RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

چراغ سبز برای انحلال بانک های ناتراز

۱۰:۹ - ۱۴۰۲/۱/۲۶کد خبر: 350652
ایستانیوز:رئیس کل بانک مرکزی از رویه جدید این بانک در سال جدید مبنی بر تصمیم قاطع برای انحلال بانک های ناتراز خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در شرایطی که در سال های اخیر، رویکرد بانک مرکزی در قبال بانک های ناتراز، مدیریت و کنترل آن ها بوده و در عین حال این معضل تورم زا حل نشده است، رئیس کل بانک مرکزی از رویه جدید این بانک در سال جدید مبنی بر تصمیم قاطع برای انحلال بانک های ناتراز خبر داد.
 
وی تاکید کرد: براساس قاعده‌ای در نظام بانکی به عنوان فیصله یا گزیر، هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن این است که پول سپرده‌گذاران را تامین کند و جای نگرانی وجود ندارد.
 
خلق پول بانکی مقوله ای تورم زاست که در سال های اخیر، توجه به آن در اقتصاد ایران افزایش یافته است. علت این توجه این جاست که بانک هایی که به اصطلاح دخل و خرج آن ها متناسب نبوده، با اضافه برداشت از بانک مرکزی، ضمن پوشش موقت این ناترازی، عملاً حجم نقدینگی و تورم را در جامعه افزایش داده اند.
 
در سال های گذشته، رویکرد کلی بانک مرکزی عمدتاً مدیریت و کنترل این بانک ها به انحای مختلف از جمله تعیین سقف رشد ترازنامه آن ها و در عین حال پرهیز از رفتن به سوی انحلال این بانک ها بوده است.
 
اقدامی که اتفاقاً در کشورهای سرمایه داری، در قبال بانک های ناتراز مرسوم است. با این حال، به نظر می رسد در سال مهار تورم و رشد تولید، بانک مرکزی این بار قصد دارد به سراغ گزینه نهایی یعنی انحلال بانک های ناتراز برود.
 
در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از عالی‌ترین مقام بانک مرکزی و با اشاره به ملزومات تامین مالی غیر تورمی در اقتصاد گفت: تامین مالی غیر تورمی زمانی اتفاق می‌افتد که متناسب با منابع بانک‌ها از آن‌ها تسهیلات بگیریم و هیچ بانکی نتواند بیش از آن مقرراتی که وضع شده خلق پول کند. برای تحقق این امر باید سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند و بانک‌هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند منحل شوند.
 
محمدرضا فرزین با اشاره به ناترازی برخی بانک‌ها اظهارکرد: به دنبال این هستیم که با بانک‌های ناتراز خصوصی و دولتی برخورد کنیم، حتی مجوز‌های لازم را دریافت کرده‌ایم و تا چند ماه آینده خبر‌هایی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد به نحوی که در نیمه اول امسال چند بانک تعیین تکلیف می‌شوند.
 
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: براساس قاعده‌ای در نظام بانکی به عنوان فیصله یا گزیر، هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن این است که پول سپرده‌گذاران را تامین کند و جای نگرانی وجود ندارد. اما اجازه نخواهیم داد که بانک‌های ناتراز در کشور ما ادامه فعالیت بدهند و خلق پول بیش از حد داشته باشند که البته این اقدام با هدف مدیریت نقدینگی و مهار تورم صورت می‌گیرد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *