RSS
امروز دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

به مردم وام نمی‌دهید،پول‌ها را بین دولتی‌ها پخش می‌کنید

دیدار هیئت‌رئیسۀ کانون بازنشستگان بانک صادرات با مدیرعامل بیمه سرمد

روزگاه سیاه بازار سهام در سالگرد تاریک‌ترین روز!

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

سیاست مالیات بر ارزش‌افزوده به اصلاح نظام مالیاتی کمک می کند

مشکلات مالیات بر ارزش افزوده حل می شود؟

۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۲/۱۶کد خبر: 277178
ایستانیوز:در ایران تصویب و اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با ۶ دهه تأخیر نسبت به فرانسه در سال ۱۳۸۷ انجام گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بیش از ده سال از زمان تصویب و اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در سال 1387 با اهدافی نظیر گسترش پایه‌های مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، انتقال بار مالیاتی از تولید و سرمایه‌گذاری به مصرف، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، ساماندهی مالیات‌ها و عوارض متعدد و پراکنده، توسعه اطلاعات مالی و مالیاتی از طریق شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و ... سپری‌شده است. اما طی این سال ها همیشه انتقاداتی از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی به مالیات بر ارزش افزوده بوده است.  
 
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی آسیب شناسی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران را مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش، بر اساس مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده بنا بود که بعد از گذشت 5 سال از اجرای آزمایشی نظام مالیات بر ارزش‌افزوده و نمایان شدن آسیب‌ها و چالش‌های آن، ضمن رفع آسیب‌ها و چالش‌های احتمالی، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به یک قانون دائمی تبدیل شود که البته این امر حدود پنج سال به تعویق افتاده است.
 
این گزارش می نویسد: اکنون با توجه به تجربیات فراوانی که طی سالیان گذشته حاصل‌شده باید با شناسایی و اولویت‌بندی آسیب‌ها و چالش‌های قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و نحوه اجرای آن، نسبت به رفع آن‌ها در لایحه دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که در تاریخ 23/12/1395 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، اقدام کرد.
 
در گزارش مرکز پژوهش ها، با توجه به اظهارنظر خبرگان اقتصادی و مالیاتی درباره این قانون و نحوه اجرای آن، نظرات بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی و شرایط عینی مشاهده‌شده در بازدیدهای میدانی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس از بنگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی، مهم‌ترین آسیب‌های وضعیت موجود نظام مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور ارائه شده است.
 
در ایران تصویب و اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با 6 دهه تأخیر نسبت به فرانسه در سال 1387 انجام گرفت. برای اولین بار لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده از سوی دولت در سال 1366 به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی و گذشت بیش از 6 ماه از مطرح‌شدن آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و متعاقباً تصویب برخی از مواد آن، با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور در دوران جنگ تحمیلی لایحه مزبور با تقاضای دولت باز پس گرفته شد. در سال 1370 بخش امور مالی صندوق بین‌المللی پول، در راستای اصلاح نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران، اجرای سیاست مالیات بر ارزش‌افزوده را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اصلاح نظام مالیاتی پیشنهاد کرد. طی سال‌های مذکور مباحث و مطالعات فراوانی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای طراحی مناسب نظام مالیات بر ارزش‌افزوده انجام شد که در قانون برنامه سوم توسعه زمینه‌های اولیه اجرای آن با قانون تجمیع عوارض پی‌ریزی شد. نهایتاً با استفاده از اصل هشتادوپنجم (85) قانون اساسی، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال 1387 برای اجرای آزمایشی به مدت پنج سال تصویب شد.
 
براساس این گزارش، از منظر برخی از صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی، تصویب و اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین قوانین اجراشده در کشور بوده است. اجرای این قانون بعضاً با اعتراضاتی همراه بوده است. این امر تا بدان جا پیش رفت که به توقف کوتاه‌مدت در اجرای قانون با دستور رئیس‌جمهور وقت و همچنین تعطیلی برخی از واحدهای اقتصادی در اعتراض به آن منجر شد. اگرچه طی ده سالی که از تصویب و اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده گذشته است، درآمدهای مالیاتی قابل‌توجهی نصیب دولت شده است، اما مشکلات پیش‌آمده در نحوه اجرا و یا ضعف‌ها و خلأهای موجود در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، برخی فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است. ریشه مشکلات به وجود آمده در وضعیت کنونی اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به عوامل مختلفی ازجمله فرایندها و روش‌های نامناسب اتخاذشده توسط سازمان امور مالیاتی (عملکرد نامناسب دستگاه مالیات ستان)، ضعف‌ها و خلأهای موجود در قانون مزبور، شرایط و ساختار اقتصادی کشور مربوط می‌شود.
 
این گزارش همچنین خلاصه اهم مسائل و چالش ها در این رابطه را در حوزه قانون و مسائل و مشکلات اجرایی دسته بندی کرد. برخی از مهمترین مسائل و اشکالات موجود در قانون آزمایشی ارزش افزودده عبارتند از: «عدم تعریف برخی مفاهیم کلیدی قانون یا ابهام در تعاریف آنها؛ ابهام درخصوص مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری- صنعتی؛ مسائل و مشکلات مرتبط با تاریخ تعلیق مالیات؛ فرایند دادرسی نامناسب و ناکارآمد؛ معافیت های متعدد و قطع زنجیره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از کالاها و خدمات؛ ممیزمحوری و رواج شیوه علی الرأس در نظام رسیدگی و تشخیص مالیات.» همچنین برخی از مهمترین مسائل و چالش های منبعث از نحوه اجرای قانون عبارتند از: «مسئله استرداد اعتبار مالیاتی مؤدیان؛ مسئله ایجاد شرکت های صوری؛ تعدد آیین نامه ها و بخشنامه های صادره؛ نبود وحدت رویه رسیدگی، تشخیص و وصول مالیات.»

 

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *