RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

اصرار به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی؛

تصمیم اشتباه ۲۱ هزار میلیارد تومانی

۹:۴ - ۱۴۰۲/۵/۱۶کد خبر: 353691
ایستانیوز:در حالی که وزارت صمت درگیر چالش‌های متعددی است و عباس علی آبادی وزیر جدید صمت باید تمرکز خود را برای حل معضلات بی‌شمار بگذارد، اما این روزها درگیر تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در حالی تصویب شد که موافقان، این وزارتخانه را امری مهم و در راستای کنترل و تنظیم‌گری بازار می‌دانند. اما مخالفان، تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی را آدرس غلطی برای مهار تورم عنوان می‌کنند.
یکی دیگر از دلایل مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، پُرهزینه بودن این اقدام است که علاوه بر زمان، هزینه‌های سربار را به اقتصاد تحمیل می‌کند. هر چند یکی از نمایندگان مجلس پیش تر گفته بود که تشکیل وزارت بازرگانی در ابتدای کار هزینه‌ای حداقل بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومانی را به همراه دارد اما آنگونه که منابع آگاه به «جهان‌صنعت» گفته اند، این اقدام بسیار پرهزینه‌تر از رقم‌های ذکر شده است و تا ۲۱ هزار میلیارد تومان هزینه روی دست دولت خواهد گذاشت. آن هم درست زمانی که وضعیت اقتصادی کشور چندان حال خوشی ندارد و با رکودهای تورمی دست‌به‌گریبان است.
البته بحث ادغام و تفکیک وزارتخانه‌های صنایع، معادن، بازرگانی سابقه طولانی در کشور دارد و هر بار به جز تحمیل هزینه به کشور نتیجه ای به همراه نداشته است. اما فارغ از چندین تجربه‌ شکست خورده ادغام و تفکیک وزارتخانه‌های صنایع، معادن و بازرگانی و همچنین بار مالی قابل توجه، پرسش مهم این است که چرا حتی زمانیکه مرکز پژوهش‌های مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران نیز این لایحه را دارای ابهامات، کلی‌نگری‌ها و نقایصی عنوان می‌کند، همچنان دولت بر تصمیم خود اصرار دارد.
به نظر می‌رسد که دولت با تشکیل وزارت بازرگانی به جای تنظیم‌گری قصد دارد مداخله مستقیم خود در بازار را افزایش دهد. اما نتیجه رویکرد مداخله مستقیم در قیمت‌ها این است که چندین وزارتخانه دیگر با عناوینی چون وزارت مرغ و تخم‌مرغ، وزارت خودرو یا وزارت لوازم خانگی نیز راه‌اندازی شود.
با نگاهی به تاریخ می‌توان دریافت که کما‌فی‌سابق و طبق روال همیشگی، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و قربانیان این تصمیمات خلق‌الساعه، بدون برنامه‌ریزی و غیرکارشناسی، مردم هستند و این اشتباهات دامان اقتصاد را می‌گیرد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *