RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

ایران در رتبه ۴۲ قرار گرفت، هند از انگلیس جلو زد

رتبه‌بندی اقتصادهای جهانی

۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۵/۲۳کد خبر: 354787
ایستانیوز:براساس آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) از چشم‌انداز تولید ناخالص داخلی جهان تا پایان سال جاری میلادی اندازه اقتصاد جهانی به ۱۰۵ تریلیون دلار می‌رسد؛ رقمی که در حدود ۵ تریلیون دلار بیشتر از سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۲ است.
 آمارها و برآوردها نشان می‌دهد که به صورت اسمی اندازه اقتصاد جهان از منظر تولید ناخالص داخلی ۵.۳ درصد افزایش یافته و نرخ تورم نیز ۲.۸ درصد خواهد بود.
 
این مساله در حالی رقم خورده که سال جدید میلادی با آشفتگی و چالش‌های مهمی برای اقتصاد جهان آغاز شد؛ به‌طوری که شاهد فروپاشی چندین بانک آمریکایی، تورم و نیز سخت‌تر شدن شرایط مالی در کشورهای مختلف بودیم. با این حال کارشناسان معتقدند که افزایش ۵ تریلیون دلاری در تولید ناخالص داخلی جهان، حاکی از انعطاف‌پذیری اقتصادی است.
 
در همین رابطه سایت ویژوال کاپیتالیست در گزارشی به نقل از بانک جهانی تصریح کرد که مطابق انتظارها ایالات‌متحده آمریکا همچنان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با تولید ناخالص داخلی ۲۶.۹ تریلیون دلار خواهد بود. رقمی که از مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۷۴ کشورها جهان بیشتر بوده و ۲۵.۵ درصد از اندازه کل اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.
 
در رتبه دوم نیز مانند گذشته چین با پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی ۱۹.۴ تریلیون دلاری برای سال جاری قرار دارد.
هند از بریتانیا جلو زد
 
همچنین برآوردها حاکی از آن است که از رتبه یک تا پنج بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به غیر از مواردی معدود، اتفاق خاصی از لحاظ رتبه‌بندی ایجاد نشود. به‌طور مثال پیش‌بینی شده که هند در سال جاری میلادی با تولید ناخالص داخلی ۳.۷ تریلیون دلاری با عبور از بریتانیا به رتبه پنجمین اقتصاد بزرگ جهان برسد.
 
برآورد صندوق بین‌المللی پول به تفکیک قاره و کشوری که در رتبه نخست تولید ناخالص داخلی قرار دارد، حاکی از آن است که در قاره آفریقا، نیجریه با ۵۰۶ میلیارد دلار در رتبه نخست قرار دارد. در آسیا نیز قاعدتا‌ چین با ۱۹.۴ تریلیون دلار در رتبه اول قرار داشته و در اروپا آمارها حاکی از آن است که آلمان با ۴.۳ تریلیون دلار بیشترین تولید ناخالص داخلی این قاره را به خود اختصاص داده است.
عربستان رتبه اول خاورمیانه
 
در خاورمیانه عربستان سعودی با ۱.۱ تریلیون دلار بیشترین تولید ناخالص داخلی را داشته و در آمریکای شمالی نیز رتبه اول متعلق به ایالات‌متحده است. علاوه بر این در اقیانوسیه هم استرالیا با ۱.۷ تریلیون دلار و در آمریکای جنوبی، برزیل با ۲.۱ تریلیون دلار هرکدام بزرگ‌ترین اقتصادهای این قاره‌ها را تشکیل می‌دهند.
 
اقتصادهایی که کوچک‌تر شدند
 
مطابق برآوردهای انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود که ۲۹ کشور از لحاظ اقتصادی نسبت به سال ۲۰۲۲، کوچک‌تر شوند؛ امری که باعث کاهش ۵۰۰ میلیارد دلاری در تولید ناخالص اقتصاد جهانی خواهد شد.
روسیه بازنده اصلی سال ۲۰۲۳
 
شواهد نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، اقتصاد روسیه تا پایان سال جاری میلادی با کاهش ۱۵۰ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی در میان ۲۹ کشور رتبه اول را داشته باشد. بعد از روسیه نیز مصر و کانادا، هریک با کاهش ۸۸ و ۵۰ میلیارد دلاری در رتبه‌های بعدی کاهش تولید ناخالص داخلی قرار دارند.
 
در مورد مصر، این افت را می‌توان تا حدی با واحد پول این کشور (پوند مصر) توضیح داد که از اواسط سال ۲۰۲۲ ارزش آن در برابر دلار آمریکا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین در حالی که بخش مهمی از کاهش تولید ناخالص داخلی کانادا به کاهش قیمت نفت از اواسط سال گذشته بازمی‌گردد، این مساله برای روسیه همزمان با کاهش قیمت نفت به مجبور شدن این کشور برای فروش نفت با تخفیف به واسطه تحریم نیز مرتبط می‌شود.
 
در این راستا شواهد نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی عربستان با ۴۶.۲ میلیارد دلار، نروژ با ۲۵ میلیارد دلار، کویت با ۱۹ میلیارد دلار، عمان با ۹ میلیارد دلار، امارات با ۵/۸ میلیارد دلار، آفریقای جنوبی با ۶.۶ میلیارد دلار و قطر با ۵.۹ میلیارد دلار از جمله اقتصادهای مهمی باشند که با کاهش تولید ناخالص داخلی روبه‌رو می‌شوند.
 
البته نکته حائز اهمیت این است که هر چند نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی نسبتا دقیق عمل می‌کنند، اما از آنجا که چنین برآوردهایی در ابتدای سال جاری میلادی انجام شده، ممکن است تا پایان ۲۰۲۳ دستخوش تغییراتی شود. در واقع نکته کلیدی پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۳ به این بستگی دارد که کشورها چگونه بتوانند تورم را بدون کاهش تولید و مهار کنند، آن هم در شرایطی که وضعیت نقدینگی با چالش مواجه است.
 
با این حال مطابق پیش‌بینی انجام‌شده ۱۰ اقتصاد برتر جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی عبارتند از آمریکا با ۲۶.۹ تریلیون دلار، چین با ۱۹.۴ تریلیون دلار، ژاپن با ۴.۴ تریلیون دلار، آلمان با ۴.۳ تریلیون دلار، هند با ۳.۷تریلیون دلار، انگلیس با ۳.۱ تریلیون دلار، فرانسه با ۲.۹ تریلیون دلار، ایتالیا با ۲.۱ تریلیون دلار، کانادا با ۲.۰۹ تریلیون دلار و برزیل با ۲.۰۸ تریلیون دلار.
 
همچنین ایران در رتبه‌بندی صندوق بین‌الملل پول با ۳۶۸ میلیارد دلار در رتبه ۴۲ قرار داشته و ۰.۳۵ درصد از اندازه اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *