RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

با تسهیل گری بیمه البرز، مسیر دریافت کارت سبز هموار شد

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

استمرار توقف مانده‌گیری بر روی اپلیکیشن‌های موبایلی

۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۲/۸کد خبر: 241405
ایستانیوز:بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای از هفتم بهمن‌ماه سال ۹۶ مجوز انجام تراکنش مانده گیری بر روی اپلیکیشن های موبایلی را صادر کرد، اما چندی بعد این روند متوقف و هنوز عملیاتی نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در اواخر دی‌ماه سال گذشته به شبکه بانکی مجوز انجام تراکنش مانده گیری بر روی اپلیکیشن های موبایلی را از ۷ بهمن‌ماه با هدف تغییر مسیر تراکنش‌ها از بستر کدهای USSD به اپ های موبایلی را صادر کرد و چندی بعد اپلیکیشن های شرکت‌های پرداخت الکترونیک این خدمت را به سبد خدمات خود افزودند، اما طولی نکشید که با فیشینگ از درگاه پرداخت دو بانک و اینکه فرد فیشینگ کننده از صحت اطلاعات به‌ وسیله انجام تراکنش مانده گیری در یک اپ موبایلی اطمینان یافته بود، ۷ انجام تراکنش مانده گیری در اپ های موبایلی متوقف و تاکنون این فرآیند عملیاتی نشده است.
 
به گفته کارشناسان صحت اطلاعات کارت‌های بانکی که از طریق فیشینگ به دست می‌آید با مانده گیری از هر ابزار پذیرش دیگری که نیازی به فیزیک کارت ندارد نیز امکان‌پذیر  است، اما این رخداد منجر به توقف تراکنش مانده گیری بر روی اپ های موبایلی شد که همچنان ادامه دارد.
 
بانک مرکزی در اواخر دی‌ماه بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که در بند سوم این بخشنامه آمده بود: از روز شنبه مورخ ۷ بهمن‌ماه سال ۹۶ به‌ منظور فراهم آوردن مقدمات خدمات حساب یاری و ارتقاء دسترسی‌پذیری دارندگان کارت به خدمات بانکی، تراکنش مانده گیری ارسالی از درگاه‌های بدون حضور کارت دارای رمزنگاری مبدا تا مقصد در شبکه شتاب و شاپرک پذیرش و پردازش خواهد شد.
 
این بخش درواقع صدور مجوز از سوی بانک مرکزی به‌ منظور انجام تراکنش مانده گیری در درگاه‌های پرداخت اینترنتی و موبایلی بود. البته بعد از ماجرای فیشینگ انجام تراکنش مانده گیری بر روی اپ های موبایلی متوقف شد و کماکان این روند ادامه دارد.
 
بر اساس این گزارش، تراکنش مانده گیری تنها تراکنشی است که کارمزد آن را دارنده کارت پرداخت می‌کند و بانک مرکزی نیز باهدف کمرنگ‌تر کردن استفاده مردم از خدمات بانکی بر بستر USSD که از امنیت کافی برخوردار نیست و همچنین تغییر مسیر تراکنش‌ها از بستر کدهای دستوری به اپ های موبایلی که امکان رمزنگاری از مبدا تا مقصد را دارد، مجوز انجام تراکنش مانده گیری را بر روی اپ های موبایلی صادر کرده است. از اینرو با توقف این روند به‌ صورت عملی ترویج فرهنگ پرداخت کارمزد درازای ارائه خدمات و همچنین توسعه سبد خدمات اپ های موبایلی که منجر به تغییر مسیر تراکنش‌ها از کدهای دستوری به اپ های موبایلی می‌شود با محدودیت مواجه می‌شود.
 
انجام تراکنش مانده گیری در اپ های موبایلی در انتظار تکمیل زیرساخت در بانک مرکزی
 
بررسی ایبِنا از مدیران شرکت پرداخت بیانگر این است که در آینده نزدیک انجام تراکنش مانده گیری بر روی اپ های موبایلی دوباره راه‌اندازی می‌شود و این روند منتظر تکمیل زیرساخت مورد نظر آن در بانک مرکزی است.
 
رواج استفاده از گوشی‌ها هوشمند در میان مردم بهره‌برداری از خدمات اپ های موبایلی در حوزه پرداخت را بسیار پُررنگ کرده و نسل جوان به‌ طور عمده بیشتر کارهای بانکی خود را از طریق اپلیکیشن های موبایلی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت انجام می‌دهند از اینرو توسعه خدمات در این بخش به‌صورت ناخودآگاه منجر به تغییر مسیر تراکنش‌ها از کدهای دستوری که به دلیل امنیت پایین  بارها خدمات آن از سوی نهاد ناظر با محدودیت مواجه شده به اپ های موبایلی می‌شود که از امنیت کافی برخوردار هستند، از اینرو بانک مرکزی باید با هدف حفاظت از اطلاعات دارندگان کارت و ارتقاء امنیت با سرعت بیشتری نسبت تکمیل زیرساخت این بخش اقدام کند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *