RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

جنجال نیما، کرونا و دشواری بازگشت ارز

کار برای صادرکنندگان سخت تر می شود؟

۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۳/۲۶کد خبر: 307472
ایستانیوز:صادرکنندگان می گویند در سال گذشته بانک مرکزی درباره این الزامات در رفع تعهد ارزی سخت گیری نکرده است اما در سال جاری با توجه به همه گیری کرونا در جهان، به همکاری بیشتری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نیاز است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سامانه نیما در روز گذشته با تجمع بعضی متقاضیان ارز از این سامانه خبرساز شد. جمع دیروز در اعتراض به بی تعهدی بعضی صادرکنندگان حاضر در نیما به تعهدات ارزی شان تشکیل شده بود و از بانک مرکزی می خواست اقدامات لازم را برای برخورد متخلفان در نیما انجام دهد. گزارش ها حاکی از پیگیری قضایی متخلفان از سوی بانک مرکزی است.
سامانه نیما در سال 97 و پس از تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار از سوی دولت در فروردین ماه همان سال شکل گرفت. نیما بستری برای تامین ارز از محل صادرات غیرنفتی و فروش آن از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان است. از آغاز سال تا 23 خردادماه 99، صادرکنندگان بیش از 2.5 میلیارد یورو ارز به سامانه نیما عرضه کرده اند. در شش ماه اول سال گذشته 9 میلیارد یورو ارز صادراتی به سامانه نیما عرضه شد و 7.7 میلیارد یورو ارز هم به واردات از این سامانه تخصیص داده شده است.  از آغاز سال جاری حجم تقاضا برای واردات در سامانه نیما 62 درصد کاهش یافته و میزان فروش ارزش صادراتی هم 50 درصد پایین آمده است اما قیمت در بازه زمانی یک ساله گذشته در سامانه نیما 47 درصد رشد کرده است.
 
قیمت دلار در سامانه نیما در دو سال اخیر بارها به ارز بازار آزاد نزدیک شده است با این حال این بستر تبادل ارز به دلیل ایجاد شفافیت در عملکرد ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان حفظ شده است. امروز هر صادرکننده ای یک حساب شخصی در سامانه بانک مرکزی موسوم به نیما دارد که به طور دقیق میزان ارز ناشی از صادرات کالا و میزان بازگشت آن، واگذاری آن به واردکننده و عرضه آن در سامانه را مشخص کرده است و مشخص است که هر بازرگان چقدر ارز نیمایی و یا 4200 تومانی گرفته و چقدر ارز از صادرکننده خریداری کرده است. با این حال سهم بالای نیما در رفع تعهد ارزی صادرکنندگان بارها مورد مذاکره این فعالان اقتصادی با بانک مرکزی بوده است. براساس دستورالعمل بانک مرکزی صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باید 50 درصد از ارز صادراتی خود را در نیما عرضه کنند که این الزام با توجه به مشکلات ناشی از تحریم در بازگشت ارز به کشور، کار را برای صادرکنندگان سخت کرده است. واردات در قبال صادرات را 30 درصد و عرضه اسکناس 20 درصد از رفع تعهد ارزی سهم دارد. صادرکنندگان می گویند در سال گذشته بانک مرکزی درباره این الزامات در رفع تعهد ارزی سخت گیری نکرده است اما در سال جاری با توجه به همه گیری کرونا در جهان، به همکاری بیشتری برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نیاز است. 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *