RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

جنگ اوکراین چطور روی قیمت نفت تاثیر می گذارد؟

آماده برای جهش بیشتر قیمت نفت

۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴کد خبر: 331740
ایستانیوز:قیمت نفت و گاز به شدت افزایش یافت، به طوری که هر دو شاخص اصلی نفت امروز در بالای ۱۱۰ دلار معامله می شوند که نشان دهنده افزایش ۱۵ درصدی بیشتر نسبت به هفته گذشته است.
دو هفته پیش که قیمت نفت به 100 دلار نزدیک شد، ماکیج کولاچکوفسکی ، مدیر صنعت نفت و گاز از پلتفرم انرژی، مواد، زیرساخت مجمع جهانی اقتصادی درباره تاثیرات بر تورم و عوامل کلیدی تعیین کننده قیمت نفت، چگونگی تاثیر قیمت ها بر اقتصاد جهانی و پیامدهای انتقال انرژی توضیح داد. او گفت هیچ کس گوی پیشگویی ندارد و یک هفته بعد از آن، روسیه جنگی را در اوکراین آغاز کرد. مجمع جهانی اقتصاد، گفتگویی با کولاچکوفسکی منترش کرده است.
 
تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر قیمت نفت چه بوده است؟
 
قیمت نفت و گاز به شدت افزایش یافت، به طوری که هر دو شاخص اصلی نفت امروز در بالای 110 دلار معامله می شوند که نشان دهنده افزایش 15 درصدی بیشتر نسبت به هفته گذشته است. در حال حاضر، صادرات انرژی مشمول تحریم روسیه نیست. اروپا به دنبال جایگزین هایی است و گزارش ها حاکی از آن است که پالایشگاه ها باید از مصرف نفت روسیه خودداری کنند. در عین حال، روسیه همچنان می تواند با ارائه تخفیف هایی در حدود 15 تا 20 دلار،  بازاری برای اکثر تولیدات خود بیابد.
 
بدیهی است که جنگ همچنان به افزایش فشار در سیستم ادامه می دهد. برخی از تحلیلگران می گویند که خطر اختلال در عرضه هنوز به طور کامل قیمت گذاری نشده و باید برای افزایش بیشتر آماده باشیم.
 
از سوی دیگر، کشورهای OECD، 60 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود به بازار آزاد می کنند که معادل 12 روز صادرات روسیه است. هدف از این حرکت، کاهش فشار قیمت است، با این حال، همانطور که تاریخ نشان داده است، چنین اقداماتی فقط تاثیر کوتاه مدت و محدودی بر قیمت ها دارند. آنچه امروز از ذخایر آزاد می شود،‌باید در آینده نزدیک دوباره پر شود.
 
باز هم پیش بینی اینکه وضعیت و بازارها به کدام سمت می روند، دشوار است، با این حال، به نظر می رسد که ما برای دوره ای از قیمت های بالای انرژی که ناشی از جنگ و ترکیب با عوامل بنیادی بازار است، آماده هستیم.
 
قیمت های بالا در قبوض گاز، گرمایش و برق به مصرف کنندگان به مصرف کنندگان منتقل می شود. قیمت بالای انرژی هم به افزایش هزینه تقریبا همه کالاها و خدمات کمک می کند و انتظارات تورمی را بیشتر می کند.
 
برخی از دولت ها ممکن است تدابیری را برای کاهش فشار از روی مصرف کنندگان ارائه دهند. در بسیاری از کشورها مالیات بر گازوئیل و بنزین بیش از نیمی از قیمتی است که مصرف کنندگان در پمپ ها پرداخت می کنند، بنابراین به وضوح فضایی برای اقدام دولت ها وجود دارد.
 
با این حال، تمام (یا تقریبا تمام) این هزینه ها به مصرف کنندگان می رسد و متاسفانه به نظر می رسد که ما در یک دوره طولانی انرژی گران هستیم.  
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *