RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

با تسهیل گری بیمه البرز، مسیر دریافت کارت سبز هموار شد

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

طبق اعلام جدید وزارت مسکن

اجاره ها زیاد شد؛ تسهیلات مسکن آب رفت

۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۲/۱۹کد خبر: 334779
ایستانیوز:هم ‌‌‌‌اکنون حدود ۹‌‌‌‌میلیون و ۵۰۰‌‌‌‌هزار خانوار ایرانی از کل نزدیک به ۲۵‌‌‌‌میلیون خانوار، اجاره‌‌ ‌‌‌‌‌‌نشین هستند. در واقع حدود ۳۸‌‌‌‌درصد از کل خانوارها، مستاجرهای بازار مسکن هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در حالی که رصد بازار اجاره بها نشان از رشد قیمت دارد و در خوش بینانه ترین حالت میزان اجاره ها نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است، روز گذشته معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: سقف تسهیلات اجاره‌‌ بهای مسکن برای سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۴۵ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۵ میلیون تومان تعیین شده است. این در حالی است که سقف این تسهیلات در سال گذشته برای شهر تهران ۷۰ میلیون تومان بود و حالا سوال این است که چرا سقف تسهیلات اجاره مسکن کاهش یافته است؟
 
فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصادی با تعجب نسبت به تصمیم جدید وزارت مسکن می گویند در شرایطی که مستاجرها نیازمند حمایت بیشتر هستند دولت و سیاستگذار پولی چرا یک مصوبه وارونه تصویب کرده است و چرا کاهش سقف وام ودیعه را به تصویب رسانده‌‌ و در برنامه اجرا قرار داده است آن هم در شرایطی که به دلیل دشواری های مراحلی بانکی، بخش بسیار کمی از مستجران موفق به دریافت این وام شدند. هم ‌‌‌‌اکنون حدود ۹‌‌‌‌میلیون و ۵۰۰‌‌‌‌هزار خانوار ایرانی از کل نزدیک به ۲۵‌‌‌‌میلیون خانوار، اجاره‌‌ ‌‌‌‌‌‌نشین هستند. در واقع حدود ۳۸‌‌‌‌درصد از کل خانوارها، مستاجرهای بازار مسکن هستند. از این تعداد هم حداقل ۴۰‌‌‌‌درصد یعنی حدود ۳‌‌‌‌میلیون و ۸۰۰‌‌‌‌هزار مستاجر در کشور، در گروه مستاجرهای کم ‌‌‌‌درآمد و نیازمند به حمایت قرار دارند.
 
وزارت راه وشهرسازی در گزارشی که روز گذشته در این باره منتشر کرد اعلام کرده است در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰ هزار خانوار از تسهیلات کمک ودیعه مسکن استفاده کرده‌‌اند. درصورتی که نیمی از این میزان در سال ۹۹ و نیمی در سال ۱۴۰۰ پرداخت شده‌ باشد، به‌ طور میانگین،‌ در هر سال تنها کمتر از ۵/ ۲درصد از کل خانوارهای مستاجر و کمتر از ۶ درصد از مستاجران کم‌‌ درآمد و نیازمند به حمایت از این تسهیلات بهره‌‌مند شده ‌‌اند.
 
در خبری که روز گذشته از سوی وزارت راه وشهرسازی منتشر شد، با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران به زودی ابلاغ می‌شود، اعلام شده است: برنامه تعیین سقف افزایش اجاره‌‌بها برای قراردادهای تمدیدی سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد اولیه آن به دولت ارائه شده است. براساس مصوبه جدید، تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۱ در شورای پول و اعتبار مصوب شده که اجرای آن به زودی به شبکه بانکی کشور ابلاغ خواهد شد.
 
نسبت قیمت مسکن به درآمد اجاره‌بها (P/R) که به نام شاخص حباب‌سنج مسکن نیز شناخته می‌شود، رابطه میان ارزش سرمایه‌گذاری در مسکن و درآمد حاصل از اجاره آن را نشان می‌دهد و بعد از جهش شدید قیمت مسکن در 4سال اخیر، به ارقام بسیار بالایی رسیده درحالی‌که میانگین این شاخص در 4دهه اخیر حدود 13بوده، در اوایل دهه90 به حوالی 16 رسیده، در پایان سال1399 از 36گذشته و در سال1400 هم با خوش‌بینانه‌ترین سناریوها روی رقم 33برابر ایستاده است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *