موافقت سازمان بورس، وزارت اقتصاد و مجلس با درخواست سهامداران بازار پایه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، جلال روحی، کارشناس ارشد حسابرسی و مدیریت مالی و فعال بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار بااقتصاد، با علام خبر فوق، افزود: درپی اتفاق‌هایی که شهریور ماه در بازار پایه افتاد و موجب نارضایتی سهامداران شد، فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای با 10 بند موارد اعتراضی را به حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کردند.
 
وی اظهار کرد: با پیگیری‌های این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، طرح سوال از وزیر اقتصاد بطور ویژه در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت و در تاریخ ۸ مهرماه، کمیسیون تشکیل جلسه داد. در این جلسه موارد اعتراضی و مستندات آنها برای ناکارآمدی برخی قوانین جدید بازار پایه ارایه شد.
 
این فعال بازار سرمایه، ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس از توضیح‌ها و پاسخ‌های مدیران سازمان بورس قانع نشد و خواستار رسیدگی بیشتر به این موارد شد. پیرو این دستور، 14 مهر نشست دیگری با حضور فعالان بازار سرمایه، مدیران سازمان بورس و مشاور اقتصادی حاجی دلیگانی در سازمان بورس برگزار شد.
 
روحی گفت: در نهایت، درخواست‌های10 بندی فعالان بازار سرمایه در خصوص قوانین بازار پایه، مورد پذیرش سازمان بورس قرار گرفت و قابلیت اجرایی یافت.
 
وی اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌ها، طی نشست دیگری که در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد در خصوص بازار پایه و بازار سرمایه برگزار شد، بر تعامل سازنده سازمان با فعالان بازار سرمایه وحمایت مجلس و دولت از بورس تاکید و رسیدگی نهایی به حذف مظنه قیمت به شورای عالی بورس واگذار شد.
 
به گفته روحی، اقدامات خوب و موثری از سوی سازمان بورس اوراق بهادار در حال پیگیری است و بموقع به بازار پایه اعلام و ابلاغ می‌شود.
 
این کارشناس ارشد حسابرسی و مدیریت مالی، با اشاره به حساسیت و انعطاف‌پذیری بازارهای مالی، تصریح کرد: برای جلوگیری از التهاب‌های ناشی از انتشار اخبار مربوط، تلاش کردیم که پروسه پیگیری خواسته سهامداران را با طمانینه طی کنیم تا بازار به روند عادی خود برگردد.
 
وی افزود: هدف قانون‌گزار از تدوین قانون احکام دایمی، نقدشوندگی سهام شرکت‌های سهامی عام، خارج از بورس بوده است که با تعامل و توافق حاصل شده، به این خواسته سهامداران ترتیب اثر داده و تعامل سازنده برقرار شد.
 
روحی در ادامه به برخی جزییات توافق‌نامه فوق اشاره و اظهار کرد: در بازار پایه، تابلو قرمز با یک درصد دامنه نوسان، نارنجی با 2 درصد و زرد با 3 درصد دامنه نوسان در نظر گرفته شد که منطقی و معقول است. برای شرکت‌های بزرگ نیز تا 5 درصد دامنه نوسان منطقی است و سهامداران نیز رضایت دارند.
 
وی گفت: در بازار اصلی بورس، دامنه نوسان پس از 5 روز مشمول گره معاملاتی می‌شود و در بازار پایه پس از سه روز مثبت یا منفی، در روز چهارم با دامنه نوسان 5 درصدی باز می‌شود. همچنین در بازار پایه مبنای گره معاملاتی 2 در 1000 از سرمایه شرکت و در بازار اصلی 4 در 1000 است.
 
روحی در پایان از پیگیری و جدیت فعالان بازار سرمایه نسبت به خواسته سهامداران بازار پایه، قدردانی و تصریح کرد: پیگیری مطالبات بحق سهامداران توسط فعالان بازار سرمایه بدون داشتن تشکیلات صنفی و سندیکایی، ستودنی و تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.
 
وی همچنین به نمایندگی از سهامداران بازار پایه، از وزیر اقتصاد و معاونان اقتصادی این وزارتخانه، مدیران سازمان بورس اوراق بهادار، نمایندگان مجلس و فعالان بازار سرمایه تقدیر کرد.
 
photo_2019-12-18_13-57-25