RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیش بینی تحلیلگر وال استریت از قیمت طلا

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

بازار مسکن از جهش متری تا کاهش میلیمتری!

۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۸/۱کد خبر: 355986
ایستانیوز:سه ماه پس از آنکه دولت مطمئن شد رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در بازار مسکن متوقف شده پس از هشت ماه سکوت آماری، سرانجام گزارش مربوط به این بازار را اعلام کرد که مشخص شد هر متر خانه در تهران به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده و البته در یک ماه گذشته ۱.۷ درصد کاهش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مرکز آمار ایران پس از یک خلاء هشت ماهه بالاخره آمار قیمت مسکن در تهران را اعلام کرد. بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر خانه در تهران در شهریور ۱۴۰۲ به ۸۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تومان رسیده که در مقایسه با شهریور سال قبل ۷۵ درصد رشد نشان می‌دهد و نسبت به مرداد امسال ۲.۹ درصد کاهش یافته است. تورم ماهیانه نیز به منفی ۱.۷ درصد رسید که سومین تورم منفی پیاپی در سال جاری بود.
 
در واقع بعد از آنکه بازار مسکن پایتخت از دی پارسال تا خرداد امسال تورم‌های ۸ تا ۱۲ درصد ماهیانه را تجربه کرد در ماههای تیر، مرداد و شهریور به ترتیب به تورم ۲.۴-، ۰.۷- و ۱.۷- رسید.
آمار و ارقام گویای آن است بازار مسکن به لحاظ قیمتی به آرامش رسیده که البته این ثبات را مرهون رکود معاملات است. در واقع یک پدیده منفی منجر به بروز یک اتفاق مثبت در بازار مسکن شده که اثر کاهش قیمت را کمرنگ می‌کند.
آرامش پس از طوفان قیمت مسکن
 
به نظر می‌رسد دولت سیزدهم پس از آنکه مطمئن شد بازار مسکن مقداری به آرامش رسیده تصمیم گرفت تا آمار قیمت را اعلام کند و در گزارش مرکز آمار تلاش شده کاهش تورم ماهیانه و نقطه به نقطه پررنگ جلوه کند. اما اعداد و ارقام چندان امیدوارکننده نیست. تورم نقطه به نقطه بازار ملک به ۷۵ درصد رسیده و تورم سالیانه نیز ۸۴ درصد شده است. حتی از دی ماه سال گذشته تا کنون نیز که دولت آمار مسکن را سرکوب کرده متوسط قیمت در تهران ۴۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
این موضوع که سرانجام دولت تصمیم گرفته بازار مسکن را از تاریکی و سردرگمی رها کند باید به فال نیک گرفت. طی هشت ماه گذشته که مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان دو نهاد متولی ارایه آمار از تحولات بازار مسکن، اقدام به سرکوب آمار کردند عمده کارشناسان نقدهایی را به این رویکرد داشتند و معتقد بودند که این سیاست نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود.
 
قیمت مسکن شهر تهران در مدت بیش از دو سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. طی مدتی که آمار ارایه نشد یعنی از دی ماه پارسال تا شهریور امسال نیز قیمت مسکن در پایتخت ۴۷ درصد رشد کرد و زمانی آرامش یافت که بازار ارز تحت تاثیر تحولات بین‌المللی و برخی گشایش‌ها در توافق با عربستان سعودی و پیمانهای شانگهای و بریکس به ثبات رسید. معاملات مسکن نیز به دلیل ایجاد انتظارات کاهشی به شدت دچار افت شد. شهریور امسال فقط ۳۰۰۸ معامله مسکن در تهران منعقد شده که تاریخ انجام ۷۸۴ فقره آن مربوط به شهریور ۱۴۰۲ نبوده است؛ در حالی که طی سالهای رونق معمولا هر ماه به طور میانگین ۱۵ هزار معامله مسکن در تهران انجام می‌شود.
 
اگرچه بازار ملک به طور موقت کساد شده، تورم ساخت قصد توقف ندارد. آنطور که سازندگان می‌گویند رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی در یک سال گذشته ۱۶۰ درصد بوده که تاثیر خود را بر قیمت تمام شده مسکن ایجاد کرده است. دولت هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را متری ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان اعلام کرده که به این رقم هزینه آماده‌سازی و محوطه سازی نیز اضافه می‌شود. اما خوشبین‌ترین افراد نیز امیدوار نیستند که واحدهای ۵۰ تا ۹۰ متری دولتی با چنین قیمت‌هایی به دست متقاضیان برسد. چرا که ۷۵ درصد پروژه‌های مسکن ملی دچار کمبود منابع شده و به کندی پیش می‌رود. این مساله به طولانی شدن فرآیند ساخت و افزایش تورم می‌انجامد.
 
در منطقه یک به عنوان گران‌ترین منطقه تهران میانگین قیمت هر متر مسکن به ۱۵۸ میلیون تومان رسیده و قیمت در منطقه ۱۸ به عنوان ارزان‌ترین منطقه تهران نیز ۴۱ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شده است. در شرایط فعلی که متوسط ۸۰ میلیون تومان برای هر متر مربع خانه در تهران به رسمیت شناخته شده، کمتر واحد مرغوب و دارای امکاناتی را می‌توان در مناطق میانی و حتی جنوبی تهران با نرخ‌های کمتر از متری ۸۰ میلیون تومان پیدا کرد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *