RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

اوپک همچنان توانایی تاثیرگذاری روی قیمت‌ها را دارد؟

قیمت نفت زیر تیغ رشد اقتصاد جهانی

۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۸کد خبر: 269065
ایستانیوز:کارشناسان صندوق بین‌المللی پول انتظار دارند که رشد جهانی به ۲.۵ در سال آینده برسد. این در حالی است که رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۸، ۲.۹ درصد در نظر گرفته‌شده است. کاهش فعالیت‌های اقتصادی به معنی کاهش تقاضا برای محصولات انرژی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کاهش قیمت نفت چه چیزی را درباره اقتصاد جهانی در سال 2019 بیان می‌کند؟ این سوالی است که سی‌ان‌ان در گزارشی به آن پرداخته است.
 
طبق این گزارش، نیروهایی که در اواخر سال 2018 به صنعت نفت فشار می‌آوردند، قرار نیست از بین بروند. قیمت نفت خام امریکا از قیمت 76 دلار-بالاترین قیمت چهارساله- در اکتبر، 40 درصد کاهش‌یافته است. نفت خام برنت، معیار جهانی قیمت نفت، این هفته به پایین سطح از اوت 2017 رسیده است.
 
نفت همیشه یکی از مهم‌ترین عامل‌های رشد اقتصادی در آینده بوده است و نوسانات قیمت اخیر آن، درواقع بازتابی از بازار سهام جهانی است.
 
فشار در کاهش قیمت نفت، نشان‌دهنده نگرانی درباره افزایش تولید امریکا و رشد اقتصادی ضعیف‌تر جهانی است. به‌این‌ترتیب دیگر کاهش تولید اوپک و دیگر شرکای آن‌ها هم قادر نیست این روند را تغییر دهد. این وضعیت می‌تواند در سال 2019 هم ادامه پیدا کند.
 
*کاهش سرعت رشد جهانی
 
کارشناسان صندوق بین‌المللی پول انتظار دارند که رشد جهانی به 2.5 در سال آینده برسد. این در حالی است که رشد اقتصادی در سال 2018، 2.9 درصد در نظر گرفته‌شده است. کاهش فعالیت‌های اقتصادی به معنی کاهش تقاضا برای محصولات انرژی است.
 
آژانس بین‌المللی انرژی هم درباره تقاضای «نسبتاً ضعیف» در اروپا و کشورهای توسعه‌یافته آسیا هشدار داده است. همچنین کاهش تقاضا در هند، برزیل، آرژانتین به دلیل ضعف در ارزهای ملی این کشورها هم وضعیت خوبی را رقم نخواهد زد.
 
اوپک ماه گذشته هشدار داد که تقاضای نفت برای سال آینده حدود یک‌میلیون بشکه در روز کمتر از میزان سال 2018 خواهد شد.
 
رابین ملیز، مدیرعامل شرکت مشاوره انرژی Qamar Energy می‌گوید: عامل مهم برای تقاضای نفت، چشم‌انداز رشد اقتصادی است. درست است که برخی از کاهش قیمت نفت حمایت می‌کنند اما به‌طورکلی اقتصاد جهان رو به کاهش است.
 
*اوپک و روسیه
 
اوایل دسامبر، اوپک و دیگر متحدانش توافق کردند از اول ژانویه میزان تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
 
اعضای این کارتل نفتی قرار است میزان تولید را 800 هزار بشکه در روز طی شش ماه بعد از ژانویه کاهش دهند. همچنین روسیه و دیگر شرکای نفتی هم قول داده‌اند که 400 هزار بشکه از تولیدشان را کاهش دهند. رسیدن به این توافق ابتدا باعث شد قیمت‌ها کمی رشد کند، اما در طی چند این افزایش قیمت دوباره ناپدید شد.
 

 

 

قیمت نفت می‌تواند تعیین کند که در ژوئن، زمان پایان این توافق چه اتفاقی قرار است بیفتد. اگر قیمت زیر 60 دلار باشد، انتظار می‌رود که اوپک در پی ادامه دادن توافق ماه دسامبر برآید. اما اگر قیمت به 80 دلار در هر بشکه رسیده باشد، ممکن است بعد از شش ماه آن‌ها میزان تولید را افزایش دهند.
 
*معافیت برای ایران
 
در ماه نوامبر، ایالات‌متحده سرمایه‌گذاران را با دادن معافیت‌های موقت به 8 کشور خریدار نفت ایران شگفت‌زده کرد. طی این معافیت موقت این کشورها می‌توانند به بدون ترس از مجازات امریکا، نفت ایران را خریداری کنند.
 
البته این معافیت در ماه می منقضی می‌شود و مشخص نیست که بعدازآن چه اتفاقی قرار است بیفتد و این معافیت تمدید می‌شود یا خیر.
 
به گفته کارشناسان، ازآنجایی‌که امریکا نمی‌خواهد قیمت بنزین بالا برود، بنابراین ممکن است سیاست‌هایش تحت تأثیر بازار قرار بگیرد.
 
*رونق تولید نفت در امریکا
 
ایالات‌متحده در سپتامبر به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد و برای اولین بار بعد از سال 1973 بالاتر از روسیه و عربستان سعودی قرار گرفت. تولید نفت امریکا طی دهه گذشته بیش از دو برابر شد است. حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا اوپک باز هم توانایی تاثیرگذاری روی قیمت‌ها را دارد یا خیر.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *