RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

حکم بانکی آقای وزیر

۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۸کد خبر: 330423
ایستانیوز: احسان خاندوزی از زمان صدارتش بر وزارت اقتصاد تاکنون ، در تلاش برای شفافیت در رابطه بین بانک‌ها و مشتریان و صیانت از حقوق آنهاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، او به‌تازگی پس از دومین نشست و برخاست با مدیران بانک‌های دولتی از توقف اخذ هر نوع دریافت نرخ سود بانکی در تسهیلات، خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار از دیروز خبر داد.
 
او با بیان اینکه این تصمیم در جهت عدالت و کمک به فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان گرفته شده است می‌گوید: بانک‌های دولتی موظف خواهند بود تا مبالغ خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار را چه مربوط به امسال یا سال‌های گذشته باشد، به مشتریان مسترد کنند و افراد  با مراجعه به بانک‌ها می‌توانند جهت اصلاح قرارداد‌های خود اقدام و مبلغ مازاد دریافت شده توسط بانک‌ها را مطالبه کنند.
 
آنچه وزیر اقتصاد حکم کرده‌ به‌نظر کلی و مبهم است و مشخص نیست که ملاک شناسایی و مرجع تشخیص دریافت سودهای اضافه بابت تسهیلات پرداختی چیست و در چنین شرایطی همه گیرندگان تسهیلات ممکن است مدعی اجحاف بانکی شوند. به‌ویژه اینکه دایره شمول حکم صادره فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان است و شامل عامه مشتریان و گیرندگان تسهیلات و بانک‌های خصوصی نمی‌شود.
 
در چنین وضعیتی بدیهی است که فشار به مدیران بانک‌های دولتی افزایش می‌یابد و آنها دچار دردسر می‌شوند. بنابراین بهتر است اگر حکمی صادر می‌شود، همه‌شمول، شفاف و طبق قاعده و قانون باشد و سازوکار شکایت و طرح دعوا اعلام شود. فراموش نکنیم اگر با این حکم کلی و مبهم، پولی به‌حساب فردی برگشت داده شود، ممکن است این سود از حساب سهامدار یا سپرده‌گذار رفته باشد، چون اگر ملاک و مبنا شفاف نباشد، راه برای سوءاستفاده باز خواهد شد.
 
برخورد با بانک‌های متخلف، قاعده خود را دارد و با دستور ناگهانی نمی‌توان جلوی انحراف آنها را گرفت. بانک نه خیریه است و نه بخشنده حقوق سپرده‌گذاران و سهامداران به عنوان ذی‌نفعان، فرقی هم نمی‌کند چه خصوصی  باشد و چه دولتی و اگر دولتی باشد و منابع آن به انحراف کشیده شود، به معنای تضییع حقوق بیت‌المال خواهد بود. بانک نه مصون از خطاست و نه می‌توان آنها را رهاشده قلمداد کرد. پس برای رهایی از دور باطل بخشش و تنبیه لازم است تا مقررات شفاف شود تا هم سپرده‌گذار و هم تسهیلات گیرنده و هم سهامدار و هم بانکدار تکلیف خود را بداند.
 
در این میان در اقتصاد ایران که تامین مالی آن عمدتا بانک محور است و دولت‌ها نیز در بزنگاه‌های تاریخی برای تسهیلات تکلیفی به سراغ بانک‌ها می‌روند، مردان اقتصادی دولت فقط برای حکم کردن در مورد مسائلی نظیر نرخ سود در قراردادهای تسهیلات پیش‌قدم نباشند و  اگر در این مسائل تاوان اقدامات بانک را از او مطالبه می‌کنند،
 
آن سوی ماجرا نیز در نظر داشته باشند. وزارت اقتصاد به عنوان ناظرنظام بانکی و متولی ساماندهی سیاست‌های مالی، بد نیست در مواردی نظیرتسهیلات تکلیفی و استمهال اجباری تسهیلات  نیز حواسش به ماجرا باشد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *