RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

مقایسه قیمت و بازدهی انواع سکه در بهار ۱۴۰۲

بهترین و بدترین سکه طلا برای سرمایه‌گذاران

۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۴/۳کد خبر: 351931
ایستانیوز:نیم سکه در بهار امسال از ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۴۷۰ هزار رسید و با سه میلیون و ۲۶۰ هزار تومان ریزش، رکورد افت قیمت ۱۷.۴ درصدی را به‌جا گذاشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قیمت طلا و قیمت دلار بهار امسال در بازار‌های داخلی، به‌ترتیب ۹.۳۵ درصد و ۵.۷ درصد آب رفت و کاهش قیمت جهانی طلا در همین مدت ۷۲ دلار، معادل ۳.۶ درصد برآورد می‌شود.
 
به‌گزارش فرارو؛ عقب‌نشینی همزمان ارزش دلار و افت قیمت طلا در داخل و خارج، پیامی واضح و تاحدودی رک و بی‌پرده برای بازار سکه ارسال کرد و باعث شد سکه امامی در طول همین مدت ۹ درصد ارزان شود. قیمت سکه گرمی ۱۱.۴ درصد عقب نشست و میزان افت قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و سکه ربع بهار آزادی را حدود ۱۱ درصد برآورد می‌کنند. بیشترین کاهش قیمت به نیم سکه تعلق دارد که بهار امسال از ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۴۷۰ هزار رسید و با سه میلیون و ۲۶۰ هزار تومان ریزش، رکورد افت قیمت ۱۷.۴ درصدی را به‌نام خود ثبت کرد.
 
قیمت سکه در بهار امسال دوتا روی متفاوت داشت؛ در ۱۱ اردیبهشت با یاغی‌گیری دلار، شاهد رکوردشکتی طلا و انواع سکه بودیم، اما این روند دوام نداشت و در هفته پایان خرداد، بازار سکه و طلا با سر به‌زمین خوردند. با توجه به نوسانات زیاد، بهتر است رویاپردازی در مورد سکه را طی بازه‌های بلندمدت، مثل یک‌ساله بررسی کنیم. سرمایه‌گذاران پارسال در پایان بهار سال دستشان باز بود و می‌توانستند بین طلا و سکه یکی را انتخاب کنند. در بازار سکه هم می‌شد علاوه بر انتخاب بین سکه تمام بهار طرح جدید و قدیم، سکه نیم بهار آزادی، سکه ربع بهار آزادی و سکه گرمی خرید.
 
فکر می‌کنید در پایان بهار سال ۱۴۰۲، هرکدام این انتخاب‌ها چه نتیجه‌ای در پی داشته و کدام سرمایه‌گذار بیشتر میزان سود و بازدهی را به‌دست آورده؟
 
قیمت سکه امامی در آخرین روز خرداد امسال به ۲۸ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان رسید تا در طول فصل بهار دو میلیون و ۹۸۱ هزار تومان ارزان شده باشد. بازدهی سکه امامی در طول این سه‌ماه منفی ۹.۴ درصد برآورد می‌شود. با این‌حال افرادی که یک‌سال پیش برای خرید سکه امامی قدم جلو گذاشته‌اند هنوز به‌خاطر کسب بازدهی حدود ۸۵ درصدی لبخند برلب دارند.
 
سکه امامی در شروع سال ۱۴۰۲، روی پله ۳۱ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان ایستاده بود و در ۲۱ خرداد ماه با رسیدن به ۲۷ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان کف قیمت سال را تجربه کرد. همچنین سقف قیمت سکه امامی در سال ۱۴۰۲ را باید ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان بدانیم که به عنوان قله تاریخی قیمت سکه امامی در یازدهمین روز اردیبهشت همچنان پابرجاست.
 
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، معاملات سال ۱۴۰۲ را از روی پله ۲۸ میلیون و ۳۰ هزار تومان شروع کرد و در آخرین روز خرداد امسال روی پله ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان ایستاد. ارزش این سکه در طول سه‌ماه بهار، سه میلیون و ۱۲۹ هزار تومان یعنی معادل ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است، اما اگر یک‌سال پیش برای خرید سکه تمام بهار طرح قدیم اقدام کرده باشید همچنان بازدهی مثبت ۷۲ درصدی را پیش‌رو دارید.
 
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، ۱۱ اردیبهشت امسال با رسیدن به قله ۳۰ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان رکورد جدیدی از خود به‌جا گذاشت، اما ۲۱ خرداد امسال کف قیمت سال را تجربه کرد و تقریبا ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.
 
قیمت سکه نیم بهار آزادی در بهار امسال حدود ۱۷.۵ درصد آب رفت و در آخرین روز خرداد امسال روی سکوی ۱۵ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان ایستاد. با این حال بازدهی یک‌ساله سرمایه‌گذاری روی این سکه ۸۳ درصد است که رتبه سوم میزان بازدهی در بازار سکه را نصیب نیم‌سکه می‌کند. این سکه در ابتدای سال، ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد، در یازدهمین روز اردیبهشت به قله ۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان دست پیدا کرد و ۲۱ خرداد به کف قیمت ۱۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان برخورد کرد.
 
بهترین و بدترین سکه طلا برای سرمایه‌گذاران
بیشتر بدانید | قیمت دلار، بهار امسال کار خود را از روی سکوی ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان شروع کرد و حتی تا ۵۵ هزار و ۵۱ تومان پیش‌رفت، اما مدتی است از نفس افتاده و در آخرین روز خرداد به ۴۸ هزار و ۵۷۳ تومان رسید. قیمت دلار در بهار ۱۴۰۱، به‌این ترتیب دو هزار و ۹۳۷ تومان، معادل ۵.۷ درصد کاهش پیدا کرده است
 
قیمت سکه ربع بهار آزادی در ابتدای سال ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود و با گذشت ۱۱ روز از اردیبهشت به قله ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید تا رکورد جدیدی به‌جا بگذارد. کف قیمت سکه ربع بهار آزادی در سال جدید را ۲۱ خرداد امسال، با رسیدن به عدد ۱۰ میلیون و ۴۰ هزار تومان به‌خاطر سپرده‌ایم. طلافروش‌ها در آخرین روز خرداد سکه ربع بهار آزادی را ۱۰ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان فروختند تا بازدهی فصل بهار این سکه نزدیک منفی ۱۱ درصد، برآورد شود.
 
سکه ربع بهار آزادی به این ترتیب از اول تا آخر بهار ۱۴۰۲، معادل یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تومان ارزان شده است، اما اگر یک‌سال پیش برای خرید سکه ربع بهار آزادی پیشقدم شده باشید الان میزان سرمایه شما بابت هر سکه به‌شکل نمادین ۹۳ درصد افزایش پیدا کررده است. پس نباید ناراضی باشید.
 
قیمت سکه گرمی در معاملات تک‌فروشی روز آخر خرداد به محدوده شش میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید تا بازدهی یک‌ساله سرمایه‌گذاران به ۱۰۰ درصد برسد. قیمت هر قطعه سکه گرمی از آخر خرداد پارسال تا انتهای خرداد امسال سه میلیون و ۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، اما ظرف سه‌ماه اول امسال ۷۹۰ هزار تومان آب رفته تا بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای این قطعه سکه ثبت کنیم.
 
قیمت سکه گرمی معاملات امسال را در حالی آغاز کرد که روی سکوی شش میلیون و ۹۱۰ هزار تومان ایستاده بود. سکه گرمی یازدهمین روز اردیبهشت به قله تاریخی هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان صعود کرد، اما در روز‌های ۲۱ و ۲۲ خرداد امسال کف قیمت شش میلیون و ۲۰ هزار تومان را تجربه کرد.
 
قیمت طلا ۱۸ عیار کار خود را در ابتدای سال جدید با نرخ دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان استارت زد و طی یک حرکت آرام و خزنده که البته کاملا با روند کلی قیمت طلا و ارز هماهنگ بود، در یازدهم خرداد تا دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان پیش رفت. اگر آن روز‌ها وسوسه شدید و بخشی از پول خود را صرف سرمایه‌گذاری روی طلا کرد‌ید، الان حق دارید دمغ باشید، چون هرگرم طلا در ۲۱ خرداد امسال با سر به کف قیمت دو میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان برخورد کرد و تا آخر خرداد هرچقدر تلاش کرد، نتوانست خودش را به محدوده‌ای بالاتر دو میلیون و ۳۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان برساند.
 
قیمت طلا ۱۸ عیار در سه ماه اول امسال، ۹.۳۵ درصد آب رفته است، اما اگر متر و معیار قضاوت درباره بازدهی سرمایه‌گذاری روی طلا را یک‌سال فرض کنیم با عدد ۶۰ درصد روبه‌رو می‌شویم.
 

 

مقایسه قیمت انواع سکه طلا

نوع سکه

قیمت شروع سال

قیمت آخر بهار

میزان کاهش قیمت

میزان افت ارزش

سکه تمام بهار آزادی

31 میلیون و 721 هزار تومان

28 میلیون و 739 هزار تومان

دو میلیون و 981 هزار تومان

9.4 درصد

سکه تمام بهار قدیم

28 میلیون و 30 هزار تومان

24 میلیون و 901 هزار تومان

سه میلیون و 129 هزار تومان

11.16 درصد

سکه نیم بهار آزادی

18 میلیون و 720 هزار تومان

15 میلیون و 470 هزار تومان

سه میلیون و 260 هزار تومان

17.41 درصد

سکه ربع بهار آزادی

11 میلیون و 720 هزار تومان

10 میلیون و 440 هزار تومان

یک میلیون و 280 هزار تومان

10.92 درصد

سکه گرمی

شش میلیون و 910 هزار تومان

شش میلیون و 120 هزار تومان

790 هزار تومان

11.43 درصد

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *