RSS
امروز دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

روزگاه سیاه بازار سهام در سالگرد تاریک‌ترین روز!

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ذره بین بانک مرکزی بر عملکرد مدیران بانکی

۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹کد خبر: 301054
ایستانیوز:رییس کل بانک مرکزی در دهمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌های کشور گفت: طبق مصوبه‌ای که اخیرا به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و قبلا نیز به تایید شورای فعلی بانک مرکزی رسیده بود، تلاش شد که سیستم امهال در نظام بانکی هر چه بیشتر به مبانی شرعی نزدیک‌تر و به گونه ایی پیش رویم که به تحکیم و تقویت بانکداری بدون ربا اهتمام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، عبدالناصر همتی، گفت: این شرایط جدیدی که ابلاغ شد نیاز به دقت بیشتری دارد و همکاران شعب بیشتر مراقب باشند، زیرا اگر به آن توجه نشود ممکن است بانکداری دچار ضرر جدی شود.
همتی اضافه کرد: فکر می‌کنم بانک مرکزی کار بسیار مهمی انجام داده است، زیرا از حدود ۳۵ سال پیش که قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد شاید این مهمترین گام بانک مرکزی برای نزدیک شدن به بانکداری بدون ربای واقعی است.
وی گفت: خیلی از علما و کسانی که در این زمینه کار می‌کردند به روش اعطای تسهیلات و شبهه داشتن نسبت به آن ایراد می‌گرفتند که خوشبختانه همه مراحل اعطای تسهیلات بر مبنای شرایط جدید طی شده و امیدوارم بانک‌ها با قدرت از سال آینده آن را اجرا کنند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: به علت تغییر شرایط اقتصاد کلان کشور، خیلی از بنگاه‌های تولیدی دچار مشکل شدند و این بنگاه‌ها نیاز به همفکری و همراهی بانک‌ها برای خروج از رکود دارند، زیرا با مشکلات نقدینگی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
همتی گفت: مشکل پرداخت به موقع تسهیلات، موجب شده بنگاه‌ها نتوانند تعهدات خود را انجام دهند بنابراین فکر می‌کنم اگر بانک‌ها به این نکته توجه کنند و اختیاراتی که در قانون رفع موانع تولید در ماده ۶۲ به ستاد‌های تسهیلات استان داده شده، اختیارات خوبی است که اگر مُر قانون اجرا شود خیلی از مشکلات نیز برطرف می‌شود.
وی افزود: در صورتی که مشکلی پیش بیاید پیش بینی شده خبرگان بانکی منصوب بانک مرکزی در این موارد نظر نهایی را ارائه کنند و این خبرگان در بیشتر استان‌ها تعیین شده اند و احکام شان را نیز ابلاغ کرده ام.
همتی گفت: بانک‌ها با ستاد تسهیلات استان، همکاری کنند تا تولیدکنندگانی که نیاز به کمک یا تمدید تسهیلات دارند و یا نیاز به فرجه‌ای برای ادای دین خود دارند، بتوانند کار خود را پیش ببرند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: منظور من از واحد‌های تولیدی، واحد‌هایی هستند که با دادن کمک و فرصت نجات پیدا می‌کنند و اگر جمع بندی این باشد که حتی کمک بیشتر موجب رونق و نجات آن واحد نمی‌شود و هدر رفت پول را در پی دارد در این بین ستاد تسهیل و خبرگان بانکی باید به این نکته توجه کنند تا موجب ضرر و زیان بیشتر به نظام بانکی نشود.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگانی که امکان احیای واحد‌های آن‌ها وجود دارد، اما به علت مشکلات کلان اقتصادی دچار آسیب شده اند باید از حمایت نظام بانکی برخوردار باشند.
همتی گفت: از این پس به نقش و اهمیت روسای شعب بانک‌ها توجه بیشتری می‌شود و بانک مرکزی پشتیبان کار‌های خوب آنهاست.
وی افزود: از ابتدای سال تاکنون، بانک‌ها بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت کرده است و ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد، به دوش بانک‌ها بوده و بانک‌ها موتور محرک اقتصاد کشور هستند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه بررسی شرکت‌های صنعتی حاضر در بورس، نشان می‌دهد تولید صنعتی ما پس از ماه‌ها منفی بودن، مثبت شده است و در کنار گزارش بانک مرکزی، از رشد غیر نفتی شش ماهه امسال که نیم درصد بود رشد تولید صنعتی هم به آن اضافه شده است.
 
 شعب بانک‌ها نقش مهمی در کنترل ریسک اعتباری دارند 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: عملکرد روسای شعب بانک‌ها این روز‌ها برای ما بسیار مهم است و اطمینان دارم که اگر روسای شعب بانکها، مسئولیت خودشان را درست انجام دهند وضعیت بانک‌ها خیلی بهتر می‌شود.
آقای عبدالناصر همتی، افزود: از این پس نیز باید تعامل و ارتباط مقام ناظر با روسای شعب بیشتر شود، اگر روسای شعب جدی، منضبط و رعایت کننده مقررات داشته باشیم، حتما مشکلاتی که در برخی از شعب وجود دارد به وجود نمی‌آید.
وی گفت: یکی از مهمترین ریسک‌های بانکها، ریسک اعتباری است امروزه بیش از ۷۵ درصد از ریسک‌هایی که بانک‌های ما را تهدید می‌کنند ریسک اعتباری است و محور اصلی کنترل ریسک اعتباری، شعب بانک‌ها هستند اگر بتوانیم در شعب بانک، ریسک اعتباری را کنترل کنیم خیلی از مشکلات و ریسک‌ها کاهش پیدا می‌کنند.
وی درباره کنترل ریسک اعتباری بانک‌ها از طریق شعب، افزود: در شرایط خاصی از نظر اقتصادی قرار داریم و بنا داریم که با اصلاح نظام بانکی و اصلاح گردش پول، بتوانیم اقتصاد کشور را کنترل کنیم که در این زمینه روسای شعب، می‌توانند به بانک مرکزی برای تحقق اهدافشان یاری کنند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: شروع کنترل ریسک اعتباری در دست روسای شعب بانکهاست، روسای شعبه در سه حوزه هویت مشتری، وضعیت اقتصادی مشتریان و ذینفعانی که مشتری با آن‌ها ارتباط دارد، به صورت کلیدی توجه کنند.
وی افزود: سامانه‌ای که مرجع کنترل مشتری را به عهده دارد باید مورد توجه قرار گیرد، نمی‌توانیم از هیچ رئیس شعبه‌ای بپذیریم با مشتری کار می‌کند که آن را نمی‌شناسد و به طور جدی بانک مرکزی مسئله مبارزه با پولشویی را در اولویت کار خود قرار داده است.
همتی گفت: وضعیت اقتصادی مشتری موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت باید کسب و کار و بدهی او را بدانیم، اینکه رسم شده وثیقه خوبی دارد پس می‌توانیم به او تسهیلات بدهیم! مگر ما مسئول فروش اموال مشتری هستیم؟ پس نمی‌توانیم بگوییم، چون مشتری وثیقه خوبی دارد بنابراین کسی نمی‌تواند به ما ایرادی بگیرد؛ وثیقه امری مکمل برای تسهیلات است نه اصل، به همین دلیل بخشنامه کردیم که بانک‌ها دارایی‌های خود را بفروشند و اگر نفروشند تخلف کرده اند.
رئیس کل بانک مرکزی به موضوع ذینفعان مشتریان اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود رئیس شعبه در بانکی متوجه نشود یک بچه دو ساله در طول یک سال تراکنش ۲۰۰ میلیارد تومانی داشته باشد؟ و یا یک بچه ۴ ساله تراکنش ۳۰۰ میلیارد تومانی داشته باشد. از این به بعد با رئیس شعبه برخورد می‌کنیم و کاری به مدیر عامل و هیئت مدیره نداریم گرچه آن‌ها هم مسئولیت دارند، اما مسئولیت اصلی به عهده رئیس شعبه است.
وی افزود: محدودیت‌هایی که برای تراکنش‌ها می‌گذاریم به این دلیل است که بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که عامل اصلی التهاب‌ها و سفته بازی‌ها و به هم ریختن اقتصاد کشور، تراکنش‌های بی ضابطه و بی حساب و کتاب است که جلوی این کار را خواهیم گرفت.
همتی گفت: کسانی که بخواهند کار مولد اقتصادی و فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد و از آن‌ها حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد و کسانی که از نظام بانکی برای بهم زدن اقتصاد کشور و فقیر کردن مردم همچنین تشدید تورم و اهداف خاص خودشان استفاده کنند نظام بانکی جلوی آن‌ها را خواهد گرفت.
وی افزود: صداقت مشتری خیلی برای ما مهم است گرچه پولدار بودن و درآمد داشتن خیلی خوب است برای کسی که به آن تسهیلات می‌دهیم، اما این شرط لازم است، ولی کافی نیست، باید بدانید مشتری شما صداقت دارد و می‌خواهد تسهیلات دریافتی را بازگرداند.
همتی اضافه کرد: یکی از نقاط مشکل دار نظام بانکی، این است که پس از پرداخت تسهیلات، نظارت کافی بر نحوه خرج کردن آن نمی‌شود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مدیران بانکی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *