RSS
امروز یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی

بانک مرکزی توان نظارت برحساب های اجاره ای را ندارد

۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰کد خبر: 193657
ایستانیوز:مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی با بیان اینکه حساب های اجاره ای توسط سودجویان مورد بهره گیری قرار می گیرد، گفت: بانک مرکزی شرایط افتتاح حساب را ابلاغ کرده و بعد از افتتاح اگر در خارج از بانک فعل و انفعالاتی صورت می گیرد دیگر خارج از سیستم بانکی کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،عباس کمره ای درباره مباحث مربوط به حساب های اجاره ای و برنامه بانک مرکزی برای مقابله با اینگونه تخلفات، افزود: البته باید یادآور شد که بانک مرکزی همه موارد نباید به بانک ها تذکر دهد زیرا در سیستم بانکی کنترل های داخلی وجود دارد. بانک مرکزی در حقیقت در این بخش نظارت عالیه، نظارت مبتنی بر ریسک، نظارت های در چارچوب قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا را دنبال می کند.
 
مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی اظهارداشت: شرایط افتتاح حساب جاری و یا هر نوع حساب دیگری را بانک مرکزی احصاء و به بانک ها ابلاغ کرده است. حال اگر در بانک ها قوانین به درستی رعایت نمی شود و به عنوان نمونه برای متوفی حساب باز می شود، بانک مرکزی قانون موارد را ابلاغ کرده و نظارت عالیه بر عهده بازرسی بانک ها است.
 
کمره ای با تاکید بر اینکه بانک مرکزی شرایط افتتاح حساب بانکی را کاملا مشخص کرده است، افزود: انواع حساب ها از قبیل حساب های جاری که شرایط خاصی دارد مشخص است ولی برخی بانک ها ضوابط مربوط به افتتاح حساب جاری را رعایت نمی کنند.
 
وی با بیان اینکه، از آنجایی که مقررات مشخص شده اگر بانک مرکزی بیاید و برای هر موضوع که بخشنامه برای آن صادر شده دوباره ورود کند، شاید امکانپذیرنباشد و فرض بر این است که بانک ها مقررات را در اینگونه موارد رعایت می کنند، اظهارداشت: بانک مرکزی به صورت کلی در تمام موارد ورود پیدا نمی کند و نوع نظارت آن مشخص است. به هر حال شرایط افتتاح حساب مشخص و شکل قانونی کار روشن است و فرد با مراجعه به بانک اسناد مورد نیاز را برای افتتاح حساب ارائه می کند.
 
به گفته کمره ای، بعد از افتتاح حساب در شعبه بانک وقتی از بانک خارج می شویم و فعل و انفعالاتی بین افراد صورت می گیرد دیگر خارج از سیستم بانکی کشور است و شاید خود بانک مربوطه نیز مقصر نباشد و برای افتتاح حساب مقررات را به افراد اعلام می کند.
 
مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی افزود: اینگونه مسائل تنها در بانک ها نیست و در مسائل مربوط به امور بازرگانی و سهامداری نیز مشاهده می شود. بنابراین وقتی افراد افتتاح حساب باز می کنند اگر مدارک و مستندات برابر مقررات بانک باشد، کار انجام می شود و اینکه بیرون بانک چه قراری وجود دارد خارج از وظایف بانک مرکزی و بانک ها است.
 
وی درباره ورود سازمان مالیاتی به بررسی حساب ها برای مالیات ستانی واقعی و اینکه از این طریق ممکن است افتتاح حساب های اجاره ای نیز متوقف شود، گفت: چون برخی امور برای افراد هزینه ای به همراه ندارد و جایی هم انعکاس ندارد این مسائل بروز می کند ولی اگر سخت گیری ها بیشتر شود افراد دقت بیشتری خواهند کرد.
 
کمره ای ادامه داد: این مسئله در کارت های بازرگانی نیز بوده و بعد مشخص شد که افراد باید به ازاء اجاره کارت بازرگانی به دیگران هزینه کنند، این موضوع تا حدودی حل شد. تا جایی که شرایط افتتاح حساب رعایت شود بانک عمل می کند و قابل احراز هم نیست چون سیستم ارتباطی وجود ندارد که مشخص کند حساب واقعا برای فرد است و یا خیر، اگر بانک مرکزی تکلیفی هم به بانک ها بکند، موثر نخواهد بود.
 
مدیرکل نظارت بر بانک های بانک مرکزی تصریح کرد: ما در بانک ها تکالیف بسیار زیادی داریم و تکالیف معمولا به نحوی هستند که قابلیت اجرا ندارند. بنابراین در این مورد نیز باید گفت سودجویانی به دنبال دور زدن قوانین و مقررات هستند.
 
به گزارش ایینا ،یادآور می شود،چندی است برخی از فعالان اقتصاد زیرزمینی برای فرار از مالیات سعی در گشایش حساب اجاره‌ای می‌کنند. به‌ این‌ ترتیب که حسابی به نام شخص دیگری گشوده می‌شود و آن فعال اقتصادی از آن فرد وکالت می‌گیرد که هر گردش مالی در آن حساب رخ دهد مربوط به اوست و برای این اقدام هم، هر ماه به‌عنوان‌ مثال ٥٠٠ تا یک‌میلیون تومان حق‌الاجاره به صاحب حساب می‌دهد. به‌ این‌ ترتیب بخشی از فعالیت‌های اقتصادی او امکان پیگیری ندارد و مالیاتی نیز به آن تعلق نمی‌گیرد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *