RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

درخواست‌۱۰ گانه سهامداران مورد پذیرش قرار گرفت

موافقت سازمان بورس، وزارت اقتصاد و مجلس با درخواست سهامداران بازار پایه

۱۲:۱ - ۱۳۹۸/۹/۲۹کد خبر: 297111
ایستانیوز: شهریورماه امسال، ایجاد تغییراتی در قوانین بازار پایه با اعتراض و نارضایتی سهامداران، همراه شد و برخی از فعالان بازار سرمایه، موارد اعتراضی را در قالب ۱۰ بند به عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارایه دادند و پس از رایزنی‌های حسینعلی حاجی‌دلیگانی، با وزیر اقتصاد، رییس سازمان بورس و نماینده سهامداران بازار پایه، توافق نهایی حاصل شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جلال روحی، کارشناس ارشد حسابرسی و مدیریت مالی و فعال بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار بااقتصاد، با علام خبر فوق، افزود: درپی اتفاق‌هایی که شهریور ماه در بازار پایه افتاد و موجب نارضایتی سهامداران شد، فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای با 10 بند موارد اعتراضی را به حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کردند.
 
وی اظهار کرد: با پیگیری‌های این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، طرح سوال از وزیر اقتصاد بطور ویژه در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و در تاریخ ۸ مهرماه، کمیسیون تشکیل جلسه داد. در این جلسه موارد اعتراضی و مستندات آنها برای ناکارآمدی برخی قوانین جدید بازار پایه ارایه شد.
 
این فعال بازار سرمایه، ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس از توضیح‌ها و پاسخ‌های مدیران سازمان بورس قانع نشد و خواستار رسیدگی بیشتر به این موارد شد. پیرو این دستور، 14 مهر نشست دیگری با حضور فعالان بازار سرمایه، مدیران سازمان بورس و مشاور اقتصادی حاجی دلیگانی در سازمان بورس برگزار شد.
 
روحی گفت: در نهایت، درخواست‌های10 بندی فعالان بازار سرمایه در خصوص قوانین بازار پایه، مورد پذیرش سازمان بورس قرار گرفت و قابلیت اجرایی یافت.
 
وی اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌ها، طی نشست دیگری که در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد در خصوص بازار پایه و بازار سرمایه برگزار شد، بر تعامل سازنده سازمان با فعالان بازار سرمایه وحمایت مجلس و دولت از بورس تاکید و رسیدگی نهایی به حذف مظنه قیمت به شورای عالی بورس واگذار شد.
 
به گفته روحی، اقدامات خوب و موثری از سوی سازمان بورس اوراق بهادار در حال پیگیری است و بموقع به بازار پایه اعلام و ابلاغ می‌شود.
 
این کارشناس ارشد حسابرسی و مدیریت مالی، با اشاره به حساسیت و انعطاف‌پذیری بازارهای مالی، تصریح کرد: برای جلوگیری از التهاب‌های ناشی از انتشار اخبار مربوط، تلاش کردیم که پروسه پیگیری خواسته سهامداران را با طمانینه طی کنیم تا بازار به روند عادی خود برگردد.
 
وی افزود: هدف قانون‌گزار از تدوین قانون احکام دایمی، نقدشوندگی سهام شرکت‌های سهامی عام، خارج از بورس بوده است که با تعامل و توافق حاصل شده، به این خواسته سهامداران ترتیب اثر داده و تعامل سازنده برقرار شد.
 
روحی در ادامه به برخی جزییات توافق‌نامه فوق اشاره و اظهار کرد: در بازار پایه، تابلو قرمز با یک درصد دامنه نوسان، نارنجی با 2 درصد و زرد با 3 درصد دامنه نوسان در نظر گرفته شد که منطقی و معقول است. برای شرکت‌های بزرگ نیز تا 5 درصد دامنه نوسان منطقی است و سهامداران نیز رضایت دارند.
 
وی گفت: در بازار اصلی بورس، دامنه نوسان پس از 5 روز مشمول گره معاملاتی می‌شود و در بازار پایه پس از سه روز مثبت یا منفی، در روز چهارم با دامنه نوسان 5 درصدی باز می‌شود. همچنین در بازار پایه مبنای گره معاملاتی 2 در 1000 از سرمایه شرکت و در بازار اصلی 4 در 1000 است.
 
روحی در پایان از پیگیری و جدیت فعالان بازار سرمایه نسبت به خواسته سهامداران بازار پایه، قدردانی و تصریح کرد: پیگیری مطالبات بحق سهامداران توسط فعالان بازار سرمایه بدون داشتن تشکیلات صنفی و سندیکایی، ستودنی و تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.
 
وی همچنین به نمایندگی از سهامداران بازار پایه، از وزیر اقتصاد و معاونان اقتصادی این وزارتخانه، مدیران سازمان بورس اوراق بهادار، نمایندگان مجلس و فعالان بازار سرمایه تقدیر کرد.
 
photo_2019-12-18_13-57-25
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:فرابورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *