RSS
امروز سه شنبه ، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

صعود قیمت بیت‌کوین به بالای ۶۵ هزار دلار

تورم نقطه به نقطه در فروردین ۱۴۰۳ چقدر شد؟

پیش بینی بورس ؛ روزهای فرسایشی ادامه دارد؟

بنگاه‌های تولیدی گرفتار معضل مواد اولیه

حضور بیمه ملت در نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران

ورود بیمه میهن به باشگاه هزار میلیارد تومانی ها با رشد تاریخی ۱۳۷درصدی حق‌ بیمه تولیدی

چه رازی پشت تورم ۳۱ درصدی مخفی شده است

خبر مهم رئیس سازمان امور مالیاتی/این مشاغل ملزم به ارائه ترازنامه نیستند

ماجرای صف میلیونی متقاضیان وام ودیعه مسکن چیست؟

قیمت طلا امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چاپیدن پول!

چرا پول ها از بورس فرار می‌کنند؟

واکاوی پرونده «روز سیاه بورس»

بازنشستگان نقش مهمی در تمدن سازمانی بیمه ایران دارند

پذیرش شرکت‌ها در فرابورس مشروط شد

مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است

۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد

تصمیم‌گیری مهم ۲ بانک برای آینده پرسپولیس

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟

چرا سود سهام عدالت کامل واریز نشد؟

ارز مسافرتی اربعین چقدر است؟

چرا ناترازی تجاری در سال ۱۴۰۲ رکورد زد؟

چگونه ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم؟

جزییات دریافت وام حرکت بانک رفاه

صنعت خودرو ایران در انتظار قطعات چینی

کرونا چه چالش هایی را برای خودروسازان ایران ایجاد کرد؟

۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۲/۳کد خبر: 305462
ایستانیوز:چالش دیگری که می تواند به بحران کنونی خودروسازان دامن بزند، تأخیر در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی جهت پرداخت مطالبات قطعه سازان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شیوع ویروس کرونا موجب کاهش تقاضای خودرو در حال حاضر شده است اما، پیش بینی ها حاکی از آن است با فروکش کردن این ویروس در انت های فصل بهار و افزایش درخواست خودرو برای ابتدای تابستان و سفرهای تابستانی، مجددا این بازار با رشد تقاضا روبه رو خواهد شد.
 
اما در این بین مشکل بزرگ تامین قطعات لازم برای تولید خودرو است. به اعتقاد کارشناسان چین از مبادی اصلی تأمین قطعات اصلی تجهیزات، به خصوص قطعات با فناوری پیشرفته برای شرکت های خودروسازی کشور است. محدودیت های اعمال شده در پروازهای مبدأ چین از یک سو و کاهش تولید قطعات در این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا سبب شده تا این موضوع مطرح شود که تأمین قطعه خودروسازان در ماه های ابتدایی سال 1399 با مشکل مواجه شود. از طرف دیگر شرایط تحریمی حاکم بر صنعت خودرو و محدودیت هایی که از این ناحیه ایجاد شده سبب شده خودروسازان از ذخیره کافی قطعه برخوردار نباشند، که این موضوع نگرانی ها را افزایش داده است. در صورتی که روند تأمین قطعات و مواد اولیه از چین تسهیل نشود، این احتمال وجود دارد که شرکت های خودروساز مجبور شوند بار دیگر تولید خودرو ناقص را در دستور کار قرار دهند. ازآنجا که تأمین قطعات از استان های بیشتر درگیر با این ویروس ازجمله البرز، تهران و قم زیاد بوده و با درگیری این استان ها، به احتمال زیاد تأمین قطعات با مشکل مواجه خواهد شد، زیرا حجم زیادی از قطعات خودروسازی از این استان ها در حال تأمین است.
 
در این بین مرکز پژوهش های مجلس هم در گزارشی با بررسی این موضوع به چالش دیگری پرداخته و در گزارشی نوشته است:« چالش دیگری که می تواند به بحران کنونی دامن بزند، تأخیر در پرداخت تسهیلات  5 هزار میلیارد تومانی جهت پرداخت مطالبات قطعه سازان است. مطابق گزارش انجمن قطعه سازی تا انتهای سال 1398 ، شرکت ایران خودرو بیش از 85 درصد و شرکت سایپا حدود 50 درصد تسهیلات مورد نظر را دریافت کردند. با ادامه وضعیت موجود حتی در صورت امکان تأمین قطعات، به دلیل کمبود نقدینگی قطعه سازان، احتمال اختلال در تأمین قطعات محتمل است.»
 
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی همچنین به بررسی چالش هایی پرداخته که صنعت کشور با آن رو به رو است. در این گزارش آمده است:« درخصوص تأثیر ویروس کرونا بر حوزه صنعت تولیدی کشور می توان چهار چالش اصلی را مورد بررسی قرار داد: «بلاتکلیفی واحدهای تولیدی»، « دیون عقب افتاده واحدهای تولیدی»، « مشکلات شرکت های طرح (پروژه) محور» و « عدم تمایل به انجام مراودات توسط شرکای تجاری»
 
به دلیل عدم قطعیت دولت در تعطیلی یا عدم تعطیلی واحدهای تولیدی و نبود پروتکل های نحوه کار در شرایط اپیدمی، عملاً واحدهای تولیدی در بلاتکلیفی و نیمه تعطیلی به سر می برند. هر واحد تولیدی یک زنجیره تولید دارد که با عدم حضور کارگران حتی 20 درصدی نیروی کار عملاً نمی تواند تولید مورد نظر را داشته باشد.
 
همچنین در شرایط فعلی که هم حوزه تولید و هم بازار تحت تأثیر قرار گرفته اند، سبب به وجود آمدن دیون عقب افتاده واحدهای تولیدی به ترتیب در حوزه های بانکی، بیمه تأمین اجتماعی و مالیات شده است. اگرچه در بیانیه ها و مصاحبه های مختلف شنیده می شود که در هر سه حوزه با واحدهای تولیدی همکاری لازم انجام می شود، اما متأسفانه براساس گزارش های اخذ شده به صورت جزیره ای در بعضی استان ها همکاری شده است و حتی بعضی از بانک های عامل زیر بار این موضوع نمی روند. حتی در مواردی دیده شده اقدامات نه تنها تسهیل گرانه نبوده، بلکه از شرایط عملکرد طبیعی هم فاصله گرفته است. علاوه بر این ها با شیوع ویروس کرونا، شوک منفی سمت عرضه در قالب ایجاد چالش در تأمین مواد اولیه و شوک منفی تقاضا به صورت کاهش در تقاضا منجر به رکود در صنایع می شود. این مشکل خود را به صورت کسری در تراز تجاری کشور نشان می دهد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *