RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

تاثیرات افزایش تعرفه واردات خودرو چه بوده است؟

۵ اتفاقی که به افزایش قیمت خودرو منجر شد

۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲کد خبر: 237684
ایستانیوز:براساس گزارش های رسمی در ۹ ماهه اول سال جاری ۵۶ هزار و ۷۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در ماه های گذشته و در بازارهای داخلی قیمت انواع خودرو وارداتی می توان گفت بیش از هر چیزی پرواز کرد و با رشد عجیب رو به رو شد، حتی بیشتر از مسکن، ارز، سکه و... افزایش یافت به گونه ای که برخی از خودروهای وارداتی تا 30 درصد و حتی بیشتر هم افزایش قیمت را شاهد بود؛ اما سوال اصلی این است که چرا این اتفاق رخ داد و شاهد سونامی رشد قیمت های بودیم؟ به اعقتاد کارشناسان 5 شوک اصلی شامل توقف ثبت سفارش برای نمایندگس های غیررسمی در تاریخ 12/ 10/1395، توقف ثبت سفارش خودرو در اوایل تیرماه 1396، ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو در تاریخ 9/10/1396، ابلاغ اصلاحیه اسقاط خودروهای فرسوده در مردادماه سال 1396 و نوسان نرخ ارز طی سال جاری موجب سونامی قیمتی خودروهای وارداتی شدند.

تعداد خودروهای وارداتی از سال 1390 تا 9 ماهه اول سال 1396

براساس گزارش های رسمی در 9 ماهه اول سال جاری 56 هزار و 76 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که نسبت به 9 ماهه اول سال قبل 13 درصد رشد داشته است. همچنین ارزش دلاری آن ها در این مدت 1490 میلیون دلار بوده است و میانگین قیمت هر خودرو سواری به دلار هم 26 هزار و 570 دلار بوده است. علاوه بر این نگاهی به آمارها نشان می دهد که در مجموع طی سال های 1390 تا 9 ماهه اول سال 1396 بیش از 10 میلیارد دلار صرف واردات خودروسواری به کشور شده است.

موضوع افزایش قیمت ناگهانی خودورهای وارداتی بحثی است که مرکز پژوهش های مجلس هم به بررسی آن پرداخت و در گزارشی نوشت:« به نظر می رسد هدف اصلی دولت از افزایش تعرفه خودرو علاوه بر جلوگیری از خروج منابع ارزی، افزایش سهم 6.5 درصدی از بازار داخل خودروهای ساخت داخل با دامنه قیمتی بالاتر از 75 میلیون به نفع صنعت خودرسازی کشور است تا بتواند جذابیت لازم را برای ورود شرکت های طرف قراردادهای جدید خودرویی منعقد شده و در حال انعقاد فراهم سازد.» اما در ادامه این بررسی مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است:« به دلیل مغایرت بخش هایی از مصوبه جدید واردات خودرو هیات وزیران مورخ 9/10/1396 با قوانین موجود از جمله ماده 22 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و اهداف قانون هوای پاک از یک طرف و تبعات افزایش تعرفه در میان مدت و بلند مدت به صورت کاهش رقابت پذیری صنعت خودروسازی، کاهش کیفیت آلایندگی، مصرف سوخت بالا و... از طرف دیگر، طرح ضوابط واردات خودرو و تعرفه گذاری تدوین شود و تعیین میزان حقوق ورودی باتوجه به شاخص هایی از قبیل رعایت متقاضیات منابع ارزی،حمایت از صنعت خودروی کشور، حمایت از حقوق مصرف کنندگان، افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای ساخت داخل، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و غیره به خود دولت واگذار شود.»

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *