RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

شاخص کل بورس افت می‌کند اگر….

۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰کد خبر: 360399
ایستانیوز:با تشدید ریسک‌های سیاسی، ناامیدی در گزارش‌های پیش بینی بورس نمایان شده است. آنگونه که یک کارشناسی بازار سرمایه می‌گوید در صورت عدم حمایت از بازار، این هفته شاهد افت بیش‌تر شاخص خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با دامنه‌دار‌تر شدن درگیری‌های نظامی در منطقه و تشدید ریسک‌های سیاسی، چشم‌اندازها درگزارش پیش بینی بورس منفی شده است. موضوعی که خود را در روند معاملات هفته گذشته به خوبی نشان داد. اگرچه شروع هفته شرایط چندان بدی برای بورس نبود، اما در میانه و اواخر هفته شرایط دگرگون شد و در نهایت
 
 عمده این دگرگونی به سمت نزول به دلیل بروز تنش‌های سیاسی و ریسک‌های سیستماتیکی بود که سایه خود را بر فضای بازارها از جمله بازار سهام انداخت. اما در این شرایط کارشناسان بر اعمال اقدامات و سیاست‌های حمایتی از بازار سرمایه توسط دولت و سازمان بورس تاکید می‌کنند.
 ریسک‌های سیاسی در حالی تشدید شده که ریسک‌های اقتصادی و بنیادی داخلی بر سر جای خود باقی است، اما طبیعی است که در این شرایط خاص به غیر ‌از مدیریت ریسک‌های اقتصادی سیاستگذار و متولی بازار سرمایه باید برنامه‌های کوتاه‌مدتی را برای حمایت از بورس در دستور کار قرار دهد تا در هفته جاری بازار با افت شدید مواجه نشود.
 
 پیش در اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس انتظار می‌رفت که شاخص کل بتواند از مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند تا بعد از آن به مرزها و کانال‌های بالاتر نیز حرکت کند و از حمایت‌هایی در عددهای جدید برخوردار شود. موضوعی که محقق نشد و در هفته پیش رو بعید است که این اتفاق بیفتد.
 
از این منظر کاهش اثر ریسک‌های سیاسی مهم‌ترین اقدامی است که باید از سوی سیاستگذاران در دستور‌کار قرار بگیرد تا بازار از این گذرگاه سخت عبور کند؛ موقعیتی که پیش از این نیز در همین سال جاری اتفاق افتاده بود. از جمله زمانی که جنگ و درگیری میان حماس و اسرائیل آغاز شده بود و بازار سهام در ایران در روزهای نخست به شدت از آن تاثیر منفی پذیرفت.
 
«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند بورس در هفته گذشته و پیش بینی بورس با توجه به ریسک‌های موجود پرداخته است.
خریداران عقب نشینی کردند
 
حسن حسین‌نیا کارشناس و تحلیلگر بورس اظهار کرد: بازار سهام در ابتدای هفته گذشته نسبتا روند خوبی را شروع کرد، اما در اواسط و اواخر هفته شاهد شدت گرفتن تنش‌های نظامی در منطقه بودیم و عملا ریسک‌های سیستماتیک افزایش یافت. این اتفاق کاملا سایه خود را بر بازار سهام هم انداخته بود، به طوری که بسیار بی‌رمق بود و معاملات با ارزش پایین انجام شد و خریداران هم عقب‌نشینی کرده بودند و شاهد حمایت‌های بیشتر از حقوقی‌ها بودیم.
 
حسین‌نیا ادامه داد: اگر این حمایت‌ها نبود – به خصوص برای شرکت‌هایی که سهام‌شان پر‌تراکنش بود- آن وقت حتما شاهد افت شدید قیمتی هم بودیم. آن اخباری که قبلا در بازار سهام مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها و موارد مربوط به آن و همین‌طور نرخ‌گذاری گروه خودرویی وجود داشت دیگر کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر ریسک‌های سیستماتیک متوجه بازار شده است.
پیش بینی بورس؛ شاخص کل افت می‌کند اگر….
 
او افزود: چنانچه بخواهیم پیش بینی بورس هفته پیش رو را هم بررسی کنیم باید بگوییم اگر حمایت نهادهای دولتی یا حقوقی‌های بزرگ وجود نداشته باشد، احتمال دارد شاهد آسیب‌های بیشتری در بازار سهام باشیم و بورس با افت بیشتری مواجه شود. در هفته گذشته شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را پیش رو داشتیم که نتوانست از آن رد شود و در محدود ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی حرکت کرد و حمایت‌هایی در آن محدوده شکل گرفت. اگر چنانچه این حمایت از دست برود، محدوده ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی می‌تواند حمایت‌های بعدی باشد. اما اگر بازار بتواند ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را رد کند، می‌توانیم به سقف‌های بهتری نیز برسیم.
کدام دلار برای بورس اهمیت دارد؟
 
حسین‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس در این روزها گفت: دلار در بازار آزاد به صورت نسبی رشد کرده است، اما باید در نظر گرفت دلاری که برای بازار سهام اهمیت دارد دلار بازار مبادله‌ای است که آن هم در نرخ‌های خوبی قرار گرفته است. ولی رشد دلار در بازار آزاد می‌تواند آتیه و انتظارات برای آینده بازار سهام را نیز بهتر کند. در کوتاه‌مدت باید در نظر داشته باشیم که این رشد قیمت دلار بیشتر متاثر از ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌ها بوده است. در شرایطی که این ریسک‌ها وجود دارد بعضی دارایی‌ها به پناهگاه سرمایه‌ها تبدیل می‌شوند. دارایی‌هایی که تورمی هستند و حالت سرمایه‌ای دارند در حال حاضر مانند دلار، طلا و خودرو هستند که این موارد در آنها مشهود بوده و طبیعی است که در این شرایط بیشتر هم مورد اقبال قرار بگیرند. باید توجه کنیم که وقتی رشد دلار ناشی از ریسک‌های سیستماتیک باشد حتی رشد آن هم نمی‌تواند برای بازار سرمایه جذابیت ایجاد کند.



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *