RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

نقش دژپسند در ریزش بازار بورس و تشدید تورم

۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۵/۱۸کد خبر: 323947
ایستانیوز:کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد برخی از منابع درآمدی دولت را متوقف کرد، گفت: مدتی قبل برنامه خوبی برای مولد سازی دارایی های دولت تنظیم شده بود که توسط آقای دژپسند متوقف شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی سعدوندی در گفتگو با  مهر در مورد عملکرد فرهاد دژپسند در دولت دوازدهم گفت: هدفی که آقای دژپسند در وزارت اقتصاد و همچنین در پست‌های گذشته دنبال می‌کرد، حفظ وضع موجود و جلوگیری از هرگونه تغییر و تحول بود. به همین دلیل نیز مشاهده کردیم که دوره وزارت ایشان در دولت دوازدهم، اعضای هیئت مدیره بانک‌ها تقریباً همان افراد سابق بودند و حتی تلاش و اراده‌ای برای اینکه افراد موفق و صاحب صلاحیت شناخته شده به کار گرفته شوند، وجود نداشت. اعضای هیئت مدیره شرکت‌های بیمه‌ای و همینطور شرکت‌های دولتی نیز بدلیل همین رویکرد تغییر نکردند.
 
وی ادامه داد: آقای دژپسند با رویکرد حفظ وضع موجود، مقاومت شدیدی در برابر تعمیق بازار بدهی داشت. به طوری که حتی بازار بدهی را نقشه دشمن می‌دانست و در مقابل، در جهت پولی سازی کسری بودجه تلاش‌های بسیاری از سوی ایشان صورت گرفت. به طور مشخص در سال‌های گذشته بارها با عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی وقت در خصوص پولی سازی کسری بودجه، درگیر شدند که البته در نهایت موفق شدند بخش عمده کسری بودجه را پولی کرده و تورم را به جامعه و مردم تحمیل کنند. این موفقیت آقای دژپسند در تحمیل اراده خود بر رئیس بانک مرکزی، موجب شد که رکورد رشد نقدینگی و نرخ تورم طی چند دهه گذشته در زمان مدیریت ایشان شکسته شود.
 
سعدوندی افزود: از سوی دیگر زمانی که برای جبران کسری بودجه دولت، بازار بدهی را به گوشه رینگ برده و آن را توسعه ندادند، تصمیم آقای دژپسند بر این شد که قیمت تعداد محدودی از سهام دولت که در اختیار وزارت اقتصاد قرار داشت، به صورت مصنوعی رشد کند و با قیمت بالاتر به سهامداران فروخته شود تا از این طریق کسری بودجه تأمین شود. اما یکی از نتایج زیان بار این اقدام آن بود که که وضعیت بازار سرمایه به وخامت گذاشت و حباب کوتاه مدتی که در بازار شکل گرفته بود از بین رفت. تدابیر و نوآوری‌هایی که از سمت آقای دژپسند پس از ریزش بازار اندیشیده شد، تقریباً هیچ یک برای به سامان بردن بازار سرمایه موفق نبود. که مصداق بارز «خود کرده را تدبیر نیست» بود.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه فرهاد دژپسند دیگر ابزارهای درامدزایی دولت را هم متوقف کرد اظهار داشت: برای نمونه مدتی قبل برنامه‌ای برای مولد سازی دارایی‌های دولت تنظیم شده و تصمیم بر آن بود که تحول جدی در مدیریت دارایی‌های دولت به وجود بیاید که شخص آقای دژپسند این برنامه‌ها را متوقف کردند. البته این رویه تنها به همین حوزه‌ها ختم نمی‌شود و در نظام مالیاتی و بیمه نیز سعی وزیر اقتصاد، بر حفظ وضع موجود و جلوگیری از ایجاد اصلاحات بود.
 
سعدوندی در پایان بیان کرد: آن چه که واضح است، بنای آقای دژپسند در دوران ریاست خود بر این بود که صرفاً برخی از منصوبین به جایگاه بالاتری برسند. برای مثال در ماه‌های آخر دولت نماینده ایران در بانک جهانی تغییر کرد و یکی از نزدیکان آقای وزیر به کشور آمریکا و شهر واشنگتن عزیمت کرد. واقعیت این است که شرایط اقتصاد کشور در زمان ریاست دژپسند به وخامت گرایید.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *