RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

فرصت واگذاری سهام شرکت ها خودروساز تمام شده است

آیا مسیر واگذاری سهام شرکت های خودروسازی هموار می شود؟

۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۷/۱۱کد خبر: 341636
ایستانیوز:حالا باتوجه به این شرایط شورای‌عالی سیاست‌های اصل ۴۴ طبق مصوبه ای به همه دستگاه‌های دولتی یک ماه مهلت داده است که سهام خود را با وثایق دیگری جابه‌جا کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به‌ دنبال مقاومت برخی دستگاه‌های دولتی برای واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه خود، شورای‌عالی سیاست‌های اصل 44در نخستین نشست خود در سال ‌جاری به این دستگاه‌ها یک ماه مهلت داد تا سهام شرکت‌هایی را که در وثیقه بانک‌ها هستند از طریق جابه جایی با سهام دیگر آزاد کنند. این مصوبه مهم‌ترین مانع واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را از میان بر می‌دارد و در عین حال راه را برای خصوصی‌سازی‌ در سایر صنایع نیز هموار می‌کند زیرا دستگاه‌های دولتی سهام خودروسازان را به‌عنوان وثیقه نزد بانک‌ها گذاشته‌اند و عملا با این شرایط امکان واگذاری سهام این شرکت ها وجود ندارد و باید این سهام ها برای واگذاری آزاد شود.
 
سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جریان بازدیدی که اسفند ماه پارسال از شرکت‌های خودرو‌ساز داشت با صدور یک فرمان 8ماده‌ای از وزیر صنعت خواست تا ظرف 6ماه مقدمات واگذاری سهام این شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به بخش خصوصی را فراهم کند با وجود اینکه مهلت تعیین شده رئیس‌جمهور هفته قبل به پایان رسید اما هنوز امکان واگذاری سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو فراهم نیست چون بخشی از سهام دولت در این دو شرکت در وثیقه بانک‌هاست. در گذشته شرکت‌های خودرو‌ساز به‌دلیل مشکلات مالی بخشی از سهام خود را برای دریافت تسهیلات بانکی در وثیقه گذاشته‌اند، بنابر این تا زمانی که سهام وثیقه شده آزاد نشود امکان واگذاری سهام این دو شرکت وجود ندارد. در همین باره چندی پیش حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باید وثیقه خود را تغییر دهد یا آزاد کند گفته بود: ۵ درصداز سهام دولت در ایران خودرو و ۱۸ درصد در سایپا به‌طور کامل در وثیقه است؛ بنابراین ابتدا باید این وثیقه‌ها آزاد شود تا امکان واگذاری آن فراهم شود.
 
با توجه به موانعی که به‌دلیل در وثیقه بودن سهام شرکت‌های خودرو‌ساز در بانک‌ها بر سر واگذاری سهام آنها به‌وجود آورده چندی پیش سازمان خصوصی‌سازی‌ در مذاکره با دستگاه‌های زیر مجموعه دولت که سهامدار شرکت‌های خودرو‌ساز هستند از آنها خواسته بود تا سهام این شرکت‌ها را آزاد کنند و حتی پیشنهاد جابه جایی این میزان سهام با سایر سهام را ارائه کرده بود اما این موضوع مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار نگرفته بود. دلیل این بی‌توجهی آن بود که به‌طور سنتی دستگاه‌های دولتی به واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود تمایل زیادی ندارند. پیش از این رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مایل به واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ است گفته بود: سازمان گسترش نیز مانند بقیه شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه‌ای، عملاً دوست داشتن ویژه‌ای به شرکت‌های خود دارد و به راحتی از شرکت‌های زیر مجموعه خود دل نمی‌کند.
 
حالا باتوجه به این شرایط شورای‌عالی سیاست‌های اصل 44 طبق مصوبه ای به همه دستگاه‌های دولتی یک ماه مهلت داده است که سهام خود را با وثایق دیگری جابه‌جا کنند. احسان خاندوزی، وزیر اقتصادی درهمین باره گفته است: در نخستین نشست شورای‌عالی سیاست‌های اصل 44چندین مصوبه به‌دست آمد؛ مصوبه اول درخصوص واگذاری سهام بخش‌های دولتی ازجمله خودروسازی، شرکت‌های فولادی و... بود که دستگاه‌های دولتی خودشان مقاومت می‌کردند و این سهام را به‌عنوان وثیقه نزد بانک‌ها گذاشته بودند و امکان واگذاری آنها نبود که شورای‌عالی سیاست‌های اصل 44در این خصوص تصمیم قاطع گرفت به این نحو که دستگاه دولتی یا شرکت مادرتخصصی یک ماه مهلت دارد سهام خود را با وثایق دیگری جابه‌جا کند.
 
او تأکید کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی سیاست‌های اصل 44قانون اساسی، اگر دستگاه یا شرکت مادر تخصصی دولتی مربوطه ظرف یک ماه سهام وثیقه گذاشته شده در بانک را جابه‌جا نکند، شورای‌عالی مذکور این اختیار را به وزارت اقتصاد داد تا رأسا سهام دیگری را با سهام آن شرکت جایگزین و سهام شرکت دولتی مربوطه را آزاد کند و به این ترتیب به سرعت سهام شرکت‌های در وثیقه را هم واگذار کنیم.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *