RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

تحلیلگر بازار سرمایه از دلایل رشد هیجانی این بازار می‌گوید

شاخص بورس روی خط دلار

۱۶:۹ - ۱۳۹۷/۳/۲۷کد خبر: 248097
ایستانیوز:بازار سرمایه ایران در دو جلسه معاملاتی اخیر حدود ۶ درصد رشد کرده و شاخص کل این بازار نیز از ۱۰۲هزار واحد گذشته است. احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه، این رشد بازار را ناشی از انطباق بازار سرمایه با اتفاقات ارزی اخیر عنوان می‌کند که با مثبت شدن دورنمای فروش ارز شرکت‌های صادرات محور بورسی، در قیمت سهام این شرکت‌ها منعکس شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد اخیر بازارهای طلا، سکه، مسکن و خودرو، گفت: این بازارها به ترتیب از افزایش نرخ ارز متأثر شدند و رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند اما بازار سرمایه بنا به ملاحظاتی، باوجود جذاب بودن قیمت سهام، خود را با این رشد منطبق نکرد و سهامداران همچنان منتظر ماندند تا تکلیف ریسک‌هایی که بازار سرمایه را با چالش مواجه می‌کردند روشن شود و پس‌ازآن با شرایط جدید ارزی منطبق شوند.
 
احسان رضاپور افزود: در ماه‌های اخیر بازار سرمایه از یک‌سو با ریسک‌های سیاسی و امنیتی متأثر از روابط بین‌المللی و مسائل داخلی مواجه بود و از سوی دیگر برخی بحث‌های اقتصادی مانند الزام شرکت‌ها به فروش ارز حاصل از صادرات خود به نرخ 4200 تومان نیز مانع رشد قیمت‌ها در این بازار شده بود.
 
رضاپور ادامه داد: ریسک‌های سیاسی باعث شده بود باوجود رشد قابل‌توجه بازارهای موازی، همچنان نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه محتاط باشد ضمن اینکه الزام شرکت‌ها به فروش دلار به قیمت 4200 تومان نیز عملاً منجر به زیان یا کاهش شدید حاشیه سود آنها می‌شد و سود شرکت‌ها را به جیب دلال‌ها روانه می‌کرد، در نتیجه شرکت‌ها به دنبال یافتن راهی برای فروش ارز به قیمت بالاتر بودند و بازار نیز باوجود افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی به‌واسطه رشد نرخ ارز، تا زمان مسجل شدن یافتن این راهکار از افزایش قیمت سهام خودداری کرد.
 
مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی، با تأکید بر اینکه رشد اخیر بازار سرمایه به‌واسطه کاهش وزن موانع رشد این بازار بوده است، گفت: درنهایت چند روز پیش گفته شد دولت در حال تدوین راهکاری برای فروش ارز حاصل از صادرات شرکت‌هاست که سود بیشتری نصیب شرکت‌ها می‌کند و همین خبر استارت منطبق‌سازی بازار سرمایه با تحولات اخیر ارزی را زد.
 
رضاپور افزود: ارائه خوراک ارزان به پتروشیمی‌ها در مقابل الزام آنها به فروش دلار 4200 تومانی یا ارائه اظهارنامه صادراتی به شرکت‌های صادرات محور برای واقعی سازی قیمت فروش ارز آنها به واردکنندگان ازجمله اتفاقاتی است که می‌تواند بخشی از نگرانی شرکت‌ها برای فروش ارز را رفع کند.
 
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پتانسیل بازار سرمایه برای رشد، رسیدن بازارهای موازی به منطقه هیجانی و کم شدن جذابیت ورود نقدینگی بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو و هم‌زمان صحبت‌هایی مبنی بر حمایت از بازار سرمایه باعث شد بخشی از نقدینگی هنگفت سرگردان در جامعه، بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.
 
البته او تأکید کرد: بازار سرمایه در مقایسه با قیمت روز بازارهای دیگر، ظرفیت رشد مساعدی دارد اما در روزهای آینده هر تصمیمی که در حوزه ارز، مالیات، تعرفه‌های گمرکی و نرخ بهره اتخاذ شود می‌تواند هیجان بازار سرمایه را تشدید یا متوقف کند ضمن اینکه حدود 40 روز تا اولین سررسید اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی‌مانده و این تحریم‌ها نیز می‌تواند بازار سرمایه را متأثر کند اما درنهایت اگر قیمت ارز غیررسمی با این تحریم‌ها رشد کند، باز هم اثرات این افزایش قیمت در بازار سرمایه نیز منعکس خواهد شد.
 
مدیرعامل هلدینگ تتا انرژی اظهار کرد: بررسی رشد شرکت‌های بورسی در دو جلسه معاملاتی اخیر حاکی از این است که شرکت‌های بزرگ، بخش عمده این رشد را به خود اختصاص داده‌اند و شاخص نیز به‌واسطه رشد همین شرکت‌ها جهش قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.
 
رضاپور افزود: این شرکت‌ها عمدتاً از گروه‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی است که با از چند ماه پیش با افزایش قیمت‌های جهانی با اقبال بازار مواجه شده‌اند و اکنون نیز با احتمال تسهیل شرایط فروش ارز موردتوجه قرار گرفته‌اند. در این میان گروه خودرو نیز با افزایش قیمت محصولات، تحت تأثیر رشد نرخ ارز شاهد استقبال سهامداران بوده است.
 
او ادامه داد: در این وضعیت، قیمت سهام دیگر شرکت‌هایی نیز که هنوز افزایش نرخ فروش محصولات آنها نهایی نشده یا از وضعیت بنیادی نامساعدتری برخوردار هستند نیز به همراه جو هیجانی حاکم بر بازار با رشد مواجه خواهد شد اما این نکته نیز با موردتوجه قرار گیرد که سهام این شرکت‌ها در زمان استراحت یا اصلاح احتمالی بازار، افت بیشتری را احساس خواهند کرد.
 



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *