RSS
امروز یکشنبه ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

با تسهیل گری بیمه البرز، مسیر دریافت کارت سبز هموار شد

سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت

تولید ۲۹.۴ هزار میلیارد تومانی بیمه آسیا در سال ۱۴۰۲

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها

بازارگردانیِ الزامی در بورس و فرابورس لغو شد

ادعاهای ضدونقیض آقای رئیس!

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

بانک سینا جایزه خوش حسابی گرفت

ارزهای دیجیتالی که باید زیر نظر داشته باشید

سقف معافیت مالیاتی اشخاص غیرتجاری مشخص شد

روند صعودی رشد وسودآوری همچنان ادامه دارد

جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط

آمار جدید از فقر در کشور+ نمودار

شناسایی بالاترین نرخ سود در صندوق تداوم اطمینان تمدن

سمت وسوی آینده اقتصاد ایران

عوامل کاهنده قیمت دلار

بیمه مستمری باران با شاخص تورم رونمایی شد

روزهای درخشان بورس تکرار می‌شود؟

بیمه پارسیان آماده دستیابی به قله های موفقیت در سال جاری

بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است

رشد ۱۰۳ درصدی حق بیمه تولیدی بیمه ملت در فروردین ۱۴۰۳

برات الکترونیک بهترین روش تأمین مالی غیرنقدی است

دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز

جهش نرخ ارز در راه است؟

دولت می‌تواند با اصلاح بودجه وابستگی به نفت را کاهش دهد؟

اصلاح ساختار بودجه برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰

۱۲:۴ - ۱۳۹۸/۶/۲۲کد خبر: 286116
ایستانیوز:اصلاحیه بودجه بنا به درخواست رهبری و تأکید ریاست جمهوری در اواخر اردیبهشت و ابتدای خرداد امسال تقدیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و در آنجا نیز تصویب شد. اما به گفته نوبخت اصلاحیه مربوط به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،از ابتدای امسال دولت به دنبال اصلاح بودجه است. درواقع از زمانی که فروش نفت کاهش پیدا کرد و کسری بودجه مسلم شد، قرار شد اصلاح بودجه صورت بگیرد تا کسری‌ها هم کاهش یابد. البته که منتقدان به همین اصلاح بودجه هم اعتراض دارند و آن را ناکارآمد می‌دانند، اما دولتی‌ها آن را دوای درد کسری بودجه می‌دانند.
 
محمدصادق الحسینی درباره اصلاح ساختار بودجه معتقد است: اصلاح ساختار بودجه خواستار اصلاحات متعددی شده که نه به ۹۸ بلکه به سال‌های آینده هم قد نمی‌دهد. تجربه نشان داده این‌گونه طرح‌های خوب و بزرگ نشانه نزدن هستند. پیش‌بینی من این است که در انتها کل کسری بودجه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی از اوراق و از عدم تخصیص بودجه عمرانی تأمین می‌شود. دولت باید به اصلاحات واقعی تن دهد. در این ۷ ماه باقی‌مانده باید تخصیص ارز ۴۲۰۰ متوقف شود، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ است که هنوز تخصیص داده نشده است؛ همچنین حامل‌های انرژی باید به نحوی افزایش یابد که آنچه وارد بودجه می‌شود حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد. اگر کسری بودجه از روش‌های صحیح تأمین نشود، تورم بسیار بالایی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ خواهیم داشت. پیش‌بینی ما حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سالانه است. فشار این تورم کمرشکن به ضعیف‌ترین دهک‌ها می‌آید که نان شب ندارند بخورند و متأسفانه امکان خوردن بنزین هزارتومانی به‌جای نان ‌هم وجود ندارد.»
 
بااین‌حال به گفته نوبخت اصلاح ساختار بودجه در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود. به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، با اصلاحیه مجلس روی اصلاح ساختار بودجه‌ریزی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و دستور مقام معظم رهبری ملزم به نگاهی بلندمدت و ۲ ساله به نحوه بودجه‌ریزی هستیم.
 
بر اساس صحبت‌های نوبخت، هدف همان شعاری است که در ابتدای تقدیم اصلاحیه اصلاح ساختار بودجه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی، یعنی کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه کشور خواهد بود. البته نه این دولت، بلکه همه دولت‌ها آرزوی کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه کشور را دارند، اما در عمل اتفاقی که رخ می‌دهد همیشه با نظریه‌ها متفاوت است. درواقع هرزمانی که اوضاع اقتصاد به‌هم‌ریخته، دولت‌ها سعی کرده‌اند به دیگر بخش‌های اقتصاد توجه کنند و وابستگی به نفت را کاهش دهند. اما همین‌که موعد رسیدن این فرآیند بهبود می‌یابد، اوضاع فروش نفت بهتر می‌شود و دولت‌ها هم دیگر نیازی نمی‌بینند که دردسر راه‌اندازی دیگر بخش‌های اقتصاد را به جان بخرند و ترجیح می‌دهند با درآمد نفتی تمام مشکلات را حل کنند. حالا هم باید دید این دولت که به اصلاح بودجه دست‌زده است، چقدر می‌تواند در کاهش وابستگی به درآمد نفتی موفق باشد.
 
اصلاحیه بودجه بنا به درخواست رهبری و تأکید ریاست جمهوری در اواخر اردیبهشت و ابتدای خرداد امسال تقدیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و در آنجا نیز تصویب شد. اما به گفته نوبخت اصلاحیه مربوط به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بوده است.
 
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور بیان کرد: کلیات این اصلاحیه بسیار مفصل بود به همین جهت در ۴ فصل و ۹ بسته گنجانیده شد تا مجلس بتواند آن را بررسی کند. مقرر است تا در نیمه آذر بودجه سال ۹۹ با نگاه ۲ ساله به مجلس تقدیم شود.
 
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ساختار بودجه ۹۸ طبق مصوب سال گذشته مجلس شورای اسلامی اجرایی می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه بررسی حجم گسترده اصلاح ساختار بودجه در مجلس زمان‌بر است ما نیز بررسی‌ها و سنجش‌های خود را برای بودجه‌ریزی متوقف نکرده‌ایم و بر اساس اصلاحیه اصلاح ساختار بودجه، بودجه سال آینده را تدوین می‌کنیم چراکه تا حدودی می‌دانیم مجلس شورای اسلامی با نظر سازمان برنامه‌وبودجه کشور و شورای عالی اقتصادی سران سه قوه موافق است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *