RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

احداث مسکن ملی در ۲۳۰ شهر جدید شروع می شود

مسکن ملی در چه وضعیتی است؟

۱۳:۳ - ۱۴۰۰/۳/۱۸کد خبر: 320101
ایستانیوز:طرح مسکن ملی به‌عنوان شاخص‌ترین طرح حوزه مسکن دولت روحانی، با اتکا به آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی، زمین دولتی و سازمانی و البته بر مبنای هزینه واقعی ساخته می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به‌ دنبال تأمین زمین جدید برای احداث مسکن ملی در 230شهر مسئولان وزارت راه و شهرسازی از چهارمین دوره ثبت‌نام متقاضیان واجد شرایط در این شهرها دو ماه قبل از پایان کار دولت خبر داده اند. البته هنوز جزئیاتی از فهرست شهرهای مشمول این ثبت‌نام منتشر نشده است. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی مشمولان وام 150میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. طرح مسکن ملی به‌عنوان شاخص‌ترین طرح حوزه مسکن دولت روحانی، با اتکا به آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی، زمین دولتی و سازمانی و البته بر مبنای هزینه واقعی ساخته می‌شود و بعد از تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان، ضمن تسویه تسهیلات بانکی به‌صورت اقساط بلندمدت، قیمت زمین نیز به‌صورت اجاره 99ساله یا اقساط 10ساله وصول خواهد شد.
 
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، زمین موردنیاز برای احداث مسکن ملی در 230 شهر تأمین شده و دور جدید ثبت‌ نام ها آغاز می شود. همچنین باتوجه به درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار، تسهیلات مسکن ملی از ۱۰۰ میلیون به ۱۵۰میلیون تومان افزایش یافته است. طرح اقدام ملی تأمین مسکن موسوم به مسکن ملی از آبان 1398آغاز شده و به‌ تدریج اغلب استان‌ها و شهرهای کشور به این طرح پیوسته‌اند. در پایتخت نیز ساخت مسکن ملی به‌واسطه وضعیت و قیمت زمین مسکونی در متن بافت شهری تهران، به شهرهای جدید حومه پایتخت منتقل شد. در ابتدای امر، برای طرح مسکن ملی، ۴۰۰هزار واحد تعریف شده بود که در همان 2دور اول ظرفیت آن تکمیل شد؛ چراکه با آغاز نام‌ نویسی این طرح، ۱.۶میلیون نفر متقاضی با ارسال پیامک ثبت‌نام کردند و ۴۶۰هزار نفر از آنها واجد شرایط شناخته شدند. در ادامه با تأمین زمین‌های جدید و ثبت‌نام دور سوم مسکن ملی، تعداد واحدهای مشمول این طرح به حدود 530هزار واحد رسید.
 
متقاضیان این طرح باید به ‌صورت پیوسته آورده نقدی خود را واریز کنند تا به همراه تسهیلات 100میلیون تومانی اختصاص یافته به هر واحد مسکن ملی، هزینه ساخت مسکن در زمین‌های اختصاص یافته به طرح تأمین شود. در ادامه به‌واسطه جهش تورم نهاده‌های ساختمانی و بالا رفتن هزینه ساخت مسکن ملی، وام بانکی مسکن ملی 50درصد افزایش پیدا کرد و به 150میلیون تومان رسید. این تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد به مسکن ملی اختصاص می‌یابد و متقاضیان باید بعد از تحویل واحد به‌ مدت 12سال اقساط ماهانه آن را بپردازند. همچنین قیمت زمین مسکن ملی نیز بعد از تحویل واحدها به 2صورت قابل تسویه است. هزینه زمین در روش اول مانند مسکن مهر به‌ صورت اجاره 99ساله و بر مبنای یک‌ سوم قیمت ساخت محاسبه و وصول خواهد شد یا بعد از تعیین قیمت کارشناسی، به‌صورت اقساط 10ساله از متقاضیان دریافت و در ازای آن سند مالکیت ارائه می‌شود.
 
اولین گروه از واحدهای ساخته شده در طرح مسکن ملی به تعداد ۱۱هزار و ۵۶۰ واحد در آبان‌ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مجری مسکن ملی، از ابتدای طرح بارها هشدار داده است که واریز نشدن آورده متقاضیان و بدحسابی آنها به حذف از پروژه‌های مسکن ملی و جایگزینی افراد جدید منجر خواهد شد، اما مواضع غیررسمی وزیر راه و شهرسازی حاکی از این بود که ساخت مسکن ملی تا حد امکان با وام بانکی ادامه پیدا می‌کند و حذف بدحساب‌ها از این طرح فقط در مواقع اجبار انجام خواهد شد. آخرین آمارها حاکی از این است که تا اواسط فروردین امسال، از مجموع ۵۳۰هزار واحد مسکن ملی در دست ساخت، ۲۱۳هزار و ۱۰۱متقاضی نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده و از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۳۳۸ نفر درمجموع 6هزار و 790میلیارد تومان به‌عنوان آورده اولیه واریز کرده‌اند و مابقی متقاضیان مسکن ملی حدود 317هزار نفر، هنوز مبلغی واریز نکرده‌اند و در بهترین حالت اگر تسهیلات بانکی کفاف هزینه ساخت را ندهد، احتمال حذف آنها وجود دارد. درحال حاضر باتوجه به اینکه از عمر دولت کنونی تنها دو ماه باقی مانده است افرادی که در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند نگران به سرانجام رسیدن طرح و زمان تحویل خانه هایشان هستند.
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مسکن ملی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *