RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

بانک‌ها درحراج زمستانی شرکت نکردند

خرید ۱۰ هزار میلیاردی بورس از اوراق

۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۸کد خبر: 330415
ایستانیوز: بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اول زمستان به بالاترین رکورد خود در سه ماه اخیر رسید. این در حالی است که در این رکوردزنی نهادهای مالی هیچ مشارکتی نداشته و تمام اوراق را نهادهای تامین سرمایه خریداری کرده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اوراق بدهی دولتی در اولین هفته زمستان به بالاترین سطح خود از ابتدای پاییز امسال تاکنون رسید که ارزشی معادل با تقریبا 10 هزار میلیارد تومان داشته است.
 
به طورکلی تأمین کسری بودجه دولت یکی از اهداف مهم دولت ها است. از مسیرهای غیرتورمی دست یابی به این هدف فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه است که در آن دولت با تعیین نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق سعی می کند تا اوراق خود را به مشتریان خود بفروشد و از این محل کسب درآمد کند. این مشتریان غالبا بانک ها و نهادهای تامین سرمایه هستند.
رکوردزنی در فروش اوراق بدهی دولتی
 
در هفته منتهی به 7 دی ماه تقریبا 10 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شد که بورسی ها تمام دصد مشارکت در این بازار را داشتند. بانک ها که در هفته گذشته 280 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده بودند در این مقطع هیچ سهمی را در بازار اولیه نداشتند.
 
بررسی رقم به فروش رفته در این  بازار نشان می دهد از ابتدای پاییز 1400 تاکنون این میزان فروش بالاترین سطح فروش هفتگی در این بازار بوده است.
 
بررسی ویژگی اراق بدهی در این بازار نیز نشان می دهد تمام اوراق به فروش رسیده اراد94 بوده که سررسید آن ها سه ساله بوده و نرخ سودی 21.98 درصدی (تقریبا 22 درصد ) داشته اند. به عبارت دیگر بالابودن نرخ سود در این نهادها ابزار مهمی برای هجوم بورسی ها به خرید اوراق بدهی دولتی در این مقطع بوده است.
 
سهم بالای نهادهای تامین سرمایه در خرید اوراق بدهی در این بازار و در مقابل عدم مشارکت بانکها علامت مهمی را در بردارد.
 
به طور کلی در مجموع بیست و پنج مرحله خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه حراج 70 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته شده که از این میان 35 درصد را بانک ها و 65 درصد را نیز نهادهای تامین سرمایه تقبل کرده اند.
 
مانده تا پایان سال در تامین کسری بودجه
 
فروش اوراق در بازار اولیه یکی از مسیرهای ضد تورمی در جهت درآمدزایی دولت است که می تواند از رشد تورم در کشور جلوگیری کند. در همین راستا در سال گذشته دولت موفق به فروش اوراق بدهی معادل با 125 هزار میلیارد تومان شد. اگر دولت در سال 1400 نیز بخواهد همین رقم را تا پایان سال  تکرار کند باید 55 هزار میلیارد تومان دیگر اوراق بفروشد. اکنون تا پایان سال تقریبا 11 هفته دیگر باقی مانده که برای دست یابی به این هدف نیاز فروش هفته ای 5 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار اولیه وجود دارد.
 
این در حالی است که طبق آمار و ارقام در 25 مرحله سپری شده از این بازار 2 هزار و 800 میلیارد تومان اوراق به طور متوسط هفتگی به فروش رسیده است. بنابراین باید برای دست یابی به هدف درامدزایی از این طریق (یعنی آنچه در سال پیش محقق شده) باز هم نیازمند آن است که اوراق بیشتری را از طریق رشدنرخ سود و کاهش تاریخ سررسید آن به فروش برساند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اوراق بدهی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *