RSS
امروز پنج شنبه ، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

توافق اوپک پلاس نفت را نجات می دهد؟

قیمت نفت تقویت می شود

۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۵/۸کد خبر: 281843
ایستانیوز:با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط سازمان اوپک از وضعیت عرضه و تقاضا برای سال ۲۰۱۹، برآورد می‌شود که تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۹ به مقدار ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز رشد داشته و به ۹۹.۸۷ میلیون بشکه در روز برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در ابتدای دسامبر 2018 تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک تصمیم گرفتند که برای ایجاد موازنه در بازار و حذف مازاد عرضه، برای یک دوره 6 ماهه 1.2 میلیون بشکه را در روز از تولید خود کاهش دهند و در اجلاس 176 این سازمان که در یکم ژوئیه 2019 برگزار شد توافق برای یک دوره زمانی 9 ماهه تمدید شد. مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی میزان اثرگذاری تصمیم تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک در اجلاس 175 و 176 بر بازار نفت در سال 2019 با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده از وضعیت عرضه و تقاضا بررسی‌ کرده است.
 
تولیدکنندگان اوپک توافق کردند که از ابتدای ژانویه 2019 روزانه 812 هزار بشکه در روز (معادل 3 درصد) از تولید خود را کاهش دهند و تولیدکنندگان غیراوپک توافق کردند که روزانه 383 هزار بشکه در روز (معادل 2.1 درصد) از تولید خود را کاهش دهند. کشورهای ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق استثنا شدند و در اجلاس 176 این سازمان که در یکم ژوئیه 2019 برگزار شد توافق برای یک دوره زمانی 9 ماهه یعنی تا مارس 2020 تمدید شد.
 
توافق اوپک پلاس در اوایل دسامبر 2019 باعث شد که روند نزولی قیمت نفت متوقف شود. قیمت نفت برنت در 4 اکتبر 2018 به 86.06 دلار در بشکه رسید ( بالاترین سطح قیمت در سال 2018) اما به دلیل مازاد عرضه تا 28 دسامبر 2018 به 50.29 دلار در بشکه رسید. با اجرایی شدن توافق اوپک، قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت و در ماه می 2019 به بیش از 70 دلار در بشکه رسید. اگرچه عوامل مختلفی در تقویت قیمت نفت در 6 ماهه نخست سال 2019 نسبت به فصل چهارم 2018 تأثیرگذار بوده‌اند، اما توافق اوپک پلاس و پایبندی بالای تولیدکنندگان به آن یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت قیمت بوده است.

 

 

*تاثیر توافق

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط سازمان اوپک از وضعیت عرضه و تقاضا برای سال 2019، برآورد می‌شود که تقاضای جهانی در سال 2019 به مقدار 1.14 میلیون بشکه در روز رشد داشته و به 99.87 میلیون بشکه در روز برسد. از طرف دیگر عرضه غیراوپک 2.05 میلیون بشکه در روز و عرضه میعانات و مایعات گازی اوپک 70 هزار بشکه در روز افزایش یابد. ازاین‌رو، تقاضا برای نفت اوپک از 31.59 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 30.61 میلیون بشکه در روز در سال 2019 برسد. توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید و پایبندی تولیدکنندگان به آن سبب شد که طی 6 ماهه نخست سال 2019 میزان مازاد عرضه در بازار روند نزولی داشته باشد. میزان مازاد عرضه در بازار در فصل چهارم سال 2018 به مقدار 1.5 میلیون بشکه در روز بود که منجر به افزایش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری شد، اما در فصل اول سال 2019 به 320 هزار بشکه در روز کاهش یافت و برآوردهای اولیه از فصل دوم 2019 نشان می‌دهد که بازار با 840 هزار بشکه در روز کمبود عرضه مواجه بوده است و بر اساس برآوردهای اوپک از وضعیت عرضه غیراوپک و تقاضای جهانی، درصورتی‌که اوپک سطح تولید کنونی خود را حفظ کند، در فصل سوم 2019 بازار با 1.5 میلیون بشکه در روز کمبود عرضه مواجه خواهد بود و همین روند در فصل چهارم 2019 ادامه خواهد یافت. البته مقدار کمبود عرضه کمتر از فصل سوم خواهد بود. ازاین‌رو اگر تولیدکنندگان اوپک پلاس پایبندی خود به توافق را ادامه دهند در نیمه دوم سال 2019 شاهد کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها و تقویت قیمت نفت خواهیم بود.

 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *