنایع خودرویی بردارد و به آنها اجازه دهد خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.
 
در این راستا به تازگی مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید‌کننده خودروی داخلی نیز در واکنش به نامه اخیر وزارت صمت درخصوص تامین قطعات با نرخ آزاد گفت: این اقدامات زمینه‌ساز آزادسازی قیمت خودرو است، چراکه ما در شرایط فعلی مواد اولیه فولادی، پتروشیمی و… را با استفاده از ساز‌و‌کار بورس کالا با نرخ آزاد تهیه می‌کنیم. اگر ارز نیمایی برای قطعات خودرو نیز حذف شود، تقریبا تمام قیمت خودرو بر‌حسب قیمت‌گذاری آزاد است و این اقدامات زمینه‌ساز آزادسازی قیمت خودرو است.
بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو
 
در این خصوص امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت خودرو است، به «جهان‌صنعت» گفت: بعد از بحران‌های ناشی از شروع مجدد تحریم‌ها در ابتدای سال ۹۷، تولید با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شد،
 
 اما در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، تولید تا حد نیاز افزایش پیدا کرد. اما از آنجایی که درآمد مردم به اندازه کافی بالا نرفت، قیمت‌ خودرو در بازار آزاد به تعادل رسید. به این ترتیب هر وقت قیمت دلار با افزایش مواجه می‌شد، قیمت خودرو نیز بالا می‌رفت و هر گاه قیمت دلار پایین می‌آمد، قیمت خودرو هم کاهش پیدا می‌کرد.
 
در حال حاضر با توجه به اینکه از یک سو اجازه واردات خودروی نو و دست دوم صادر شده و از سوی دیگر قیمت دلار هم مدت‌هاست ثابت است، بهترین زمان برای آزادسازی قیمت خودرو است، چراکه بازار آزاد هم شرایط باثبات‌تری دارد.
صف خرید خودرو، صف سرمایه‌گذاری و رانت‌خواری است
 
کاکایی اظهار کرد: با توجه به عدم شفافیت در بازار آزاد، یکی از روش‌های موجود در ایران برای عرضه خودرو و کشف قیمت آن، عرضه در بورس کالاست. امروز همه ما می‌دانیم صف خریدی که مقابل شرکت‌های خودروسازی تشکیل شده، صف سرمایه‌گذاری و رانت‌خواری است.
 
وقتی دولت لاتاری می‌گذارد و شما می‌بینید که می‌توانید با شرکت در این لاتاری، سود مناسبی را به دست بیاورید، ناخواسته به سمت خرید خودرو هدایت می‌شوید. این اقدام اگرچه از پایه غلط است، اما دولت با این استدلال که این کار قیمت خودرو را در بازار کاهش خواهد داد، مقدمات لازم را فراهم کرده است. همچنین دولتمردان این بحث را هم مطرح می‌کنند که اگر قیمت‌ها را آزاد کنیم و یا کشف قیمت خودرو را به بورس کالا بسپاریم، قیمت‌ها در بازار بالا می‌رود، در حالی که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
تشویق مردم و سرمایه‌گذاران به دلالی
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری تاکنون چه تبعاتی داشته است، افزود: جدای از بحث رانت‌خواری و توزیع رانت بین مردم و تشویق آنها به دلالی و سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو، مهم‌ترین اتفاقی که قیمت‌گذاری دستوری به همراه داشته این بوده که صنعت خودرو به شدت زیان دیده و به حد بحرانی رسیده است، به طوری که ادامه این وضعیت، معقول نیست. البته نتیجه این موضوع را در بورس نیز به وضوح مشاهده می‌کنید. بازار سرمایه که محل سرمایه‌گذاری در صنایع مولد است، اکنون شرایط مناسبی ندارد، اما در مقابل اوضاع دلالی در کشور خیلی خوب است. در حالی که این وضعیت، سیگنال خوبی به مردم و سرمایه‌گذاران نمی‌دهد و این باور را در آنها ایجاد می‌کند که اوضاع مالی هر کسی که در حوزه دلالی فعالیت کند، روز‌به‌روز بهتر می‌شود و هر کسی که می‌خواهد در زمینه کارآفرینی و تولید کار کند، باید خودش را برای چالش‌های بزرگ آماده کند. در حالی که چنین شرایطی، نتیجه سیاستگذاری‌های غلط است.
آزادسازی قیمت خودرو رقابت را افزایش می‌دهد
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه آزاد‌سازی قیمت‌ها یا عرضه خودرو در بورس کالا در این موقعیت، اثر منفی به دنبال نخواهد داشت، گفت: اگر در این موقعیت با فرض ثبات نرخ ارز، به مدت ۳ ماه اجازه دهیم که خودروها در بورس کالا عرضه شوند، من به شما این قول را می‌دهم که صف خرید خودرو به صورت ناگهانی محو شود، چراکه در این صورت، خرید خودرو از خودروسازان ارزش‌آفرینی نمی‌کند.
 
کاکایی افزود: اگر قیمت خودرو آزاد شود، دیگر لازم نیست مشتریان جلوی خودروسازی‌های کشور صف بکشند، بلکه تولیدکننده باید تمهیداتی بیندیشد که مشتری به سوی خرید خودرو از او جذب شود. همچنین خودروسازان می‌توانند روی مباحثی همچون افزایش قیمت و رقابت‌پذیری تولیدات خود کار کنند.
 
وی با بیان اینکه در اقتصاد سالم، خودروساز به دنبال مشتری می‌رود، اظهار کرد: در یک مکانیسم درست و در یک تبادل اقتصادی سالم و مبتنی بر تولید و خدمات،‌ بساط رانت‌خواری جمع می‌شود و تولیدکننده و خریدار در یک محیط سالم و شفاف می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. بنابراین اکنون با توجه به شرایط فعلی و اینکه تامین ارز به خودروسازان محول شده است، نه‌تنها بهترین موقعیت برای آزادسازی قیمت‌هاست، بلکه این اقدام ضروری و واجب است.
اگر قیمت خودرو آزاد نشود …
 
وی ادامه داد: اگر آزادسازی قیمت اتفاق نیفتد، صنایع خودرویی در کشور زمین می‌خورند و این موضوع تبعات بسیار سنگینی را به دنبال خواهد داشت. همان‌طور که در شرایط فعلی نیز خودروسازان بزرگ کشور به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و به دلیل تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری، زیان بیشتری را تجربه می‌کنند.
 
این کارشناس افزود: با توجه به اینکه تصمیمات ارزی جدید، هزینه تولید را هرچه بیشتر افزایش خواهد داد، باید قیمت‌گذاری دستوری از میان برداشته شود. همچنین با توجه به اینکه واردات آزاد شده، باید اجازه دهیم واردات انجام شود و رقابت واقعی در بازار خودرو شکل بگیرد. همچنین لازم است از این پس دولت به کار اصلی خود یعنی کنترل تورم و قیمت ارز و… و در کنار آن بسترسازی برای توسعه تولید صنعتی و فراصنعتی بپردازد. مسوولان در واقع باید به جای بهبود فضای دلالی، به دنبال رفع موانع و بهبود فضای کسب‌و‌کار باشند. بنابراین امیدوارم دولت این شجاعت را به خرج دهد و در این خصوص سریع عمل کند، چراکه اگر دوباره به بحران افزایش نرخ ارز بر‌بخوریم، در صورت تداوم قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو زمینگیر خواهد شد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *