RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

قدرت خرید ۱۰ پول ملی در برابر دلار

۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۴/۳۱کد خبر: 353444
ایستانیوز: نشریه «فوربس» در گزارشی، فهرستی از ضعیف‌ترین واحدهای پولی جهان را منتشر کرده است. در این فهرست، ریال ایران در صدر قرار دارد و جالب اینکه اطلاعات نشریه «فوربس» بر مبنای دلار ۴۲۰۰۰ ریالی است که اصولا دیگر وجود خارجی ندارد!
نویسنده این گزارش عنوان کرده که مقاله خود را بر اساس نرخ‌های Open Exchange مقایسه کرده است.
رتبه اول: ریال ایران
 
ریال ایران ضعیف‌ترین واحد پولی جهان است. با یک ریال فقط ۰.۰۰۰۰۲۴ دلار امریکا خریداری می‌شود (یا به عبارت دیگر، ۱ دلار برابر با ۴۲۲۷۳ ریال ایران است) . ریال ایران اولین‌بار در اواخر قرن هفدهم رایج شد.
 
بعدا با پوند انگلیس و به دنبال آن دلار امریکا پیوند خورد. هر چند این ارز در حال حاضر به صورت شناور مدیریت شده، اما در چند سال گذشته در حدود ۴۲۰۰۰ ریال در برابر دلار باقی مانده است.
 
ایران در منطقه خلیج فارس بین عراق و افغانستان قرار دارد و یکی از صادرکنندگان پیشرو جهان در نفت و گاز طبیعی است. با این حال، تحریم‌های اقتصادی در کنار ناآرامی‌های اجتماعی و تورم بالا، پول ایران را تحت فشار قرار داده است.
رتبه دوم: دانگ ویتنامی
 
یک دانگ معادل ۰.۰۰۰۰۴۲ دلار امریکاست. (یا ۱ دلار برابر با ۲۳۷۱۱ دانگ ویتنامی) بنابراین واحد پولی ویتنام، دومین ارز ضعیف در جهان است.
 
دانگ در سال 1978 واحد پولی ویتنام شد.ویتنام با دریای چین جنوبی و چین، لائوس و کامبوج همسایه است. خدمات بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌دهند و پس از آن صنایعی مانند الکترونیک، انرژی و نساجی قرار دارند.
رتبه سوم: کیپ لائوس
 
کیپ لائوس سومین ارز ضعیف است، با یک کیپ می‌شود ۰.۰۰۰۰۵۲ دلار خرید. (یا ۱ دلار برابر با ۱۹۰۷۲ کیپ لائوس) . کیپ در دهه ۱۹۵۰ معرفی شد و شناور آزاد است.
 
لائوس کشوری محصور در خشکی بین ویتنام، تایلند، کامبوج و چین است و به ‌شدت به صادراتی مانند مس، طلا و الوار متکی است. این کشور تحت تاثیر رشد ضعیف اقتصادی، افزایش بدهی خارجی و تورم بالا قرار گرفته که بر پول آن فشار وارد کرده است.
رتبه چهارم: لئون سیرالئون
 
لئون سیرالئون چهارمین ارز ضعیف در جهان است. یک لئون معادل ۰.۰۰۰۰۵۷ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۱۷۶۶۵ لئون سیرالئون) است. این ارز اولین‌بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و به صورت شناور مدیریت می‌شود. سیرالئون در غرب آفریقاست و با گینه و لیبریا همسایه است.
 
صادرات کلیدی این کشور شامل چوب و مواد معدنی مانند الماس، طلا و فلزات صنعتی است. ارزش لئون با تورم بیش از ۴۰ درصد همراه با بدهی قابل توجه، کاهش رشد اقتصادی و اثرات بلندمدت شیوع ابولا کاهش یافته است.
رتبه پنجم: روپیه اندونزی
 
یک روپیه اندونزی معادل ۰.۰۰۰۰۶۷ دلار امریکا ست. (یا ۱ دلار برابر با ۱۴۹۹۳ روپیه اندونزی) این معادل‌سازی پنجمین ارز ضعیف جهان را به دست می‌دهد. روپیه در سال ۱۹۴۶ معرفی و ابتدا به دلار امریکا متصل و سپس به صورت شناور مدیریت شد.
 
اندونزی شامل بیش از ۱۷۰۰۰ جزیره در اقیانوس آرام از جمله جاوه، سوماترا و بخش‌هایی از بورنئو و گینه‌نو است. این کشور از نظر تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین کشور آسیای جنوب شرقی است که به لطف بخش خدمات آن است.
رتبه ششم: پوند لبنان
 
پوند لبنان ششمین ارز ضعیف جهان است. با یک پوند لبنان می‌توان ۰.۰۰۰۰۶۷ دلار امریکا خرید. (یا ۱ دلار برابر با ۱۴۹۸۶ پوند لبنان) است .
 
پوند لبنان اولین‌بار در دهه ۱۹۳۰ معرفی شد. لبنان کشوری ساحلی در دریای مدیترانه و همسایه اسراییل و سوریه است. این کشور اقتصاد مبتنی بر خدمات دارد، اما سنگ‌ها و فلزات قیمتی، محصولات شیمیایی و مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را نیز صادر می‌کند.
 
پوند لبنان در اوایل سال ۲۰۲۱ به دلیل اقتصاد شدیدا رکودی، تورم و بیکاری بالا، بحران بانکی و ناآرامی‌های سیاسی به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار امریکا سقوط کرد.
رتبه هفتم: سوم ازبکستان
 
سوم ازبکستان هفتمین ارز ضعیف در جهان است . یک سوم ازبکستان ۰.۰۰۰۰۸۷ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۱۱۵۱۶ سوم ازبکستان) است. این ارز پس از استقلال ازبکستان در سال ۱۹۹۳ معرفی شد و شناور است.
 
ازبکستان در آسیای مرکزی واقع شده است. این کشور یکی از صادرکنندگان پیشرو پنبه در جهان است و دارای ذخایر معدنی و نفت و گاز قابل توجهی است. این کشور اصلاحات اقتصادی را اجرا کرده است، اما همچنان با رشد اقتصادی پایین، تورم بالا و بیکاری و فساد دست و پنجه نرم می‌کند.
رتبه هشتم: فرانک گینه
 
یک فرانک گینه قدرت خرید ۰.۰۰۰۱۱۶ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۸۵۸۳ فرانک گینه) را دارد. این ارز در سال ۱۹۵۹ معرفی شد. گینه یک مستعمره سابق فرانسه در جنوب صحرای آفریقاست.
 
این کشور دارای منابع طبیعی فراوانی مانند طلا و الماس است، اما با تورم بالا، ناآرامی‌های نظامی و هجوم پناهندگان از کشورهای همسایه لیبریا و سیرالئون دست و پنجه نرم کرده است.
رتبه نهم: گوارانی پاراگوئه
 
نهمین ارز ضعیف جهان به پاراگوئه اختصاص دارد. با یک گوارانی می‌شود ۰.۰۰۰۱۳۸ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۷۲۴۹ گوارانی پاراگوئه) خرید.
 
این ارز در سال ۱۹۵۲ معرفی شد و شناور آزاد است. پاراگوئه محصور در خشکی است و با برزیل، آرژانتین و بولیوی هم‌مرز است. این کشور پیشرو در تولید سویا، استویا (جایگزین شکر) و گوشت گاو و همچنین صادرات ذرت و نیشکر است.
 
با این حال، پول ملی این کشور تحت فشار تورم بالا، فساد و ارزهای تقلبی قرار گرفته است.
رتبه دهم: شیلینگ اوگاندا
 
آخرین ارز ضعیف جهان، شیلینگ اوگانداست. یک شیلینگ قدرت خرید ۰.۰۰۰۲۷۳ دلار (یا ۱ دلار برابر با ۳۶۶۹ شیلینگ اوگاندا) را دارد. این ارز اولین‌بار در سال ۱۹۶۶ رسمی شد.
 
اوگاندا کشوری محصور در خشکی در شرق آفریقاست که با کنیا، سودان جنوبی، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو هم‌مرز است.
 
این کشور از نظر کالاهایی مانند نفت، طلا و قهوه غنی است، اما اقتصاد آن با رشد اقتصادی ناپایدار، بدهی بالا و ناآرامی‌های سیاسی درگیر شده است.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *