RSS
امروز دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر شد؟

کوچ سپرده‌ها به سمت سپرده‌های بلندمدت؛ چرا؟

سکه صعود می کند یا سقوط؟

یارانه این افراد حذف می‌شود

۷ قانون پس انداز پول نجات بخش

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی

طلا ۳۰۰۰ دلار را می بیند؟

بازار سهام پشت سد نیما و مالیات

تورم یازدهم یا سیزدهم؟

معرفی سه محصول جدید بیمه‌ای توسط بیمه ایران

پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) میزبان مدیرعامل بیمه کوثر

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

بدهی گازی عراق به ایران، صرف خرید واکسن کرونا می‌شود

بدهی گازی، تهاتر شد

۱۳:۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰کد خبر: 316220
ایستانیوز:وزیر نیروی ایران به رسانه‌های داخلی گفت: توافق خوبی با مقامات عراقی برای برداشت وجوه ایران از عراق و پرداخت پول خرید واکسن ویروس کرونا از اروپا با استفاده از منابع مالی فعلی ایران در عراق حاصل شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،صادرات گاز ایران به عراق مدتی با مشکل مواجه شده بود. عراق بدهی‌های قبلی واردات گاز را پرداخت نمی‌کرد، ایران هم تهدید کرده بود صادرات را به‌شدت کاهش خواهد داد. بلومبرگ روز گذشته دراین‌باره نوشت: ایران میزان صادرات گاز طبیعی خود به عراق را کاهش داده و تهدید کرده اگر هزینه صادرات قبلی پرداخت نشود، کاهش بیشتر اعمال خواهد شد. اقدامی که احتمال قطعی برق در بغداد و سایر شهرهای بزرگ عراق را افزایش می‌دهد.
 
احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت: از دو هفته پیش ایران صادرات روزانه گاز طبیعی خود را از 50 میلیون مترمکعب کاهش داد، حالا عراق روزی 5 میلیون مترمکعب گاز دریافت می‌کند. براساس گزارش بلومبرگ دولت ایران به عراق اعلام کرده است که از روز یکشنبه منابع خود را برای صادرات 3 میلیون مترمکعب در روز کاهش خواهد داد، البته هنوز این اقدام عملی نشده است.
 
موسی اعلام کرد: عراق حدود 2.7 میلیارد دلار بدهی پرداخت‌نشده به ایران دارد. بعدازاینکه عراق پرداخت‌ها را عقب انداخت، ایران صادرات خود به کشور همسایه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است را کاهش داد.
 
رضا اردکانیان، وزیر انرژی ایران روز سه شنبه به بغداد رفت تا در مورد این موضوع گفتگوهایی صورت بگیرد. به گفته موسی، تولید برق حدود 7 گیگاوات کاهش‌یافته و بغداد و دیگر شهرهای مرکزی بیشترین آسیب را از کمبود برق دیده‌اند. او ادامه داد: درحالی‌که تأمین گاز ایران در عراق مختلف شده، اما واردات برق آن به‌صورت عادی ادامه دارد.
 
حالا امروز خبر رسیده است که صادرات گاز ایران به عراق ازسر گرفته می‌شود. سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد ایران پس‌ازاین که روز سه شنبه در خصوص بدهی‌های معوق با بغداد به توافق رسید، جریان معمول صادرات گاز به عراق را از روز چهارشنبه ازسرمی گیرد.
 
به گزارش ایسنا، شرکت گاز ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود عرضه گاز به عراق را در پی عدم پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار بدهی، کاهش داده است. وزارت برق عراق اعلام کرده بود که این کاهش بغداد و سایر شهرهای عراق را در معرض خطر کمبود برق و خاموشی قرار می‌دهد.
 
احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق به رویترز گفت: این توافق در دیدار میان رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران و مجید مهدی، همتای عراقی او در بغداد برای ازسرگیری صادرات گاز در سطح معمول از بعدازظهر روز چهارشنبه حاصل شد.
 
طبق بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، وزیر نیروی ایران با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هم دیدار کرد و قول دولت ایران برای ازسرگیری فوری صادرات گاز که اخیراً به دلیل مشکلات فنی کاهش پیداکرده بود را ابلاغ کرد. وزیر نیروی ایران به رسانه‌های داخلی گفت: توافق خوبی با مقامات عراقی برای برداشت وجوه ایران از عراق و پرداخت پول خرید واکسن ویروس کرونا از اروپا با استفاده از منابع مالی فعلی ایران در عراق حاصل شد. همچنین اردکانیان اظهار کرد: مقامات عراقی بخشی از بدهی خود به شرکت‌های گاز و نیروی ایران را پرداخت کردند اما به میزان آن اشاره‌ای نکرد. او افزود: با تمهیدات جدید امیدواریم که از منابع مالی فعلی در عراق سریع‌تر برای خرید کالاهای اساسی و اقلام دیگر موردنیاز در آینده نزدیک استفاده کنیم.
 
عراق در ۲۱ دسامبر اعلام کرد آماده است ۷۰۰ هزار تن جو باقیمت ۱۲۵ دلار در هر تن به‌عنوان پرداخت بخشی از بدهی دولت عراق به ایران صادر کند. یک مقام وزارت بازرگانی عراق روز سه شنبه اعلام کرد صادرات جو به ایران علاوه بر کالاهای دیگر، برای بازپرداخت بخشی از بدهی گازی انجام می‌گیرد.



برچسب‌ها:بدهی گازی، تهاتر
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *