RSS
امروز سه شنبه ، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

واکاوی پرونده «روز سیاه بورس»

بازنشستگان نقش مهمی در تمدن سازمانی بیمه ایران دارند

پذیرش شرکت‌ها در فرابورس مشروط شد

مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است

۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد

تصمیم‌گیری مهم ۲ بانک برای آینده پرسپولیس

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟

چرا سود سهام عدالت کامل واریز نشد؟

ارز مسافرتی اربعین چقدر است؟

چرا ناترازی تجاری در سال ۱۴۰۲ رکورد زد؟

چگونه ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم؟

جزییات دریافت وام حرکت بانک رفاه

خریداران طلا توجه کنند

چرا میلیاردرها از مالیات بر عایدی سرمایه هراس دارند؟

افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی

شاخص رشد پول کاهش یافت

به مردم وام نمی‌دهید،پول‌ها را بین دولتی‌ها پخش می‌کنید

دیدار هیئت‌رئیسۀ کانون بازنشستگان بانک صادرات با مدیرعامل بیمه سرمد

روزگاه سیاه بازار سهام در سالگرد تاریک‌ترین روز!

ارزش سهام عدالت چقدر شد ؟

۵ دلیل بازگشت و افزایش دوباره قیمت ارزهای دیجیتال

بیمه پارسیان، سرمایه جدیدش را ثبت کرد

نوسان قیمت بیمه ملت ناشی از شرایط عرضه و تقاضا بوده است

جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود

« استقرار حاکمیت شرکتی» برای پذیرش در فرابورس الزامی شد

ادغام بانک‌ها در کشورهای عربی برای زنده ماندن؛

رشد بانک‌های اسلامی در کشورهای عربی

۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴کد خبر: 271156
ایستانیوز:کاهش رشد اقتصادی و تضعیف تقاضای اعتبار در منطقه خلیج فارس، افزایش رقابت سپرده‌گذاران و وام دهندگان را به همراه داشته و سود بانک‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به شدت کاهش داده است. از این رو چاره‌ای جز ادغام بانک‌ها باقی نمانده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سه بانک «بانک تجارت ابوظبی (ADCB)»، «بانک ملی یونیون (UNB)» و بانک اسلامی «الهلال» موافقت خود را در مورد ادغام اعلام کردند. ابتدا بانک ADCB به ازای هر سهم بانک UNB، ۰.۵۹۶۶ سهم ارائه کرده و پس از تجمیع دو بانک، بانک خصوصی و اسلامی الهلال را به قیمت یک میلیارد درهم (یک میلیون دلار) با انتشار اوراق قابل تبدیل خریداری می‌کنند.
 
سال گذشته نیز «بانک ملی ابوظبی» و «فرست گلف بانک» ادغام شدند و بانک «فرست ابوظبی بانک (FAB)» با دارایی ۱۷۵ میلیارد دلار را تاسیس کردند.
 
به گزارش بلومبرگ، علیرغم از دست دادن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ فرصت شغلی، مذاکرات این سه بانک در مراحل پیشرفته قرار داشته و پس از ادغام، نهادی با ارزش دارایی حدود ۱۱۳ میلیارد دلار ایجاد خواهد شد.
 
در کشور ۱۰ میلیونی امارات نزدیک به ۵۰ بانک (۲۲ ملی و ۲۷ خارجی) وجود دارد که شرایط ایده‌آلی را برای ادغام فراهم کرده است. آقای مبارک راشد المنصوری، رییس کل بانک مرکزی امارات اخیرا گفت که علیرغم رشد ۶.۵ درصدی بخش اعتباری و ۹ درصدی بخش بانکداری اسلامی در ۹ ماه گذشته، ادغام بین بانک‌ها در این کشور امری اجتناب ناپذیر است.
 
به گزارش رویترز، بانک‌های کوچک امارات که عمدتا به صورت فامیلی اداره می‌شوند، سهم بازار خود را به چهار بانک بزرگ این کشور داده‌اند، این چهار بانک در مجموع ۶۵ درصد بخش وام بانکی کشور را در اختیار دارند. کاهش رشد اقتصادی و کاهش قیمت املاک در این کشور، بیشترین فشار را بر میزان دارایی بانک‌ها وارد کرده است.
 
ارزش سهام بانک ADCB و UNB پس از اعلام موافقت ادغام در بازار بشدت رشد داشته و به ترتیب ۲۴ و ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. ارزش سهام بانک جدیدالتاسیس FAB نیز پس از تاسیس در ۱۳ ماه گذشته، ۴۶ درصد بازدهی داشته است.
 
ادغام بانک ADCB و UNB با یک بانک اسلامی (بانک الهلال) از سوی کارشناسان و متخصصین، مثبت و هوشمندانه ارزیابی می‌شود. کشور امارات ۷ بانک اسلامی دارد: سه بانک در دوبی به نام‌های «بانک اسلامی دوبی (DIB)»، «بانک امارات» و «بانک نور»، و چهار بانک در ابوظبی به نام‌های «بانک اسلامی ابوظبی (ADIB)»، «بانک اسلامی شارجه»، «بانک الهلال» و «بانک عجمان». طبق داده‌های بانک مرکزی امارات، سهم بازار بانک‌های اسلامی این کشور از لحاظ دارایی، از ۱۸.۹ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۲۰.۶  درصد در خرداد ۲۰۱۸ افزایش یافته است. میزان بازده دارایی‌های بانک‌های اسلامی نیز در در سه سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بترتیب ۱.۷، ۱.۵ و ۱.۷ درصد بوده در حالی که این میزان برای بانک‌های سنتی بترتیب ۱.۶، ۱.۴ و ۱.۵ درصد بوده است.
 
کارشناسان، رشد بانک‌های اسلامی و در کل بانکداری اسلامی در منطقه به ویژه کشور امارات را ادامه‌دار و گسترده پیش بینی می‌کنند. بسیاری از این بانک‌ها راهبرد توسعه متعددی دارند، بعنوان مثال بانک اسلامی دوبی شعبه‌ای در کنیا با هدف رشد بازار بانکداری اسلامی در شرق آفریقا تاسیس کرده است و بانک اسلامی ابوظبی نیز حق امتیاز بزرگی در کشور مصر دارا است.
 
همچنین بانک اسلامی دوبی در کشورهای پاکستان و اندونزی فعالیت بانکداری داشته و بخشی از سهام «بانک خارطوم» از کشور سودان را نیز خریداری کرده است. بانک اسلامی ابوظبی نیز در کشورهای عراق، عربستان سعودی و همچنین بریتانیا فعالیت بین‌المللی دارد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *