RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

آغاز ثبت‌نام مسکن دولتی از امروز

۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۷/۲۸کد خبر: 328786
ایستانیوز:افرادی که ۴شرط کلی برای دریافت یارانه‌های مسکنی دولت را دارند از امروز به ‌مدت یک‌ماه می‌توانند با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی برای واحدهای مسکونی قانون جهش تولید که به‌صورت مشارکت در ساخت احداث می‌شود در شهر محل اقامت خود اقدام کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: متقاضیان فاز آخر مسکن ملی که هنوز درخواست آنها در سامانه مربوط نهایی نشده، نیاز به ثبت‌نام مجدد در این سامانه ندارند و درخواست قبلی آنها مؤثر و مشمول تسهیلات جدید است.
 
 طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، سامانه ثبت‌نام مسکن جهش تولید به نشانی saman.mrud.ir از امروز فعال می‌شود و تا یک‌ماه آینده امکان ثبت‌نام متقاضیان در این سامانه وجود دارد؛ اما درنهایت فقط تقاضای متقاضیان واقعی مسکن دولتی یعنی کسانی که «فرم ج» آنها سبز باشد(از امکانات دولتی و یارانه‌ای زمین و مسکن و تسهیلات استفاده نکرده‌اند)، مالکیت خصوصی ندارند، متأهل یا سرپرست خانوار هستند و حداقل ۵سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را دارند، مشمول این قانون می‌شوند و سایر تقاضاها مردود است.
 
شهرهای مشمول ثبت‌نام مسکن
 
اولین مرحله ثبت‌نام واحدهای قانون جهش تولید مسکن، بیشتر مربوط به شهرهایی است که تاکنون امکان تأمین زمین در آنها وجود نداشته و اکنون شرایط احداث پروژه‌ها مهیا شده است. آنگونه که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در شهرهایی که زمین برای آنها در این مرحله تأمین نشده، به‌محض تأمین اراضی، یک دوره جدید ثبت‌نام آغاز می‌شود و متقاضیانی که شهر مورد تقاضای آنها در این دوره از ثبت‌نام در لیست شهرها نیست باید منتظر تأمین اراضی در شهر مورد تقاضا باشند.
 
در اطلاعیه‌ معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح شده است که ثبت‌نام‌کنندگان طرح اقدام ملی نیز مشمول تمام مزایای موجود در طرح قانون جهش تولید مسکن خواهند شد و تفاوت ماهیتی از نظر مزایا برای متقاضیان مسکن ملی و مسکن جهش تولید وجود ندارد؛ به‌گونه‌ای که درنهایت، پروژه‌ها طبق زمانبندی تحویل متقاضیان خواهد شد.
 
نکته قابل ‌توجه این است که هنوز تکلیف آخرین دور از ثبت‌نام متقاضیان مسکن ملی که هنوز مراحل بررسی اطلاعات و معرفی به بانک برای آنها انجام نشده، مشخص نیست؛ اما محمود محمودزاده، در گفت و گو با همشهری تأکید می‌کند که ثبت‌نام قبلی این افراد معتبر و در حال پیگیری است و این افراد هیچ نیازی به ثبت‌نام دوباره در سامانه جدید ندارند ضمن اینکه پروژه‌های مربوط به این ثبت‌نام‌ها نیز مشمول تسهیلات و مشوق‌های قانون جهش تولید خواهد بود.
 
او در پاسخ به سؤال دیگر همشهری در مورد وضعیت سپرده‌گذاران صندوق مسکن یکم، تأکید کرد: پیشنهاد‌های وزارت راه و شهرسازی برای کمک به این دسته از متقاضیان واقعی مسکن به شورای‌عالی مسکن ارائه شده و دوباره در جلسه آتی این شورا تأیید نهایی پیشنهاد‌ها را پیگیری خواهیم کرد.
 
جزئیات ثبت‌نام مسکن دولتی
 
معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: سامانه اجرای قانون جهش تولید مسکن به نشانی  saman.mrud.ir از امروز فعال می‌شود و حداقل تا یک‌ماه امکان ثبت‌نام متقاضیان بدون هیچ محدودیتی وجود خواهد داشت؛ اما بعد از اتمام مهلت یک‌ماهه ثبت‌نام، سامانه بسته و بررسی و پیرایش اطلاعات آغاز خواهد شد که در این مرحله فقط ثبت‌نام افراد واجدان شرایط به مرحله بعدی منتقل می‌شود.
 
محمودزاده می‌گوید: شرایط ثبت‌نام برای متقاضیان واحدهای قانون جهش تولید مسکن همان 4شرطی است که در طرح اقدام ملی مسکن نیز مورد تأکید بوده و همواره شرط اعطای تسهیلات دولتی محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو فقط افرادی که اولا «فرم ج» آنها سبز است یعنی از سال57 هیچ‌یک از امکانات و یارانه‌های زمین و مسکن و تسهیلات دولت در حوزه مسکن را دریافت نکرده‌اند،
 
ثانیا در شرایط فعلی مالکیت خصوصی مسکن ندارند از سال84 نیز هیچ مالکیتی برای آنها نشده است،
 
ثالثا متأهل یا سرپرست خانوار هستند و مورد چهارم، حداقل ۵سال در شهر مورد تقاضای مسکن سابقه سکونت دارند، متقاضی واجد شرایط دریافت مسکن دولتی شناخته خواهند شد. البته از مجموع این شروط 4گانه، 3شرط در مرحله پایش اطلاعات متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرد
 
و شرط چهارم یعنی سابقه 5سال سکونت، پس از معرفی متقاضی برای مراجعه حضور به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها یا سایر دستگاه‌های کارگزار و مجری ازجمله بنیاد مسکن، با ارائه مدارک سکونتی، بررسی خواهد شد. درنهایت متقاضیانی که صحت مدارک آنها تأیید شده باشد برای افتتاح حساب سپرده مسدودی به نام خود به نظام بانکی معرفی می‌شوند و در ادامه به پروژه‌های شروع شده و یا در حال احداث معرفی خواهند شد.
 
جزئیات وام و یارانه مسکن دولتی
 
براساس قانون جهش مسکن، زمین دولتی اختصاص‌یافته به متقاضیان 5دهک پایینی جامعه رایگان خواهد بود و این دسته از متقاضیان فقط باید نسبت به واریز آورده‌های نقدی و بازپرداخت اقساط وام بانکی در سال‌های بعد اقدام کنند؛ اما مابقی متقاضیان بعد از تحویل مسکن، ارزش روز زمین را با سازوکاری که از سوی دولت مشخص خواهد شد، طی اقساط 5تا 10ساله به‌حساب خزانه واریز خواهند کرد.
 
در مورد تسهیلات بانکی نیز آنگونه که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: براساس قیمت تمام‌شده و دشواری انجام کار از نظر تراکم و ارتفاع در شهرهای مختلف، یک جدول متغیر برای مبلغ تسهیلات و نرخ سود آن پیشنهاد شده که اگر از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تأیید و تصویب شود ملاک عمل قرار خواهد گرفت؛ اما از منظر قانون، تسهیلات پرداختی به این پروژه با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار خواهد بود و دولت از محل منابع واریز شده به صندوق ملی مسکن، نسبت به تخصیص یارانه سود به متقاضیان به‌خصوص در دهک‌های کم‌درآمد اقدام خواهد کرد.
 
پیش ‌از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که سقف وام مسکن دولتی به 400میلیون تومان افزایش یافته و محمودزاده نیز می‌گوید: پیشنهاد افزایش تسهیلات به‌نحوی بوده که بتواند ۵۰درصد هزینه‌های ساخت‌وساز را پوشش دهد.
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *