RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

۶ رمز موفقیت دولت‌ها در ایران

عباس آرگون - عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۳/۴کد خبر: 319791
ایستانیوز:برای آنکه دولت‌ها در حوزه اقتصاد به نتایج خوبی برسند و نتیجه فعالیت ها رضایت بخش عموم باشد، توجه به ۶ نکته ضرورت دارد که امیدواریم دولت جدید بر اساس این موارد حرکت کند.
برای آنکه دولت‌ها در حوزه اقتصاد به نتایج خوبی برسند و نتیجه فعالیت ها رضایت بخش عموم باشد، توجه به ۶ نکته ضرورت دارد که امیدواریم دولت جدید بر اساس این موارد حرکت کند. ۶ نکته‌ای که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، عملاً رمز موفقیت دولت‌ها در اقتصاد به حساب می‌آید؛ مواردی که سیاستگذاران به آن واقف هستند اما به دلایل مختلف فرصت اجرا پیدا نمی‌شود یا با برخی از سهل‌انگاری‌ها عملیاتی نمی‌شود. اولین نکته‌ای که به‌عنوان رمز موفقیت دولت‌ها در بخش اقتصاد می‌توان اشاره کرد؛ برنامه محوری و اداره کشور بر اساس قاعده و برنامه ابلاغ شده است. دولتمردان بایستی طبق اصول علم اقتصاد حرکت و از رفتارهای هیجانی و عامه پسند(شاید رفتارهای عامه پسند در برهه‌ای از زمان جواب دهد ولی در بلندمدت چنین رفتارهایی جواب نخواهد داد و مسیر اقتصادی کشور را منحرف می‌کند) پرهیز کنند. اگر اقتصاد کشوری برنامه محور باشد دیگر شاهد تصمیم‌های خلق الساعه یا تصمیم‌های متناقض نخواهیم بود.
از آنجا که کشور برنامه پذیر نیست، عمدتاً برنامه‌ها کتابخوانی شده است. طی ۴۰ سال ما سند چشم انداز، برنامه پنج ساله و بودجه سالانه داشتیم اما هیچ کدام آنها در یک راستا نیست و بخش قابل توجهی از اهداف برنامه‌های عنوان شده محقق نشده(به‌نظر می‌رسد کمتر از ۳۰ درصد برنامه‌ها تحقق پیدا می‌کند) است. به‌عنوان مثال بودجه باید یک پنجم برنامه پنج ساله باشد و برنامه پنج ساله، یک چهارم سند چشم‌انداز باشد ولی چنین اتفاقی نمی‌افتد. بر این اساس برنامه‌ها باید واقعی باشد و تحت هیچ شرایطی رؤیاپردازانه نباشد. دومین موضوع؛ استفاده مؤثر از نخبگان است. کشور نیازمند مدیریت مؤثر و مناسب از سوی نخبگان است. اگر از نخبگان بهره گرفته شود دیگر اقتصاد کشور متأثر از جریان‌های سیاسی نمی‌شود و می‌توان مسیر درست را طی کرد. سومین موضوع؛ تعامل با دنیا و جلوگیری از هرگونه تنش با کشورهای مختلف است. از زمانی که اقتصاد کشور در معرض تحریم قرار گرفته است بشدت در بخش‌های مختلف چون صادرات، واردات، همکاری مشترک و... آسیب دیده ایم، بدین جهت ضرورت دارد برای افزایش تعامل با کشورهای مختلف دولت تمام تلاش خود را انجام دهد. چهارمین موضوع؛ ثبات بخشی به قوانین و مقررات است، همانگونه که بارها عنوان شده تغییر مکرر قوانین ضربه سنگینی به اقتصاد زده است از این‌رو یکی از توصیه‌های جدی این است که دولت آینده بیش از گذشته به ثبات قوانین پایبند باشد و اجازه ندهد که قوانین مرتب دستخوش تغییر شود.
پنجمین موضوع؛ ثبات مدیریت است. زمانی که مدیریت‌ها ثبات نداشته باشد سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نمی‌توانند فعالیت‌های توسعه‌ای خود را ادامه دهند همین امر سبب رکود در سرمایه‌گذاری می‌شود و در نهایت دولت در اداره اقتصاد با بحران مواجه می‌شود. ششمین موضوع؛ پرهیز از موضوعات سیاسی است.یعنی بر اساس سیاست طرح و پروژه‌ای را شروع نکنیم. وجود طرح‌های متعدد نیمه تمام گویای آن است که بعضاً دولت‌ها بر اساس نگاه سیاسی فعالیت کردند. اگر به این مورد توجه شود شاهد رانت در فضای اقتصادی نخواهیم بود. در جمع‌بندی باید بیان کرد که ۶ نکته عنوان شده می‌تواند اقتصاد کشور را احیا کند؛ دولت‌ها اگر به این موارد بپردازند به‌طور قطع اقتصاد ایران پویا و سالم خواهد شد./منبع : روزنامه ایران
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *