RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

رویکرد ترکیبی بانک‌مرکزی برای کنترل تورم

۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۴/۳۰کد خبر: 353430
ایستانیوز: بانک‌مرکزی برای مهار تورم، رویکرد ترکیبی دارد؛ یعنی به نحوی رشد نقدینگی را مهار می‌کند که به تولید آسیبی وارد نشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، یکی از اهداف دولت سیزدهم مهار تورم است و برای تحقق این هدف، رئیس کل بانک مرکزی اقدام به اصلاح نظام بانکی و تدابیر و سیاست‌های موثر کرده است. نقش بانک‌ها در کاهش یا افزایش تورم غیرقابل انکار است،مثلا اینکه اگر تسهیلات بانک‌ها به فعالیت‌های تولیدی اختصاص یابد نقدینگی به سمت مولد اقتصاد حرکت کرده و در نتیجه تورم کم می‌شود که برعکس آن نیز صادق است.
 
یکی از اقدامات اصلاحی که منجر به کاهش تورم می‌شود، کنترل مقداری ترازنامه بانک‌هاست. بانک مرکزی با تعیین حدود رشد ترازنامه و تعیین جرائمی برای بانک‌های مختلف که حدود تعیین شده را رعایت نمی‌کنند، مانع از رشد بیش از حد نقدینگی می‌شود. اما تعدادی از افراد این اقدام را منجر به رکود می‌دانند که در پاسخ به این مسئله فعالان اقتصادی به رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره می‌کنند و می‌گویند: نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد ایران از منفی ۶.۹ درصد سال ۹۹، به مثبت ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین در سه ماه نخست امسال نرخ رشد نقدینگی ۳.۹ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش داشته است.
 
ای در حالی است که تسهیلات پرداختی بانک‌ها در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته، بنابراین بهبود متغیر‌های اقتصادی شامل کاهش نرخ رشد نقدینگی، بهبود رشد اقتصادی، افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها و رشد نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بیانگر عدم رکود در اقتصاد است.
 
در این رابطه پیمان قربانی؛ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۹ درصد کاهش داشته است، به خبرنگار ایبِنا گفت: بانک مرکزی باید نقدینگی را متناسب با شرایط اقتصاد کلان مدیریت کند. این بانک برای نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۱ هدف ۳۰ درصدی داشت که با طراحی برنامه پولی خوشبختانه در پایان سال نرخ رشد نقدینگی به ۳۱.۱ درصد رسید.
 
وی با اشاره به نقش بانک‌ها در این میان ادامه داد: در بانک‌ها فقط موضوع کنترل پایه پولی مطرح نیست بلکه موضوع ترازنامه بانک‌ها نیز به عنوان یک سیاست تکمیلی مورد بحث قرار گرفت تا به بانک‌های مختلف رسیدگی شود. یکی دیگر از موضوعات سپرده قانونی است که بر مقوله ضریب فزاینده اثر می‌گذارد.
 
قربانی تاکید کرد: بانک مرکزی باتوجه به شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید رویکرد ترکیبی برای کنترل تورم دارد؛ یعنی به نحوی رشد نقدینگی را مهار می‌کند که به تولید آسیبی وارد نشود تا انتظارات مثبت تقویت و انتظارات منفی نیز کنترل شوند. از نظر تئوریک به جای حرکت روی منحنی فیلپیس باید منحی جابه‎‌جا شود.
 
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به این موضوع که برنامه‌های بانک مرکزی به صورتی است که رشد تولید هم‌زمان با مهار تورم نقش آفرینی می‌کند، تاکید کرد: با وجود اینکه در سال گذشته رشد نقدینگی کمتر از تورم بود، اما هیچ آسیبی به تولید وارد نشد و در سال جاری هم قصد داریم همین روند را ادامه دهیم. فضای مثبت انتظاراتی که در جامعه ایجاد شده نشان دهنده این است که ما فضای مناسبی را برای تورم زدایی کم هزینه در سال ۱۴۰۲ پیش رو داریم.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *