RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

چرا بانک‌ها وام نمی‌دهند؟

۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۸/۱۰کد خبر: 329075
ایستانیوز: بانک‌ها شرایط پرداخت وام را سخت‌تر از قبل کرده‌اند، اگر چه شروط پرداخت وام در گذشته نیز سخت بود اما در حال حاضر گرفتن وام به‌صرفه نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، وام گیرندگان در گذشته دغدغه ضامن با فیش حقوقی را داشتند، اما الان برای گرفتن وام باید پول داشته باشند. این در حالی است که معمولا کسانی به سمت دریافت وام می‌روند که نقدینگی برای شروع کار یا خرید کالا ندارند.
 
در این شرایط بانک‌ها برای پرداخت وام از مردم می‌خواهند که سپرده‌گذاری کنند. در گذشته یکی از روش‌های دریافت وام از بانک‌ها این بود که متقاضی برای چند ماه در بانک سپرده‌گذاری می‌کرد و سپس متناسب با میزان سپرده خود وام می‌گرفت. البته متقاضی پس از چند ماه هم سپرده و هم وام را به صورت یک جا برداشت می‌کرد.
 
حالا بانک‌ها اما شرایط را سخت‌تر از قبل کرده‌اند. چند ماهی می‌شود که بانک‌ها می‌گویند متقاضی وام باید سپرده‌گذاری کند و پس از گذشت حداقل سه ماه می‌تواند ۸۰ درصد سپرده خود را وام بگیرد.
 
این روش با روش قبلی یک فرق اساسی دارد و آن این است که بانک اجازه برداشت سپرده را به دریافت کننده وام نمی‌دهد و نرخ سود وام از نرخ سود سپرده بیشتر یا مساوی با آن است.
 
در این معامله فقط بانک سود می‌کند. مثلا متقاضی وام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری می‌کند. بانک پس از سه ماه ۸۰ میلیون تومان از سپرده شخص را به عنوان وام به او می‌دهد.
 
به نوشته تجارت نیور، اگر چه برای پرداخت این وام نیازی به ضامن نیست و سپرده به عنوان ضمانت پرداخت نزد بانک باقی می‌ماند اما سوال اصلی این است که وقتی کسی به وام نیاز دارد آیا پولی دارد که در بانک بلوکه کند؟
 
ممانعت بانک‌ها برای پرداخت وام تا حدی است که در دو سال گذشته مصوب شده بانک‌ها وام ودیعه مسکن پرداخت کنند، اما از حدود ۱.۵ میلیون متقاضی فقط ۸۳ هزار نفر یعنی ۵.۵ درصد متقاضیان این وام را گرفتند.
 
چرا بانک‌ها وام نمی‌دهند؟
 
کامران ندری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: عامل این مشکل مداخلات دستوری در نظام بانکی است. بانک‌ها نمی‌توانند نرخ بهره تسهیلات را بالا ببرند ناچار هستند مشتریان را مجبور کنند تا از منابع سپرده‌ای استفاده نکنند.
 
او تاکید می‌کند که خارج شدن سپرده برای بانک هزینه‌بر است و بانک با کسری نقدینگی مواجه می‌شود. بانک مجبور می‌شود به بازار بین بانکی مراجعه کنند و منابع مورد نیاز خودش را با نرخ بهره حدود ۲۰ درصدی جبران کند.
 
چه کسانی وام ارزان می‌گیرند؟
 
کامران ندری معتقد است به علت نفوذ سهامداران عمده وامی که بانک‌ها می‌دهند به مردم عادی نمی‌رسد. این سهامدار در بانک‌های دولتی خود دولت است که تکلیف می‌کند بانک به چه کسی وام بدهد.
 
این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید می‌کند: در شرایط تورمی، هر چه بانک وام کمتری بدهد نقدینگی کمتری خلق کرده است و تاحدودی به کنترل تورم کمک می‌کند، اما این شرایط برای همه مشتریان یکسان نیست و شرکت‌هایی که وابسته به بانک هستند یا توصیه شده‌اند به آسانی وام‌های کلان دریافت می‌کنند.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *