RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

شاپرک ابلاغ کرد؛

الزامات عملیات مانده‌گیری از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی

۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۹/۱۲کد خبر: 265815
ایستانیوز:شاپرک در ابلاغی به شرکت‌های پرداخت الکترونیک اعلام کرد که باید عملیات مانده‌گیری صرفا در صورت تطابق کارت بانکی و شماره تلفن همراه درخواست کننده تراکنش برای احراز هویت انجام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاپرک در ابلاغی با موضوع مانده‌گیری به شرکت‌های پرداخت الکترونیک و در راستای حفظ امنیت دارندگان کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب تاکید کرد که اپلیکیشن‌های موبایلی  متعلق به شرکت‌های PSP صرفا در صورت تطابق کارت بانکی و شماره تلفن همراه درخواست کننده تراکنش، مجاز به مانده‌گیری هستند و در غیر این صورت نباید عملیات مانده‌گیری انجام شود و ضروری است تا تمام خدماتی که در حال‌حاضر بدون لحاظ الزام فوق روی برنامه‌های کاربردی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و یا شرکت‌های پرداخت‌یار طرف‌ قرارداد آن‌ها ارائه می‌شود، متوقف شود.
 
نکته بسیار مهم در زمینه عملیات مانده گیری، ممنوعیت ارائه خدمات مانده گیری بر روی تمامی بسترهای بدون حضور کارت بر اساس ابلاغیه مهر ماه سال ۱۳۹۴ توسط شبکه پرداخت الکترونیک به فعالین پرداخت کشور بوده که طی آن تاکید شد تا این خدمت در مرکز شتاب پشتیبانی  نمی‌شود و در دسترس نخواهد بود؛ این در حالی است که با وجود ممنوعیت و تاکید در عدم ارائه خدمت مانده گیری بدون حضور کارت، برخی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک از طریق پرداخت سازان نسبت به ارائه سرویس مانده گیری یا برخی دیگر از سرویس‌ها اقدام می‌کردند که بر اساس  ابلاغیه جدید اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانک‌ها، پرداخت سازان صرفا مجاز به ارائه خدمات کارت به کارت هستند و ارائه خدمات مانده‌گیری یا ساتنا مشروط به احراز هویت کاربر است و در غیر این صورت ممنوع تلقی می‌شود.
 
شاپرک در ابلاغیه جدید محدودیت فعالیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک در زمینه خدمت مانده گیری را باطل اما تاکید کرده که باید این خدمت بر اساس تطابق کارت بانکی و شماره تلفن همراه درخواست کننده تراکنش  به منظور احراز هویت مشتری انجام شود؛ در همین راستا شاپرک خاطر نشان کرده که زیرساخت فنی لازم به منظور تحقق این الزام در شرکت شاپرک در حال پیاده‌سازی است و معماری فنی طرح به اطلاع نمایندگان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت رسیده است که نشان از عملیاتی شدن همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بانک مرکزی برای احراز هویت مشتریان در بستر جدید با شماره تلفن همراه دارد.
 
گفتنی است؛ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفتگویی با خبرنگار ایبِنا از فعال سازی قابلیت مانده‌گیری در اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی به عنوان یک ابزار پُرطرفدار با مدل جدید خبر داده بود و تاکید کرد که این عملیات نیاز به KYC (احراز هویت مشتری) دقیق‌تری دارد. از سوی بانک مرکزی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور اصلاح نظام احراز هویت برای مانده‌گیری مذاکراتی شده تا سرویس مانده گیری با توجه به احراز هویت فرد بر اساس شماره تلفن سیم کارت انجام شود تا دغدغه بانک‌هادر زمینه رعایت حریم خصوصی برطرف شود.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *