RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

اثر مثبت ارتباطات سیاسی با دولت در دسترسی به درآمدهای صادراتی

بار تحریم بر دوش بخش خصوصی

۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱/۱۹کد خبر: 350553
ایستانیوز:از دیگر نکات قابل توجه درباره شرکت های ایرانی، مالکیت نهادی دولت در بعضی از این شرکت هاست. پژوهشگران می گویند این نکته هم بر درآمد حاصل از صادرات این شرکت ها اثر مثبت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته، ارتباطات سیاسی در منافع اقتصادی شرکت ها حرف هایی برای گفتن دارد. شرکت ها تلاش می کنند از ارتباطات سیاسی برای کسب منافع  اقتصادی استفاده کنند. دسترسی آسان تر به اعتبارات، تامین مالی با هزینه های پایین تر از بانک های دولتی، دریافت امتیاز و مجوز، دریافت کمک های دولتی، کاهش تعرفه ها و تخفیف های مالیاتی از جمله این منافع است. در واقع ارتباطات سیاسی در شرکت ها یک منبع ارزش است که محدودیت های مالی را کاهش می دهد.
 
تحریم روابط بانکی ایران به محدودیت دسترسی شرکت ها به درآمد حاصل از صادرات آن ها تبدیل شده است. این محدودیت نه تنها انتقال ارز  به داخل بلکه دسترسی شرکت ها در داخل به درآمد صادراتی شان را هم متاثر کرده است. حالا نتیجه پژوهش ها نشان می دهد مالکیت نهادی دولت در شرکت ها و ارتباطات سیاسی قوی تر شرکت ها در ایران، به تسهیل دسترسی این شرکت ها به درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات آن ها کمک کرده است.
 
شرکت های صادراتی در ایران تلاش می کنند برای بهبود دسترسی به درآمدهای ارزی، ارتباطات سیاسی با دولت را تقویت کنند. اگر سهامدار شرکتی به دولت وابستگی دارد، دسترسی این شرکت به درآمد حاصل از صادرات آن، بهتر از دیگر رقباست. درواقع این شرکت ها با ارتباط با شخصیت ها در دولت و مجلس، در وضعیت بهتری از نظر صادراتی قرار می گیرند و به همین دلیل، درآمد حاصل از صادرات آن ها بیشتر از دیگر بنگاه های اقتصادی است.  
 
از دیگر نکات قابل توجه درباره شرکت های ایرانی، مالکیت نهادی دولت در بعضی از این شرکت هاست. پژوهشگران می گویند این نکته هم بر درآمد حاصل از صادرات این شرکت ها اثر مثبت دارد. 
 
باتوجه به اثر منفی تحریم ها در ارتباطات بانکی شرکت های صادراتی ایران، و اثر مثبت ارتباطات سیاسی و مالکیت دولتی در شرکت های صادرکننده، می توان گفت در سال های گذشته شرکت های خصوصی بیشترین هزینه را از تحریم تحمل کرده اند. 
 
برای مطالعه بیشتر مقاله اثر ارتباطات سیاسی بر درآمد شرکت های صادراتی را بخوانید. این مقاله در نشریه تحلیل های اقتصادی توسعه ایران در زمستان سال گذشته منتشر شده است.  
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *