RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

آیا می‌‏توان ردپای کربن را در فرایند استخراج و معامله بیت کوین کاهش داد؟

پاکسازی بیت کوین

۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷کد خبر: 331817
ایستانیوز:تا اکتبر امسال ۶۵ درصد از استخراج‌‏کنندگان بیت کوین در دنیا در چین فعالیت می‏‌کردند. کشوری که سهم زیادی از انرژی برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌ها‏ی زغال‏‌سنگی تامین می‏‌کند.
مدت‏‌هاست که مسئله تغییرات جوی و سطح بالای انتشار کربن از صنایع مختلف مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است. تغییرات جوی اصلی‌‏ترین و مهم‏ترین چالش این روزهای دنیا است. چالشی که شاید روی نحوه عملکرد اقتصادی دنیا و کارکرد صنایع تاثیر مستقیم بر جای بگذارد. حال که صنعت رمزارزها در دنیا با سرعت زیادی در حال گسترش است و میزان سرمایه موجود در این صنعت هر روز بیشتر می‏‌شود، این سوال مهم ایجاد شده است که برای کاهش ردپای کربن از این صنعت چه می‌‏توان کرد؟ آیا می‌‏توان صنعت رمزارزها را کربن‌‏زدایی کرد یا به تعبیر دیگر این صنعت را از فرایند انتشار آلاینده‏‌ها‏ در محیط زیست پاکسازی کرد؟
 
اواسط سال جاری میلادی بود که ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیان‏گذار شرکت تسلا بحثی را در مورد آلاینده بودن فرایند استخراج بیت کوین شروع کرد. او ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تاکید کرد استخراج بیت کوین فرایندی است که نیاز به انرژی بالایی دارد و این انرژی از سوخت‏‌های فسیلی تامین می‏‌شود در نتیجه شرکت تسلا از پذیرش بیت کوین به عنوان واحد ارزش برای فروش محصولاتش خودداری کرد. ایلان ماسک اعلام کرد این سیاست تا زمانی که انتشار کربن در فرایند استخراج بیت کوین به حداقل برسد ادامه پیدا خواهد کرد. طرح پیشنهادی ایلان ماسک استفاده از انرژی‏‌ها‏ی پاک در صنعت رمزارز و تامین حداقل نیمی از انرژی مورد نیاز آن‏ها ‏‏‏‏از انرژی‏‌ها‏ی پاک بود.
 
فرایند استخراج بیت کوین نیاز به محاسبات پیچیده دارد که برای انجام آن ‏‏‏‏حجم زیادی انرژی برق مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. افرادی که برای استخراج بیت کوین اقدام می‏‌کنند باید پازل‏‌ها‏ی بسیار سخت و پیچیده‌ای را حل کنند. هرچه سریع‌‏تر و کارآمدتر بتوانند این کار را انجام دهند، بیت کوین بیشتری به دست می‌‏آورند و فرایند استخراج بیت کوین بعدی سخت‌‏تر و پیچیده‌‏تر می‏‌شود. فهاد خان، اقتصاددان ارشد در بانک توسعه آسیا در مورد این فرایند می‏‌گوید: «همین پیچیدگی و نیاز به تمرکز و سرعت عمل است که باعث شده است تا بیت کوین ارزشمند شود و امروزه به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی‏‌ها‏ شناخته شود. البته طی شدن این فرایند پیچیده و طولانی هم نیاز به انرژی زیادی دارد که به انتشار حجم زیادی از گازهای آلاینده در دنیا می‏انجامد.»
 
مطالعات انجام شده توسط دانشگاه کمبریج نشان می‏‌دهد میزان مصرف برق سالانه افراد و گروه‌‏ها‏یی که در فرایند استخراج رمزارز کار می‏‌کنند برابر با ۷۳ تراوات ساعت است که دو برابر میزان برق مصرفی در کشور دانمارک در طی یک سال است. در نتیجه این فرایند بالغ بر ۶۴ میلیون تن دی اکسید کربن سالانه وارد جو زمین می‏‌شود که میزان این انتشار، مشابه کل کربن منتشرشده از کشور مونته‌‏نگرو در طی یک سال است. برای اینکه مقایسه ملموس‌‏تری از میزان انتشار کربن در فرایند معاملات بیت کوین داشته باشیم باید به مطالعات انجام شده در دانشگاه ملی هلند مراجعه کنیم. این بررسی‏‌ها‏ نشان داده است میزان کربن منتشر شده در فرایند یک مبادله بیت کوین برابر با میزان کربن منتشر شده در فرایند انجام ۱.۸ میلیون مبادله بانکی با استفاده از ویزاکارت است.
 
 کاهش ردپای کربن درصنعت رمزارزها امکان‏‌پذیر است؟
 
سوالی که این روزها بارها و بارها پرسیده شده است، این است که آیا می‌‏توان میزان انتشار کربن را در فرایند استخراج و معامله بیت کوین کاهش داد یا خیر؟
 
دی ویرایس، اقتصاددان و بنیان‏گذار پلت‏فرم «دیجی کونومیست» که یک پلت‏فرم آنلاین با تمرکز روی نتایج ناخواسته ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏روندهای دیجیتال است می‏‌گوید که امکان پاکسازی فرایند استخراج رمزارزها و مبادله آن‏ها ‏‏‏‏وجود دارد. ایجاد تغییر اساسی در نحوه ایجاد بلاک‌ها‏ می‌‏تواند نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی برق در فرایند عملکرد بازار رمزارزها داشته باشد. با وجود اینکه مخالفت‌ها‏ی زیادی با این سیاست در سطح جهان وجود دارد ولی به نظر می‏‌رسد این راه‏‌حل کاربردی و امکان‏پذیری است و اتریوم که دومین رمزارز محبوب در دنیا است و سرمایه‌ها‏ی زیادی را هم در سال‌‏های اخیر جذب کرده است، در نظر دارد این سیاست را اجرا کند تا فرایند استخراج و مبادله را تا حد امکان کم‌آلاینده بکند.
 
کنسول استخراج‏‌کنندگان بیت کوین که یک شبکه مستقل از افراد و شرکت‏‌هایی است که در حوزه استخراج بیت کوین فعالیت می‏‌کنند در گزارش اخیر خود این سیاست را مردود اعلام کرده است. در بیانیه این گروه آمده است که هم‏‌اکنون دوسوم از انرژی مورد نیاز برای استخراج رمزارزها در دنیا از منابع احیاشدنی و پایدار تامین می‏‌شود. البته در گزارش ارائه شده توسط این کنسول تنها اطلاعات مربوط به ۳۲ درصد از افراد و شرکت‌‏های فعال در این حوزه مشاهده می‏‌شود که خود نشان می‏‌دهد که این داده چندان قابل استناد نیست.
 
دی ویرایس در پاسخ به این داده‌ها‏ی غیر قابل استناد گفت: «مشخص نیست که این مطالعه چگونه انجام شده است. باید در نظر داشت کشورهای دنیا ظرفیت لازم برای عرضه منابع انرژی احیاشدنی به منظوراستخراج رمزارز را در اختیار ندارند و افراد و شرکت‌‏های فعال در زمینه استخراج رمزارز هم انگیزه‏ای برای توجه به نوع سوخت مصرفی و یا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و استفاده از انرژی‏‌ها‏ی پاک ندارند. آن‏ها ‏‏‏‏به کشورها و شهرهایی می‏‌روند که منبع انرژی ارزان‏‌تر است و می‌‏توانند به طور مستمر از آن ‏‏‏‏استفاده کنند.»
 
سهم بالای چین در استخراج بیت کوین با وجود ممنوعیت‏‌ها‏ی قانونی
 
سهم بالای چین در استخراج رمزارز نشانه دیگری است که تایید می‏‌کند فرایند استخراج رمزارز انرژی‌‏بر و آلاینده است. آمارهای رسمی نشان می‏‌دهد ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تا اکتبر امسال ۶۵ درصد از استخراح کنندگان بیت کوین در دنیا در کشور چین فعالیت می‏‌کردند. کشوری که سهم زیادی از انرژی برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‏‌ها‏ی زغال سنگی تامین می‏‌کند و زغال سنگ هم در دسته آلاینده‌‏ترین سوخت‏‌های فسیلی در دنیا قرار دارد.
 
 نکته مهم دیگر این است که بسیاری از استخراج‏‌کنندگان بیت کوین در چین، ژنراتورهای شخصی برق در اختیار دارند که این ژنراتورها با سوخت دیزل یا نفت سنگین کار می‏‌کند. همین آمار به خوبی نشان می‏‌دهد چرا فرایند استخراج بیت کوین این‏قدر آلاینده است و به محیط زیست آسیب وارد می‏‌کند.
 
مسئله مهم این است که بعد از طرح ممنوعیت استخراج رمزارزها در چین، شمار زیادی از استخراج‏‌کنندگان چینی از کشور خارج شدند و به کشورهای دیگر رفته‏اند. یکی از کشورهایی که سهم زیادی از استخراج‌کنندگان بیت کوین چین را پذیرفته است قزاقستان است که برای تولید برق کاملا به انرژی‏‌ها‏ی فسیلی وابسته است.
 
اما در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر در این حوزه وجود دارد یا خیر در وب‏سایت بانک توسعه آسیا و به نقل از فهاد خان، اقتصاددان ارشد این بانک این‏طور آمده است: «به نظر من امکان تغییر در الگوی مصرف انرژی در فرایند استخراج بیت کوین وجود ندارد. از طرف دیگر سیاستی که اتریوم در پیش گرفته قابل استفاده برای بیت کوین نیست. بیت کوین با این هدف فعالیت می‏‌کند که روزگاری به واحد پول یکسان تمامی مردم دنیا تبدیل شود ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏و در ساختار مالی دنیا نقش ایفا کند ولی اتریوم ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏این هدف را در سر ندارد. مسئله دیگر این است که عرضه بیت کوین در دنیا محدود است و تنها ۲۱ میلیون بیت کوین می‌‏تواند در دنیا چرخش داشته باشد. بنابراین در آینده نه ‏چندان دور فرایند استخراج بیت کوین متوقف می‏‌شود و در آن ‏‏‏‏زمان دنیا کمی سبزتر و انتشار گازهای آلاینده از این صنعت کمتر می‏‌شود.»
 
دو الگوی مهم مصرف انرژی در استخراج بیت کوین
 
اداره اطلاعات انرژی امریکا اخیرا پیش‌‏بینی تازه‌ای در مورد مصرف انرژی در فرایند استخراج بیت کوین ارائه داده است. بر مبنای این گزارش می‌‏توان دو الگوی مختلف برای استخراج بیت کوین در نظر گرفت. در الگوی اول تمامی تجیهزات مورد استفاده با تجهیزات مدرن و کم‌‏مصرف جایگزین شده‌اند. این تجهیزات مصرف انرژی پایینی دارند و با وجود اینکه برای تامین برق مورد نیاز خود از نیروگاه‌ها‏ی فسیلی استفاده می‏‌کنند، ولی بازهم میزان آلایندگی صنعت در فرایند استخراج بیت کوین و میزان مصرف برق در آن ‏‏‏‏کاهش پیدا می‏‌کند. طبق مطالعات انجام شده میزان مصرف انرژی در این الگو بین ۲۰ تا ۴۰ درصد پایین‌‏تر از میزان مصرف کنونی است و دلیل ایجاد این گستره ۲۰ درصدی هم تفاوت کشورها در میزان استفاده از تجهیزات مدرن است.
 
اما در الگوی دیگر هیچ یک از کشورها از تجهیزات مدرن استفاده نمی‏‌کنند. در این شرایط میزان استفاده از انرژی برق بالا است و تجهیزات هم با سیستم‏‌ها‏ی پرمصرف قدیمی کار می‏‌کنند. بررسی‏‌ها‏ نشان می‏‌دهد در این شرایط میزان مصرف برق و انتشار گازهای آلاینده افزایش چشمگیری خواهد یافت که آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‏‌کند. همین مطالعه نشان داده است در صورتی که تنها تجهیزات مورد استفاده برای استخراج بیت کوین با تجهیزات کارآمدتر و کم‌‏مصرف‌‏تر جایگزین شود، تغییر زیادی در میزان مصرف انرژی ایجاد می‏‌شود. حال تصور کنید علاوه بر اصلاح تجهیزات، نوع سوخت مصرفی هم تغییر کند و سوخت‏‌های پاک جایگزین سوخت‏‌های فسیلی در فرایند تولید برق شود.
 
 در پایان باید در نظر داشت که ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رمزارزها در اقتصاد مدرن دنیا ماندگار هستند و پیدا کردن راهکاری به منظور کاهش اثرات منفی آن‏ها ‏‏‏‏روی محیط زیست می‌‏تواند بهترین و صحیح‏‌ترین الگویی باشد که دنیا در پیش ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏می‏‌گیرد و برای تحقق آن ‏‏‏‏باید از تمامی ابزارهای در اختیارش استفاده کند.
 
آینده نگر/ ترجمه مونا مشهدی رجبی/منبع: صندوق بین‏ المللی پول، 
 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بیت کوین
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *