RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

شیبا اینو و دوج کوین در حال سقوط!

بانک های متخلف چگونه منحل می شوند؟

حساب‌ بانکی که مشمول مالیات می‌شود

زمان و مبلغ واریز سود سهام عدالت مرحله سوم

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

سامانه نیما ۱۰ میلیارد دلار کسری دارد؛

نیمای بی ارز

۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۹/۲۰کد خبر: 357742
ایستانیوز:رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید سامانه نیما ۶ میلیارد دلار کسری دارد که این کسری تا پایان امسال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، احمد معروف‌خانی به همراه برخی اعضای هیات‌مدیره  این اتحادیه در نشست خبری درباره موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: سال گذشته،  ۶ /۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم که قطعا تا پایان امسال شاهد کاهش این رقم خواهیم بود و این بزرگ‌ترین خیانت به تولید و صادرات است.
 
او با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی اتحادیه را مشمول تعهد ارزی و ارائه در سامانه نیما کرده است، اظهار کرد: این تصمیم با اقتضای گروه کالایی صادرکنندگان عضو اتحادیه همخوانی ندارد و کارشناسی نیست و آسیب فراوانی را به بخش صنعت منجر خواهد شد و همچنین موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدها می‌شود. البته وزارت نفت و صمت نیز دیدگاه ما را قبول دارند، اما بانک مرکزی هیچ توجهی به این موضوع ندارد.
 
معروف‌خانی در ادامه به موضوع میعانات اشاره کرد و گفت: در چند ماه گذشته مافیای خام‌فروشی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس ایجاد کرده‌اند و تمام حرف‌شان این بود که مینی‌ریفاینری‌ها رانتخواری می‌کنند و این در حالی است که همان گروه ماهانه یک تا ۲ میلیون بشکه میعانات را به صورت خام صادر می‌کنند و این موضوع شرکت‌های خصوصی و پتروشیمی‌ها را با مشکل تامین خوراک مواجه خواهد کرد.
 
به گفته او، صنعت داخل را به بهانه اینکه درآمد بیشتری بابت صادرات این کالا کسب می‌کنند، با چالش مواجه می‌کنند و نتیجه اینکه واحدها تولید را متوقف کرده و مجبور می‌شویم فرآورده را با قیمت گزاف وارد کشور کنیم.
انقلت‌های غیرکارشناسی طالبان
 
رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه به موضوع انتشار اخبار مربوط به بازگشت محموله‌های بنزین از افغانستان اشاره کرد و گفت: هرچند وقت بک‌بار، اخباری از افغانستان پخش می‌شود که تانکرهای حاوی بنزین صادراتی ایران بازگشت داده شده که این اخبار، ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران است.
 
او افزود: به‌هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداردی در مرزهای افغانستان حاکم نیست.
 
معروف‌خانی با تاکید براینکه  مکانیزم‌هایی را در مرز افغانستان تعبیه کرده‌‌اند که با هیچ معیار و استاندارد مشخصی همخوانی ندارد‌، تصریح کرد: براساس تعابیر و تعاریف خودشان، برخی محموله‌ها را برگشت می‌زنند، این‌درحالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه اضافه در مرز شود و با آنها تعامل کند، اجازه عبور داده خواهد شد.
 
او گفت: یکی از شواهد بهانه‌تراشی و براساس معیارهای استاندارد نبودن ادعاهای انجام شده برای بازگشت برخی محموله‌ها، این است که بعضا شاهد این بوده‌ایم که مقادیری از فرآورده‌های نفتی که در داخل کشور در بخش سمی تقسیم‌بندی  و به برخی واحدهای پتروشیمی ارسال می‌شوند را به عنوان بنزین در افغانستان خریداری کرده و به‌مصرف می‌رسانند.
آینده نگران‌کننده متانول ایران
 
سید‌حمید حسینی سخنگوی هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران که مربوط به صادرات اوره، متانول، پلیمرها و آروماتیک‌هاست، در سال جاری بعید است به ۱۲ میلیارد دلار هم برسد و در مقایسه با سال گذشته، کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت.
 
او با بیان اینکه آمار صادرات ۷ ماهه نشان می‌دهد که در سال جاری در میزان صادرات فرآورده‌های روغنی با ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار تن، یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار صادرات داشتیم‌، اضافه کرد: این رقم نسبت به صادرات ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تنی در سال گذشته که به‌میزان یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار ارزآوری داشت، کاهشی ۳۹درصدی نشان می‌دهد. همچنین در این مدت، صادرات پارافین به‌ میزان ۱۶۰هزار تن و به ‌ارزش ۱۲۲ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات ۱۴۱هزار تنی به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، از نظر تناژ افزایش اما از نظر ارزش صادراتی با کاهش مواجه بوده است.
 
حسینی میزان صادرات قیر در ۷ ماهه امسال را ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات قیر در ۷ماهه ابتدایی سال قبل، ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۴ میلیون دلار بوده که مقایسه این رقم با میزان صادرات ۷ماهه امسال، از رشد ۱۴درصدی در ارزش صادرات قیر حکایت دارد. البته قیر صادراتی ایران بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی به‌فروش می‌رسد که اگر ارزش واقعی خود را در بازارهای جهانی داشت، این ارزآوری بیش از این ارقام بود.
 
وی ادامه داد: در تولید گاز مایع ظرفیتی ۱۲ میلیون تنی در سال در کشور داریم، درحالی که با گازرسانی به ۹۷درصد جمعیت کشور، مصرف داخلی گاز مایع حدود ۲ میلیون تن در سال است و ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات این فرآورده ارزشمند در کشور وجود دارد.
 
عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: خیلی از خودروها به صورت غیرقانونی به سمت استفاده از گاز مایع به جای بنزین و CNG رفته‌اند که دولت به دنبال مدیریت فرآیند عرضه گاز مایع برآمده است.
 
وی افزود: در ۷ماهه نخست امسال، ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تن گاز مایه به ارزش یک‌میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار صادر شده، درحالی که میزان صادرات گاز مایع کشور در زمان مشابه سال قبل، ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تن به ارزش ۹۶۴ میلیون دلار بوده است.
 
حسینی با ابراز نگرانی از آینده تولید متانول در کشور گفت: ظرفیت فعلی تولید متانول ۱۴ میلیون تن در سال است و این ظرفیت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید به ۲۴ میلیون تن در سال می‌رسد. این درحالی است که کل بازار جهانی متانول، ۸۰ میلیون تن در سال بوده و به‌شدت این وضعیت نگران‌کننده است.
 
وی ادامه داد: در ۷ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار صادرات متانول داشتیم، در حالی که میزان صادرات متنول کشور در ۷ماهه ابتدایی سال گذشته یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار بود.
 
عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در خصوص میزان صادرات پلیمرها گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار پلیمر صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۷۴ میلیون دلار بوده است.
 
وی افزود: حذف معافیت‌های مالیاتی و اخذ عوارض از صادرات، دلیل اصلی کاهش حدودا یک‌میلیارد دلاری صادرات پلیمر کشور است.
 
حسینی خاطرنشان کرد: کل صادرات محصولات پتروشیمی ایران که مربوط به صادرات اوره، متانول، پلیمرها و آروماتیک‌هاست در سال جاری بعید است به ۱۲ میلیارد دلار هم برسد و در مقایسه با سال گذشته، کاهش قابل‌توجهی خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در مورد صادرات اوره، در سال جاری در آمار ۷ماهه، صادراتی ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تنی به ارزش یک میلیارد و ۴۸ میلیون دلار داشته‌ایم که این رقم برای مدت مشابه سال قبل، ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار بود.



برچسب‌ها:نیما
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *