RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

پیش‌بینی نرخ تورم در سال ۱۴۰۱

۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱/۱۴کد خبر: 333092
ایستانیوز:استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: شاخص‌های اقتصادی ایران در وضعیت مطلوبی نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد فرصت چندانی برای برون‌رفت از این بحران وجود ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  علی قنبری در گفتگویی با کافه خبر، با اعلام این مطلب افزود: نکته بسیار مهمی که باید بدان توجه داشت این استکه سال ۱۴۰۰ به رغم تمام مشکلات اقتصادی و تبعات تشدید تحریم ها در انتظار و سکون سپری شد تا یک دهه اقتصاد بدون رشد در کارنامه کاری اقتصاد ایران ، ان هم در سخت ترین دوران اقتصادی به ثبت برسد از این رو ضرورت دارد در سه سال پیش رو تمام اولویت های دولت بر بهبود وضعیت اقتصادی و احیا و بازسازی آن متمرکز شود.
وی در توضیح وضعیت اقتصادی به استناد به آمار تاکید کرد: متاسفانه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، قیمت‌ها با روندی شیب‌داری رو به افزایش نهاد و تورم به بیش از ۴۰ درصد رسید. در مورد نرخ بیکاری هم رقم ۱۲ تا ۱۴ درصد را داشتیم؛ در زمینه شاخص رشد سرانه اقتصادی متاسفانه این رشد پایین و نزدیک به صفر و در برخی موارد حدود یک درصد را شاهد بودیم که وضعیت مطلوبی را شاهد نبودیم.همچنین در مورد شاخص ضریب جینی هم در سال ۱۴۰۰ وضعیت خوبی نداشت و ۳۴/۰ ( سی و چهار صدم درصد) را داشتیم که نشان‌دهنده عدم رضایت اجتماعی در بین دهک‌های درآمدی بود.
 
وی خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره شد، وضعیت اقتصادی در سال ۱۴۰۰، مناسب نبود اما این امکان وجود دارد که سال ۱۴۰۱ وضعیت اقتصادی بهتری را شاهد باشیم .
 
او در توضیح این مطلب ادامه داد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام ، از محل فروش نفت درآمد مناسبی حاصل می شود چرا که قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی بالاست.  
وی گفت: البته جز برجام باید تکلیف پیوستن یا نپیوستن به اف ای تی اف نیز روشن شود چرا که لازمه اثرگذاری برجام، برقراری مرودات مالی و شکستن سد تحریم هایی جز تحریم هایی است که در اثر خروج ترامپ از برجام رخ داده است.
 
پیش بینی نرخ تورم در سال ۱۴۰۱
 
این اقتصاددان در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ گفت: در مورد میزان رشد اقتصادی که در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده به اعتقاد بنده به رشد ۸درصد دست نخواهیم یافت اما این رشد در حد ۳ تا ۴ درصد خواهد بود.
وی درباره نرخ تورم در سال جاری نیز گفت: نرخ تورم به نتایج مذاکرات برجام بستگی دارد؛ اگر نتیجه مثبتی حاصل شود، ممکن است نرخ تورم از ۴۰ درصد کنونی کمتر شده و حدود ۳۰درصد شود. به گفته وی تمرکز بر کاهش تورم یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد.
 
دولت برنامه ای برای بورس نداشت
 
قنبری درباره احتمال بهبود وضعیت بازارهای بورس، ارز و همچنین روند تولید و ... بیان کرد: متاسفانه دولت سیزدهم تاکنون هرچه تلاش کرده نتوانسته وضعیت بازار بورس را بهبود بخشد زیرا دولت هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد و این بازار نداشت و صرفا حرف‌های شعاری مطرح کرد؛ نتوانست برنامه مشخصی برای بهبود وضعیت بورس طراحی کند و وضعیت را روند منفی که داشت، بازبدارد. اما در سال آتی و به امید حل شدن موضوع برجام و کسب درآمدهای منفی می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر خواهد شد و در نتیجه بر میزان صادرات هم افزوده خواهد شد و تا حدودی میزان درآمد مردم در مقایسه با سال ۱۴۰۰، بهبود خواهد یافت.
 
وی درباره مهمترین چالش دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: مهمترین چالش دولت در سال ۱۴۰۱، تورم است و همچنین باید توجه داشت که رشد درآمد اقتصادی دولت که اکنون وضعیت خوبی ندارد؛ دولت اگر بتواند روی دو تا سه شاخص توجه ویژه داشته باشد و وضعیت آنها را بهبود ببخشد ، می‌تواند موفق باشد؛ مهمترین این شاخص‌ها تورم، درآمد سرانه و رشد اقتصادی کشور است.
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: بهبود وضعیت معیشت مردم تحت تاثیر این موارد قرار دارد و اگر دولت بتواند درباره این موارد برنامه‌ریزی کرده و سرمایه‌گذاری کند و به نحوی عمل کند تا این شاخص‌ها وضعیت بهتری داشته باشند، می‌توان انتظار داشت دولت در سال ۱۴۰۱ وضعیت اقتصادی کشور را می‌توان بهبود ببخشد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *