RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

افشای ارزبگیران بزرگ

از جیب حقوق بگیران سرقت می‌کنند‌

وام خواری شرکت های کاغذی بانک ها

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

تورم و تقلای ذینفعان سوداگر

پیمان مولوی
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱/۲۰کد خبر: 350580
ایستانیوز:چرا تورم در اقتصاد ایران ریشه دوانده است؟ چگونه می‌توان تورم را مهار کرد و اقتصاد را به ثبات رساند؟ راهکار رشد تولید در ایران مدل ۱۴۰۲ چیست؟
این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگری از این دست این روزها به مهم‌ترین پرسش‌های اقتصادی در فضای عمومی جامعه و محافل تخصصی اقتصاد بدل شده است؟
 
اقتصاد ایران در شرایطی پس از نیم قرن تلاش می‌کند راهکاری برای مهار تورم پیدا کند که از نیم قرن گذشته تا سال ۹۷ متوسط رشد تورم ۲۰درصد را پشت سر گذاشته است.
 
اما از سال ۹۷ تا به امروز متوسط رشد تورم در اقتصاد ایران به بیش از ۴۰درصد رسیده است. بخشی از این وضعیت برآمده از گزاره‌های مرتبط با سیاست خارجی است.
 
اما بخش مهم‌تری از آن به تحرکات ذینفعان در اقتصاد ایران بازمی‌گردد. واقع آن است که بسیاری از افراد و جریانات در این کشور از تورم سود می‌برند و حاضر نیستند وارد بازی مهار تورم شوند.
 
بنابراین یکی از راهکارهای مهم مهارتورم در اقتصاد ایران پایان دادن به این رفتارهای سوداگرانه و ذینفعانه در اقتصاد است. موضوع مهم‌تر به سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی بازمی‌گردد.
 
جایگاه ایران در رنکینگ اقتصادهای آزاد در میان حدود ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۵۹ است. در این رنکینگ اغلب کشورهایی که در جایگاه‌های بالای ۱۰۰قرار دارند از تورم بالا و اغلب کشورهایی که رتبه‌های آنان زیر صد است، تورم‌های معقولی دارند.
 
ناگفته پیداست که در این جدول وضعیت تورم کشورهایی توسعه‌یافته مطلوب‌تر و وضعیت تورم کشورهای غیرتوسعه‌یافته، نوسانی‌تر است. بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای مهار تورم، تبعیت از اقتصاد بازار آزاد و تن دادن به ضرورت‌های بازار است.
 
پیگیری مسیر توسعه و رشد در کشورهای مختلف نشان می‌دهد آن‌دسته از کشورهایی که واقعیت بازار را در اقتصادشان به رسمیت شناخته‌اند، زودتر به سواحل توسعه دست پیدا کرده‌اند و در نقطه مقابل آن‌دسته از کشورهایی که نسبتی با اقتصاد بازار آزاد برقرار نکرده‌اند، بیشتر در کشاکش گرفتاری‌های اقتصادی غوطه‌ور شده‌اند.
 
موضوع مهم بعدی در اقتصاد ایران رشد تولید است. رشد تولید نیازمند مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌های اصلاحی در اقتصاد است. متاسفانه اقتصاد ایران به یک اقتصاد سوداگرانه بدل شده است.
 
سود فعالیت‌های سوداگرانه در اقتصاد ایران در نسبت با سایر حوزه‌های اقتصادی مثل تولید بسیار بالاتر است. طبیعی است در یک چنین اقتصادی، سرمایه‌ها به جای بخش‌های مولد به سمت بخش‌های سوداگرانه میل کنند.
 
وقتی میل به دلالی در اقتصادی بیشتر باشد، بخش‌های مولد در حاشیه قرار می‌گیرند و متعاقب آن رشد اقتصادی مورد نظر محقق نمی‌شود. برای رشد تولید باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در تولید فراهم شود.
 
برای این منظور هم در حوزه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و هم در بخش دیپلماسی باید راهبردهای جدیدی در نظر گرفته شود. اقتصاد ایران باید زمینه توسعه مناسبات ارتباطی با جهان خارجی از یک طرف و انتقال منابع مالی به داخل را فراهم سازد.
 
حتی اگر ایران بتواند تولیدات بیشتری داشته باشد، اگر نتواند زمینه صادرات آنها را فراهم کند و مهم‌تر از آن پول صادرات را به کشور بازگرداند، چه فایده خواهد داشت.
 
همین دیروز خبر رسید که تجار ایرانی در عراق به دلیل مشکلات تحریمی ناچار به دریافت درهم برای صادرات خود بوده‌اند. با کاهش ارزش درهم در برابر دلار امریکا تجار ایرانی مجبور شدند، ۴۰درصد بیشتر پول برای تبدیل درهم به دلار بپردازند.
 
بنابراین بخش‌های مختلف اقتصادی مانند زنجیره‌ای به هم پیوسته هستند که هر عملی باعث عکس‌العمل دیگری می‌شود. برای مهار تورم و رشد اقتصادی باید زمینه تعادل بخشدن به این مجموعه‌های متکثر را ایجاد کرد.
 
ابتدا سیاست‌گذاری‌های داخلی را اصلاح کرد؛ زمینه‌های فساد را مسدود کرد و نهایتا زمینه‌های بهبود ارتباط با جهان را فراهم ساخت. به جز اینها راهی نیست.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *