RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

چرا سهم اشتغال در بخش کشاورزی با کاهش مواجه شده است؟

رشد اقتصاد، تنها راه اشتغال‏‌زایی

آینده نگر/آلبرت بغزیان،اقتصاددان
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۷/۷کد خبر: 327349
ایستانیوز:همواره سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال در کشور روندی نزولی داشته است که به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و به تبع آن بیکاری دامن زده است‏.
بیکاری یکی از مهم‏ترین ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏چالش‌های ‏‏اقتصاد است که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی و حتی سیاسی است‏. ‏‏‏وقتی بخش‏‌های ‏‏مختلف اقتصاد دچار ناکارآمدی و کارکرد نامناسب است باید در انتظار موجی از بیکاری بود که به دنبال خود می‏‌آورد‏. ‏‏‏میزان بیکاری جمعیت فعال نشان‏‌دهنده شدت نسبی ناتوانی نظام اقتصادی در ایجاد فرصت‏‌های ‏‏کافی برای جمعیت واردشده به بازار کار و متقاضی شغل است‏. ‏‏‏زمانی که خط تولید و سرمایه‏‌گذار‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ی داخلی و خارجی کاهش می‏‌یابد یا متوقف می‏‌شود یعنی نیرو‏های ‏‏کار را به اندازه کافی نیاز نداشته است‏. ‏‏‏وقتی بیکاری فراگیر می‏‌شود یعنی تولید که عامل محرک اقتصاد کشور است از توانمندی‏‌های ‏‏فیزیکی، فکری، مدیریتی و تکنولوژیکی نیروی انسانی محروم مانده است‏. ‏‏‏این در حالی است که جوامعی که موفق شده‏‌اند از طریق برنامه‌‏ریزی درست و اصولی متکی بر ضوابط علمی نیروی انسانی کارآمد تربیت و آنها را حفظ کنند به خوبی توانسته‌اند بر کمیابی‏‌های ‏‏دیگر عوامل تولید غلبه کنند و اوضاع اقتصادی مطلوبی برای خود فراهم کنند‏. ‏‏‏اما در ایران طی این سال‏‌ها ‏سیاست‏‌گذاری‏‌های ‏‏اشتباه و ناکارآمدی اقتصاد ملی موجب شده تا نه‏‌تنها فرصت‏‌های ‏‏شغلی جدیدی ایجاد نشود بلکه فرصت‏‌های ‏‏شغلی موجود هم از دست برود‏. ‏‏‏نکته دیگری هم که وجود دارد این است که ایجاد فرصت‏‌های ‏‏اندک شغلی هم به طور عمده در بخش خدمات بوده است که به واسطه عدم ارتباط پسین و پیشین با سایر بخش‏‌های ‏‏اقتصادی به ویژه بخش‏‌های ‏‏تولیدی و صنعت نتوانسته محرکی قوی به طور مستقیم و غیر مستقیم در رشد اقتصاد باشد‏. ‏‏‏
 
همواره سهم بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال در کشور روندی نزولی داشته است که به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و به تبع آن بیکاری دامن زده است‏. ‏‏‏البته جای امیدواری است که بخش صنعت وضعیت بهتری دارد لذا یکی از برنامه‏‌های ‏‏اصلی دولت باید توجه بیشتر در بخش کشاورزی و صنعت برای ایجاد اشتغال باشد تا از این طریق ما شاهد رشد اقتصادی و برطرف شدن معضلات بیکاری باشیم‏. ‏‏‏قوانین و مقررات اقتصادی دست و پاگیر و بازدارنده (به ویژه قانون کار)، واردات بی‏رویه به ویژه از طریق قاچاق که فرصت سرمایه‏‌گذار‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ی، تولید، ایجاد فرصت‏‌های ‏‏جدید و بالقوه را از بنگاه‏‌های ‏‏اقتصادی داخلی می‏‌گیرد، بهره‏‌وری پایین نیروی کار، مشکلات ساختاری بازار کار، امنیت شغلی، نامناسب بودن الگوی توسعه آموزش عالی با نیازهای بازار کار کشور و مهاجرت نیروی انسانی متخصص تنها چند مورد از معضلات و موانعی است که به بحران بیکاری در کشور دامن زده است که دولت آینده می‏‌تواند با بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و سرمایه‏‌گذار‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ی، اعطای تسهیلات به طرح‏‌های ‏‏کوچک بازده و کارآفرین، کمک‏‌های ‏‏فنی و اعتباری به بخش خصوصی و تعاونی، اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی به فعالیت‏‌های ‏‏تولیدی، ثبات قیمت‏‌ها، اصلاح برخی قوانین و مقررات ناظر بر بازار کار، افزایش مهارت نیروی کار، ایجاد ظرفیت جدید برای حضور زنان نقش موثری در تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار و رفع چالش‏‌های ‏‏موجود ایفا کند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *