RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

ارقام ناجور بودجه ۹۷

۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۹/۲۵کد خبر: ۲۲۸۲۷۳
ایستانیوز:برخی از ارقام جداول هزینه و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه ۹۷ برخلاف ادعای شفافیت و انضباطی که رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته، اختلاف فاحشی با هم دارند. به گزارش فارس، لایحه بودجه ٩٧ بر اساس گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دارای ویژگی‌ متمایزی نسبت به سال‌های قبل است.
به عقیده کارشناسان، لایحه بودجه ٩٧ در سال پس از انتخابات دوره دوم ریاست‌جمهوری، با نگاه جسورانه نسبت به موضوع افزایش نرخ حامل‌های انرژی، حذف یارانه غیرنیازمندان و ایجاد اشتغال و تولید تدوین شده است. پیش‌تر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود درحالی‌که هزار ردیف بودجه‌ای وجود دارد، اما دولت در سال ٩٧ بودجه مربوط به ٣٤٠ دستگاه، ردیف ملی و دستگاه‌های استانی را بر اساس قیمت تمام‌شده تخصیص خواهد داد و ٣٣٧ ردیف متفرقه به ١٣٩ ردیف کاهش خواهد یافت و سهم اعتبارات متفرقه از ٢٠ درصد به ١٢ درصد کاسته می‌شود.
 
یکی دیگر از مباحث این لایحه، به موضوع شیوه بودجه‌ریزی آن بازمی‌گردد که طبق گفته نوبخت بخش‌هایی از آن بر مبنای قیمت و هزینه تمام‌شده و به صورت بودجه عملیاتی تدوین شده است. با مداقه‌ نسبت به ارقام و اعداد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در جدول شماره شش و هفت و حتی پیوست چهارم لایحه بودجه ٩٧ شاهد اختلاف و آشفتگی آماری در این مباحث هستیم. این وارسی نشان می‌دهد سرجمع کل اعتبارات در سه جدول ذکرشده متفاوت است.
 
طبق نظام بودجه‌ریزی، ارقام مربوط به جدول شش و هفت باید یکسان و مشابه باشد، درحالی‌که با نگاهی نه‌چندان عمیق به این دو جدول شاهد تفاوت و اختلاف ارقام هستیم. به‌طوری‌که جمع کل سه ردیف برآورد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای (دستگاه‌های اجرائی ملی، ردیف متفرقه، منابع و مصارف دستگاه‌های اجرائی، محلی در استان‌ها) هم‌خوانی ندارند.
 
در جدول شش این رقم (جمع کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای) ٣,٩٣٧.٢١٢.٨٩٠ میلیون ریال بوده و در جدول هفت این رقم ٤.٢٤٩.١١٠.٨٩١ میلیون ریال درج شده است. با دقت و وارسی بیشتر علت این اختلاف در حقیقت عدم پیش‌بینی اعتبار مربوط به تملک دارایی‌های مالی در جدول شش بوده که خود رقمی بالغ بر ٣١١.٨٩٨.٠٠١ میلیون ریال است./ شرق 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *