RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

چه کنیم تا مسکن از تقاضای سفته بازی فاصله بگیرد؟

بهبود فضای کسب وکار، کلید بهبود بازار مسکن

۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۸/۴کد خبر: 342037
ایستانیوز:افزایش درآمد دائمی اثری مثبت بر تقاضای مصرفی مسکن دارد. بنابراین استفاده از روش های مناسب برای افزایش درآمد دائمی و پایدار برای خانوارها ضروری است. یکی از راه های مورد نظر برای افزایش درآمد دائمی خانوارها و بهبود فضای کسب وکار و استفاده از سیاست های درآمدی شفاف است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس سرشماری سال 1395، مسکن به طور متوسط 35.5 درصد از هزینه مصرفی خانوارها را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، مسکن به عنوان کالای سرمایه ای این ظرفیت را دارد تا بخش زیادی از سرمایه ها و نقدینگی سرگردان مردم را جذب کند. این یعنی بخش مسکن ظرفیت افزایش تقاضا از نوع تقاضای سفته بازی را دارد.
 
مسکن از جمله کالاهایی است که به دو شکل ملکی یا غیرملکی ( اجاری، رایگان ودر برابر خدمت) تامین می شود. در جوامع پیشرفته اغلب خانوارها براساس معیار اقتصادی و هزینه تامین مسکن در طول عمر، مسکن ملکی یا اجاره ای را انتخاب می کنند. در ایران معیارهای اقتصادی و توانایی خرید مسکن در این بین نقش آفرینی می کند. هرچند مسکن ملکی از معیارهای موثر بر شان و منزلت اجتماعی خانوارهاست اما افزایش قابل توجه قیمت آن و کاهش قدرت خرید خانوارهای میان و کم درآمد، باعث کاهش تدریجی سهم مسکن ملکی شده است.
 
درآمد دائمی از اثرگذارترین عوامل بر تقاضای مصرفی مسکن در ایران است. پژوهشگران می گویند افزایش درآمد دائمی اثری مثبت بر تقاضای مصرفی مسکن دارد. بنابراین استفاده از روش های مناسب برای افزایش درآمد دائمی و پایدار برای خانوارها ضروری است. یکی از راه های مورد نظر برای افزایش درآمد دائمی خانوارها و بهبود فضای کسب وکار و استفاده از سیاست های درآمدی شفاف است. دولت می تواند برای رسیدن به انتظار دقیق تری از درآمد و پیش بینی آن، فضای مناسبی را ایجاد کند. هم چنین بررسی ها نشان می هد تقاضای مسکن در برابر تغییرات قیمت بی کشش است.
 
از طرف دیگر قیمت پیشنهادی عرضه کنندگان به دلیل افزایش هزینه های ساخت و ساز و قیمت زمین، بالا بوده و حتی با ارائه تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکونی و اجرای سیاست های تشویقی، هم چنان قیمت مسکن بالاتر از قدرت خرید متقاضیان است. یکی از راه حل های ممکن برای افزایش عرضه و کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی این است که دولت زمین رایگان یا ارزان قیمت را در اختیار انبوه سازان مسکن قرار دهد و یا با دادن تسهیلات کم بهره به خانوارهای نیازمند، به افزایش تقاضا در بازار مسکن کمک کند.
 
برای مطالعه بیشتر مقاله «برآورد تقاضای مصرفی مسکن در ایران» را بخوانید. این مقاله در نشریه سیاست هاو تحقیقات اقتصادی در بهار سال 1401 منتشر شده است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *