RSS
امروز یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

نبض قیمت کالاها و خدمات در نخستین ماه زمستان

فشار بیشتر تورم بر ندارها

۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۷کد خبر: 331034
ایستانیوز:داده‌های مرکز آمار گویای این واقعیت است که در دی‌ماه امسال طبقات فقیر، نسبت به ثروتمندان، فشار بیشتری را از ناحیه تورم تحمل کرده‌اند. چنان‌که میانگین نرخ تورم سالانه در دی امسال ۴۲.۴درصد بوده، اما در این بین دهک‌های اول و دوم، به‌عنوان فقیرترین اقشار جامعه ایران، با نرخ تورم ۴۵.۲درصدی مواجه بوده‌اند، در مقابل تورم وارد آمده بر سبد هزینه‌های دهک دهم، یعنی ثروتمندترین اقشار جامعه، ۴۱.۷درصد برآورد شده است. این آمار از شکافی ۳.۵درصدی بین تورم سفره فقرا با ثروتمندان حکایت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛داده‌های تکمیلی مرکز آمار نشان می‌دهد بعد از طبقه ضعیف، این طبقه متوسط است که بیشترین فشار تورم را احساس می‌کند، چنان‌که دهک سوم با تورم 44.4درصدی، دهک چهارم با تورم 43.8درصدی، دهک پنجم با تورم 43.3درصدی و دهک ششم هم با تورم 42.7درصدی مواجه شده است. نکته مهم در گزارش مرکز آمار این است که قشر متوسط رو به بالا یعنی دهک هفتم با نرخ تورم سالانه 42.4درصدی در دی ماه مواجه بوده و 2دهک با سطح درآمد به نسبت بالا، نرخ تورمی کمتر از میانگین کشوری را شاهد بوده‌اند به‌گونه‌ای که نرخ تورم دهک هشتم 41.8درصد، دهک نهم 41.6درصد برآورد شده است.
این گزارش نشان می‌دهد نرخ تورم در دهک‌های هزینه‌ای در بازه 41.6درصد برای دهک نهم تا 45.2درصد برای دهک اول و دوم نوسان داشته است، به این ترتیب ثروتمندان کمتر از فقیرترین قشر جامعه، تورم را تحمل کرده‌اند.
 
توزیع تورم خوراک بین فقیر و غنی
به‌گفته مرکز آمار، محدوده تغییرات تورم 12‌ماهه در گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی و دخانیات بین 55.7درصد برای دهک بالانشین دهم تا 56.5درصد برای دهک پایین‌نشین جامعه نوسان داشته درحالی‌که کمترین نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات را دهک اول(فقرا) به میزان 33.7درصد و بالاترین را دهک دهم(ثروتمندان) به میزان 38.4درصد تحمل کرده‌اند.
 
میزان احساس تورم در طبقات بالانشین
بررسی‌های همشهری از روند تورم نقطه‌ای در بین دهک‌های مختلف هزینه‌ای به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد برخلاف نرخ تورم سالانه که فشار بیشتری را بر فقرا داشته، در مقایسه سطح عمومی قیمت‌ کالاها و خدمات در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته طبقات بالانشین جامعه تورم بیشتری را احساس کرده‌اند، هرچند به‌دلیل سهم کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد هزینه ماهانه طبقات ثروتمند، آنها را با مشکلاتی در زمینه معیشت مواجه نکرده اما طبقات پایین جامعه از آنجا که تامین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بخش زیادی از درآمد ماهانه‌شان را می‌بلعد، نوسان قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها آنها را بیشتر تحت‌فشار قرار می‌دهد.
 
تورم 50درصدی؛ فقط در یک استان
داده‌های مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد سرانجام پس از 4ماه، نرخ تورم سالانه در 30استان ایران به زیر 50درصد رسیده. در دی‌ماه امسال تنها استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم بالای 50درصد مواجه بوده است. شکاف نرخ تورم بین این استان با استان قم به 11.5درصد رسیده است. مرکز آمار ایران می‌گوید 2استان قم و تهران نرخ تورم کمتر از 40درصد را تجربه کرده‌اند و علاوه بر این استان‌ها، ساکنان استان‌هایی چون گیلان، سمنان، همدان و سیستان و بلوچستان نرخ تورم کمتر از تورم سالانه 42.4درصدی کل کشور را شاهد بوده‌اند.
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان
٤٤. ٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان به میزان ٢٨.٩ درصد بوده، این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در کل کشور 35.9درصد اعلام شده است. در همین ماه ساکنان استان قم با کمترین نرخ تورم به میزان 38.5درصد و بالاترین نرخ را ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 50درصد تجربه کرده‌اند.
این نهاد آماری نرخ تورم ماهانه دی‌ماه را 2.4درصد برآورد کرده اما بیشترین نرخ تورم ماهانه را ساکنان استان تهران با 3.9درصد و کمترین را ساکنان استان خوزستان با یک دهم درصد شاهد بوده‌اند که نشان از فریز سطح عمومی قیمت سبد کالاها و خدمات در استان خوزستان نسبت به آذرماه دارد.
 
تورم ماهانه زنجان منفی شد
به‌گفته مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه مناطق شهری استان زنجان در دی ماه امسال به منفی 4دهم درصد رسیده درحالی‌که شهروندان استان تهران در همین مدت با تورم ماهانه 3.9درصدی مواجه شده‌اند. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در دی‌ماه 35.8درصد بوده اما این نرخ در مناطق شهری استان کهگیلویه و بویراحمد ٤٢.٩‌درصد (بالاترین) و در نقاط شهری استان سیستان و بلوچستان ٢٨.٤ درصد (کمترین) برآورد شده است. افزون بر اینکه نرخ تورم سالانه یا 12ماهه خانوار شهری ایران در دی‌ماه 41.8درصد بوده که بیشترین نرخ تورم سالانه را خانوارهای شهری 2استان زنجان و ایلام با 49درصد و کمترین را شهرنشینان ساکن استان با ٣٨.٥ درصد تحمل کرده‌اند.
 
تورم منفی در روستاهای خوزستان
مرکز آمار ایران می‌گوید میانگین رشد قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی نقاط روستایی ایران در دی‌ماه 1.9درصد بوده که بالاترین نرخ تورم ماهانه روستایی را ساکنان روستاهای استان‌های تهران و بوشهر با 3.9درصد و کمترین نرخ تورم را روستاییان خوزستانی با منفی 5دهم درصد تجربه کرده‌اند.
طبق این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای مناطق روستایی ایران در نخستین ماه زمستان امسال 36.5درصد بوده که بالاترین فشار تورم نقاط روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 47.1درصد و کمترین هم در استان همدان به میزان 36.3درصد مشاهده و محاسبه شده است. اما نرخ تورم سالانه مناطق روستایی در دی‌ماه 45.8درصد برآورد شده که ساکنان روستاهای کهگیلویه و بویراحمد با 53.6درصد بیشترین و ساکنان روستاهای سیستان وبلوچستان با ٣٩.٨ درصد کمترین تورم 12ماهه را تجربه کرده‌اند.
.

 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *