RSS
امروز دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

واکاوی پرونده «روز سیاه بورس»

بازنشستگان نقش مهمی در تمدن سازمانی بیمه ایران دارند

پذیرش شرکت‌ها در فرابورس مشروط شد

مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است

۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد

تصمیم‌گیری مهم ۲ بانک برای آینده پرسپولیس

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟

چرا سود سهام عدالت کامل واریز نشد؟

ارز مسافرتی اربعین چقدر است؟

چرا ناترازی تجاری در سال ۱۴۰۲ رکورد زد؟

چگونه ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم؟

جزییات دریافت وام حرکت بانک رفاه

خریداران طلا توجه کنند

چرا میلیاردرها از مالیات بر عایدی سرمایه هراس دارند؟

افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی

شاخص رشد پول کاهش یافت

به مردم وام نمی‌دهید،پول‌ها را بین دولتی‌ها پخش می‌کنید

دیدار هیئت‌رئیسۀ کانون بازنشستگان بانک صادرات با مدیرعامل بیمه سرمد

روزگاه سیاه بازار سهام در سالگرد تاریک‌ترین روز!

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

رتبه نخست بانک سینا در پوشش بودجه‌ پرداخت وام قرض‌الحسنه

۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۷/۱۲کد خبر: 355621
ایستانیوز:قرض‌الحسنه، یکی از انواع تسهیلات ارزان‌قیمت برای متقاضیان وام در نظام بانکی کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا که در سال ۱۳۶۲ تصویب شده و عقود اسلامی را به بانکداری کشور وارد کرده، در عقد قرض‌الحسنه، رابطه دائن و مدیون یا بدهکار و طلب‌کار، بین بانک و سپرده‌گذار برقرار می‌شود، یعنی سپرده‌گذار مبلغ مورد نظر را به بانک قرض می‌دهد و بانک هم از طرف سپرده‌گذار، این وجوه را به‌صورت وام به متقاضیان می‌دهد.
 
بنابراین با توجه به ماهیت قرض‌الحسنه، نه سودی از طرف بانک به سپرده‌گذار داده می‌شود و نه سودی از وام‌گیرنده دریافت می‌شود و تنها درصدی به‌عنوان کارمزد و برای جبران هزینه‌های بانک، از متقاضی وام گرفته می‌شود.
 
مزیت وام‌های قرض‌الحسنه نسبت به وام‌هایی که در چارچوب سایر عقود بانکی پرداخت می‌شود، بدون سود بودن آن است. این وام‌ها بدون دریافت سود از مشتری پرداخت شده و تنها مشمول کارمزدی اندک می‌شود.
 
بانک سینا با توجه به اهمیت قرض‌الحسنه و حرکت در مسیر بانکداری اسلامی اقدامات اساسی در حوزه قرض‌الحسنه به ثبت رسانده است.
۸۸۰۰ فقره وام در شش ماه
 
بانک سینا در راستای توانمندسازی اقشار کم‌درآمد جامعه و در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، درحدود هشت‌هزار و ۸۰۰ فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش بیش از ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال، پرداخت کرده است.
 
این تسهیلات در نیمه اول سال جاری به صورت وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، اشتغال‌زایی و مشاغل خانگی متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد، وام‌های ضروری معرفی‌شدگان از سوی نهاد ریاست‌جمهوری و… پرداخت شده و روند پرداخت آن همچنان ادامه دارد.
 
گفتنی است بانک سینا به منظور تقویت اقتصادی مددجویان معرفی‌شده از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره)، در مدت اشاره شده، یک هزار و ۸۳۴ فقره وام قرض‌الحسنه به مبلغ بیش از دو هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال به مددجویان معرفی‌شده پرداخت کرده است.
کارنامه قابل قبول وام‌های قرض‌الحسنه در بانک سینا
 
نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در بانک سینا گفت: از ابتدا که موضوع پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری با تأکید مجلس و دولت وارد مرحله اجرا شد، بانک سینا جزو بانک‌هایی بوده که بدون وقفه کار پرداخت این وام‌ها را در دستور کار بانک قرار داد.
 
مصری اظهارداشت: بانک سینا در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و همسو با برنامه‌های دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده، در چارچوب ضوابط و بخش‌نامه‌های بانک مرکزی، توانسته کارنامه قابل قبولی ارائه کند.
 
او خاطرنشان کرد: پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی بانک سینا برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی کار بسیار موفقیت‌آمیزی بوده که امیدوارم الگویی برای دیگر بانک‌ها باشد. اعطای وام‌های اشتغال‌زایی به مددجویان معرفی‌شده از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی می‌تواند چرخه مشاغل خانگی را به حرکت درآورد.
رشد ۴۴ درصدی منابع قرض‌الحسنه
 
غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک سینا، با تأکید بر اهمیت موضوع قرض‌الحسنه و مشارکت مردم در این اقدام خیرخواهانه، گفت: عمده مصارف منابع قرض‌الحسنه در بانک سینا در سال ۱۴۰۱ مربوط به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و اشتغال‌زایی به معرفی‌شدگان دو نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است.
 
مدیرعامل بانک سینا تصریح کرد: بانک سینا بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱، رتبه نخست را در پوشش بودجه‌ای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی مددجویان سازمان‌ بهزیستی و وام فرزندآوری کسب کرده است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این روند تداوم خواهد یافت.
 
فتحعلی در ادامه به رشد ۴۴ درصدی منابع قرض‌الحسنه در پایان شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد: نسبت مصارف قرض‌الحسنه بانک سینا به منابع آن از حد تعیین‌شده فراتر رفته و این امر نشان از تمرکز این بانک بر اجرای بانکداری اسلامی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در جهت توسعه رفاه هموطنان کم‌برخوردار در مناطق محروم است.
 
براساس این گزارش ، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، اشتغالزایی، فرزندآوری، کمک به رفع نیازهای ضروری در مناطق کم‌برخوردار، مشارکت در ساخت مسکن، مدرسه، فضاهای درمانی و… بخشی از مصارف منابع قرض‌الحسنه بانک سینا را تشکیل می‌دهد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *