RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

جمشید نفر، دبیر کنفدراسیون صادرات اتاق ایران مطرح کرد:

صادرکنندگان به جای تشویق، تنبیه می شوند

۱۵:۳ - ۱۴۰۰/۸/۲۳کد خبر: 329416
ایستانیوز:اصلاح قانون مجازات اخلال گران نظام ارزی کشور از آغاز سال جاری با وصول طرحی در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. آیا رویکردهای سلبی حاکمیت در مواجهه با صادرکنندگان تغییر می کند؟
جمشید نفر، دبیر کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در نقد برخوردهای سلبی با فعالان اقتصادی در زمینه نظام ارزی کشور گفت:«حمایت از تولید باید با تشویق انجام شود اما از سال 97 تا امروز، سیاست های دولت در برخورد با صادرکنندگان تنبیهی و سلبی بوده است. به طور مداوم عواقب عدم بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور و  عدم تحویل ارز به سامانه نیما به صادرکننده گوشزد شده،  آن هم در شرایطی که تحریم های بی سابقه علیه اقتصاد ایران اعمال شده است.»
 
از سال 97 پیمان سپاری ارزی دوباره پیاده سازی شد و برای خراب نشدن ذهن بخش خصوصی، اسم آن را تعهد مبتنی بر بازگشت ارز گذاشتند. این در حالی است که چنین فشارهایی در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات به طور مشخص غلط است چراکه اگر صادرکننده ای ارز صادراتی را بازنگرداند، قادر به ادامه کار نیست. جمشید نفر در این باره گفت: «این رویکرد بخشنامه محور به صادرات غلط است. عدم اصلاح  قوانین این حوزه به گرفتاری افراد بی گناه منجر منجر می شود. هیچ صادرکننده ای نیست که بتواند بدون بازگشت ارز به فعالیت خود ادامه دهد. همه صادرکنندگان ارز خود را بازگردانده اند اما بعضی از این بازگشت ها از مسیرهای تعیین شده در بخشنامه های بانک مرکزی نبوده است. مثل خود دولت که به دلایل تحریم نمی تواند  ارز متعلق به خود را دریافت کند».
 
به گفته این فعال اقتصادی بسیاری از صادرکنندگان با سابقه کشور دست از کار کشیدند چراکه با برخوردهای سلبی دولت، در شرایط تحریمی، ریسک کار افزایش یافته  است. جمشید نفر گفت:«این صادرکنندگان نگران آبرویشان هم هستند و اینکه خدای ناکرده گرفتار مسائل قضایی نشوند. بخشنامه های غلط، جرم زاست. به جای صدور چنین بخشنامه ها و اجرای قوانین غلط، دولت باید ریسک صادرات را کاهش داده و اگر صادرات در شرایطی که دست دولت نیست، ریسک بالایی دارد، باید صادرکننده را تشویق کرد نه تنبیه».
 
دبیر کنفدراسیون صادرات اتاق ایران در ادامه گفت: «از سال 58 تا امروز، سوبسیدها در اقتصاد ایران به جای تولید به مصرف اختصاص یافته است. در ایران به جای اینکه به تولیدکننده و صادرکننده داخلی کمک کنیم، به تولیدکننده خارجی و واردکننده بها دادیم و انتظار داشتیم تولید رشد کند. اما چنین انتظاری برآورده نشده  و به وضعیت اسفناک امروز رسیدیم. از سوی دیگر، در بعضی موارد مثل صنایع خودروسازی، اقتصاد از حمایت های غلط و بیش از اندازه رنج برده است. با اصلاح قوانین باید مسیر فعالیت صادرکننده و تولیدکننده ایرانی را هموار کنیم، نه اینکه ریسک کار را بالا ببریم».   
 
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:صادرکنندگان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *