RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

چرا رشد پایه پولی متوقف نمی‌شود؟؛

رد پای پولی دولت

۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۸/۱۴کد خبر: 357186
ایستانیوز:یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که طی یک سال گذشته شاهد آن هستیم، روند متفاوت رشد نقدینگی و پایه پولی است؛ هر چند بانک مرکزی تاکید دارد که این موضوع عمدتاً ناشی از سیاست‌های این بانک است، اما برخی کارشناسان معتقدند که ادامه این روند به تشدید رشد نقدینگی و البته افزایش تورم منجر خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بانک مرکزی جزئیات آمارهای پولی و بانکی تیرماه را منتشر کرد ‌که بر اساس آن، پایه پولی یا همان پول پرقدرت با افزایش ۴۱.۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به بیش از ۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که رشد نقدینگی در این بازه زمانی حدود ۲۷.۵ درصد بوده است.
 
طی یک سال گذشته فاصله رشد نقدینگی و پایه پولی به محل انتقاد کارشناسان اقتصادی تبدیل شده و نسبت به تبدیل آن به نقدینگی و تشدید تورم هشدار داده‌اند.
 
به طور کلی از تیر ماه سال گذشته رشد پایه پولی و نقدینگی دو روند متفاوت را تجربه کرده‌است؛ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی تیر ماه سال گذشته حدود ۳۷.۵ درصد بود که تا تیر ماه امسال این رقم با افت ۱۰ واحد درصدی به ۲۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
 
اما در نقطه مقابل، در حالی رشد نقطه‌به‌نقطه پایه پولی در تیر ماه سال گذشته برابر با ۲۶.۲ درصد گزارش شده بود که این رقم در تیر ماه امسال به بیش از ۴۱ درصد رسیده است. حتی رشد نقطه‌به نقطه پایه پولی در فرودین ماه امسال به سطح ۴۵ درصد نیز رسیده بود که بالاترین میزان از بهمن ماه سال ۱۳۸۶ محسوب می‌شود.
 
نگران افزایش پایه پولی نباشید
 
هر چند برخی کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند اما بانک مرکزی اعلام کرده که این افزایش پایه پولی ناشی از سیاست‌های جدید بانک مرکزی همانند افزایش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها است و جای نگرانی ندارد؛ چرا که عملا این افزایش در پایه پولی به معنا ورود پول پر قدرت به اقتصاد نیست.
 
بررسی آمارهای منتشر شده نیز نشان می‌دهد که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سهم ۴۱.۱ واحد درصدی از رشد پایه پولی تیر ماه  امسال را تشکیل داده‌ است. در حقیقت بانک مرکزی می‌گوید افزایش حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی ناشی از آن به دلیل سیاست‌ افزایش نرخ سپرده قانونی است که بانک‌ها بخشی از آن را به صورت بدهی تامین کرده‌اند.
رد پایه کسری بودجه دولت در ناترازی بانک‌ها
 
با این وجود نگاهی به جزئیات آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد،‌ خالص بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در تیر ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است.
 
در حقیقت هر چند بانک مرکزی افزایش ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را ناشی از سیاست‌های این بانک همانند افزایش نرخ سپرده قانونی می‌داند اما همزمان خالص بدهی بخش دولتی به بانک‌ها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
 
موضوعی که نشان می‌دهد این ناترازی ایجاد شده در نظام بانکی شاید لزوما به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی نباشد و رد پای کسری بودجه دولت در این ناترازی مشاهده می‌شود.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *