RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

پیش بینی سال آینده دلار، بورس و تورم

۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳کد خبر: 332946
ایستانیوز:وضعیت سال آینده بورس ، دلار ، تورم و P/E بازار سهام با تکیه بر ۴ احتمال مذاکرات وین از سوی کارشناس بازار سرمایه پیش بینی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روزبه شریعتی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال آینده با ابهامات زیادی روبرو خواهد بود به ایسنا اعلام کرد: یکی از این ابهامات، آینده مذاکرات سیاسی است. اگر توافق نهایی ، اقتصادی و گسترده‌ باشد، منجر به ورود سرمایه‌گذاران و فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت ایران و در نتیجه تلطیف فضای اقتصادی می‌شود.
 
ایران در چنین شرایطی با قیمت‌های فعلی بازار جهانی نفت می‌تواند با دلار ۲۵ هزار تومانی سر پا بماند و شرکت‌ها به سمت طرح توسعه‌ای بروند و بازار دارای P/E خوش بین شود. در این حالت صنایع وابسته به برجام مانند خودرو ، بانک و  لیزینگ با ورود شرکت‌ها به داخل ایران متحول شده و سایر صنایع نیز نفع می‌برند. زیرا هزینه پول و حمل و نقل پایین می‌آید.
 
سناریوی دیگر عدم حصول توافق و شکست مذاکرات است که در این شرایط با توجه به کاهش فروش نفت ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز و همچنین کسری بودجه،حجم نقدنگی در آخر سال آینده به ۶.۴ میلیون میلیارد تومان خواهد رسید و تبدیل شبه پول به پول سرعت می‌گیرد و مردم برای فرار از تورم ، سرمایه ها را در هر بازاری می‌چرخانند. چرا که شکست مذاکرات منجر به تورم وحشتناک، رشد قیمت دلار تا بیش از ۳۲  هزار تومان خواهد شد.
 
سناریوی دیگر این است که مذاکرات فرسایشی ادامه دار باشد . در این فضای برزخی هم تورم، خزنده و آرام رشد خواهد کرد و منجر به رکورد تورمی خواهد شد و بازار سرمایه را متاثر از این فضا فرسایشی پیش خواهد رفت.
 
احتمال چهارم توافق بسیار محدود است و در حد اینکه ایران بتواند حدود دو میلیون بشکه نفت بفروشد و معادل آن  کالاهای اساسی وارد کند. در این شرایط ، سال آینده اگر قیمت‌های جهانی بالا بمانند، وضعیت به مراتب بهتر از سال ۹۹ خواهد بود. چراکه فروش یک میلیون بشکه نفت ۱۰۰ دلاری به ارزش حدود ۳۷ میلیارد دلار ، چهار برابر میانگین فروش نفت سال گذشته است.
 
نرخ استهلاک افزایش یافته و از نرخ تشکیل سرمایه ثابت بسیار بیشتر شده است. از سوی دیگر صنایع و شرکت‌ها، صنعت گاز، نفت و برق در حال فرسوده شدن هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و بازسازی و نوسازی دارند. اگر این اتفاق رخ ندهد باید در زمینه قطعی انرژی، منتظر اتفاقات بدتر از سال ۹۹ ماند و ایران با وجود آنکه دومین دارنده ذخایر نفت و گاز است از چند سال آینده مجبور به واردات گاز خواهد شد.
 
بنابراین در صورت توافق نیم بند و فروش نفت معادل نیاز کالای اساسی، تورم ۳۰ درصدی خواهد بود بورس هم آرام آرام رشد می‌کند. چون بازار دارای  متغیرهای جذاب زیادی بوده و سهام‌ به قدری ریزش کرده که P/E  فوروارد بسیاری از شرکت ها به ۴ تا ۵ مرتبه رسیده و  P/E میانگین تی تی ام بازار نیز به محدوده کمتر از 7 مرتبهد رسیده که بسیار جذاب است .
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *